electroluxaren skrev:
Det är ju helt solklart att varken folkvalda eller EU delar din uppfattning
Så tycks det vara men så är jag fd ackrediterad montör utbildad inom området på civilingenjörsnivå.

Och vår gamla energiminister Birgitta Dahl kunde inte skilja på energi och effekt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Så tycks det vara men så är jag fd ackrediterad montör utbildad inom området på civilingenjörsnivå.

Och vår gamla energiminister Birgitta Dahl kunde inte skilja på energi och effekt.
Kan vår nuvarande klimat och miljöminister?
 
F fribygg skrev:
Kan vår nuvarande klimat och miljöminister?
Tveksamt :)
 
A
F fribygg skrev:
Din tro är lika mycket värd som min, jag känner inte heller till hur de som vill skydda sina skrån organiserar sej i EU.
Men du har en ide?
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Så tycks det vara men så är jag fd ackrediterad montör utbildad inom området på civilingenjörsnivå.

Och vår gamla energiminister Birgitta Dahl kunde inte skilja på energi och effekt.
Och vad tillför du med dessa påståenden?
 
electroluxaren skrev:
Och vad tillför du med dessa påståenden?
Ptja att politiker inte alltid är bäst skolade för beslutsfattande av komplex teknisk art.

Kanske tom att lobbyister från näringslivet kan ha en oönskat stor påverkan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Ja tyvärr så styrs landet och även EU mycket av bitvis okunniga politiker så lobby arbete från olika styr väl tyvärr mycket av vilka regler vi får..
Det blir ju än mer tydligt om man spaltar några yrken och saker som kräver olika former av tillstånd eller vad man vill kalla det..
Vem som helst får...
mickla med tex bromsar på fordon även tunga fordon även skolbussens bromsar får vilken stolle som helst mickla med... 65 ton lastbil eller 20 ton buss med 50-60 passagerare inga problem..

bara en elektriker får spika fast en kabel på väggen för det är väldigt avancerat enligt vem då... jo årtionden av elektriker och deras lobby organisationer har skapat ett monopol för detta yrke för ström är så farligt och så svårt..."ironisk om nån missar det" :)

Finns massor med liknande exempel på hur helt snedvridna regelvärk uppkommit som tydligt kan härledas till olika orsaker av varierande verklighets uppfattning..
 
  • Gilla
Suhagg och 1 till
  • Laddar…
mbha mbha skrev:
Det är trassligare nu eftersom man måste fylla i företag, organisationsnummer och installatörens nummer om man inte vill använda INSELO. Annars lämnar de inte ut pumpen.

Jag köpte en till idag till vårt klubbhus. INSELO tar bara drygt 1800:- för slutinstallation med RUT. Ni kan alltså få den körklar med garanti och allt för under 8000:- .
Inte så pjåkigt!
Det är extremt enkelt att strunta i det där.
Precis köpt en
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Shirack skrev:
Ursäkta dubbelposten, blir det inte luft i sy
Anonymiserad 231185 skrev:
Var finns dom,jag har inte hittat någon?

Edit: det går att köpa luftvärmepumpar från Danmark utan frågor,om man vill!
[länk]
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Ptja att politiker inte alltid är bäst skolade för beslutsfattande av komplex teknisk art.

Kanske tom att lobbyister från näringslivet kan ha en oönskat stor påverkan.
Kan bara hålla med
 
L William85 skrev:
Litet stomljud i väggen när den höjer från 10 till 17 grader, går lite hårdare än vanligt då. Jag skyller det på de stenhårda gummifötterna från Julas.
Jag förstår inte varför folk monterar/låter montera sånt här på väggen. Huset funkar ju som resonanslåda. Jag byggde ett fundament av betong och ställde min på det. Underlättade förstås att det är berg i dagen där huset och pumpen står.
 
På Julas Qlima pumpar står det 4års garanti på kartongen. Något som ska reggas hos Qlima för det ska gälla?
 
A
M MLindstrom skrev:
@electroluxaren

Electrolux Well H7 från Elgiganten för 10 990 kr + installation, bra eller anus?

[länk]
Haier tillverkar denna
Den är bättre än Julas.
 
F fribygg skrev:
Jag tror både el och kylbranchen har systerorganisationer i Europa och avlönade lobbyister i parlamentet
EU skiter i det mesta utom sin egen makt och förmåner, som delvis betalas av lobbygrupper som t.ex de som tjänar på förbud mot eget arbete.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.