Har tidigare skickat ut frågan vad man får för hus för 1,3-1,5 milj nf.

Har nu förstått efter att ha läst era svar samt kollat runt lite här på forumet att det är lite väl i underkant för att få ett hyfsat hus.

Så nu är min fråga hur mycket måste jag lägga till för att hamna i en kategori(fortfarande "billigt") där det finns ett antal alternativ att välja mellan?

Det vi är intresserade av är ett 1-plans på cirka 130-140kv, ev ett 1 1/2 plans

Eksjös västanvind är ett hus vi fastnat för men har inte kunnat hitta nått aktuellt pris.

Ska bygga i västra götaland.

Mvh
Patrik
 
Kolla med fiskarhedenvillan. Dom har många hus i den prisklassen. Vi skall bygga deras tärnan och om vi hade valt nf hade det slutat på 1,468 om jag inte minns fel. Då var det dock klinkers på badrumsgolven men våtrumstapet. Annars var det inklusive "allt".
 
riktigt fint hus måste jag säga!

Vad ska ni göra själva? vad hamnar priset på då?

hur mycket ska man räkna med att betongplattan går på, för den ingår inte i priset eller?

Mvh
Patrik
 
Gizmo79 skrev:
Har tidigare skickat ut frågan vad man får för hus för 1,3-1,5 milj nf.

Har nu förstått efter att ha läst era svar samt kollat runt lite här på forumet att det är lite väl i underkant för att få ett hyfsat hus.

Så nu är min fråga hur mycket måste jag lägga till för att hamna i en kategori(fortfarande "billigt") där det finns ett antal alternativ att välja mellan?

Det vi är intresserade av är ett 1-plans på cirka 130-140kv, ev ett 1 1/2 plans

Eksjös västanvind är ett hus vi fastnat för men har inte kunnat hitta nått aktuellt pris.

Ska bygga i västra götaland.

Mvh
Patrik
Kolla in Onsalavillan, 1,8 mille för 149 kvadrat i ett plan inkl "allt" exkl måleriarbetet och markentreprenaden...
 
Gizmo79 skrev:
riktigt fint hus måste jag säga!

Vad ska ni göra själva? vad hamnar priset på då?

hur mycket ska man räkna med att betongplattan går på, för den ingår inte i priset eller?

Mvh
Patrik
Vi gillar huset, dock så ändrade vi planlösningen på plan ett så den är ungefär som deras entitan.

Jo, plattan ingår i det priset jag gav dig.

Vi ska göra i princip allt själva eller med hjälp av bekanta. Har bara en total kalkyl på 1,7 men då är det med garage, tomt anslutningsavg. m.m Kan inte på rak arm säga vad själva huset är kalkylerat till men vi betalar 630.000kr för materialsatsen sedan 96.000kr för stomresningen.
Plattan håller jag på att förhandla fram priser på just nu.
 
Räkna med MINST 12 000:- / kvm och uppåt så vet du på ett ungefär.

De flesta hustillverkare som har en bra standard ligger på ca 14 500:- och uppåt för nf.
 
Ok, men hur räknar man på ett 1 1/2 plans då för dom är ju i allmänhet billigare?
 
Har en fråga till angående Tärnan, i det pris du hade fått var det med färdig övervåning?

Tycker man får den känslan när man är inne på deras hemsida, men normalt sett brukar väl övervåningen inte ingå?
 
Börja med tomtens pris, sedan lägger du till kostnader för anslutning till V/A, el och tele. Vilka markarbeten behövs göras på tomten? Måste det pålas, sprängas eller fyllas ut väldigt mycket så kostar sådant mycket pengar. Likadant om det är väg att bygga på tomten. Lite beroende på vilken kommun du bor i så är kostnaden nu uppe i någonstans mellan en halv och en miljon.

Då skall grunden byggas, och sedan skall du ha ett hus där till. Och när huset är byggt kostar det tyvärr i allmänhet ett par hundratusen att göra i ordning tomten med altan, uteplatser, staket, flaggstång, gräsmatta etc. Jag har sett få totalpriser för nybyggda hus, där man inte satsar tusentals timmars arbetsinsats själv, som landatr under 2 miljoner när det är klart. Snarare 2,2 - 2,3Mkr även på ganska billiga orter.
 
Bra att tänka på när det gäller Fiskarhedenvillan är att dom har låg utgångsstandard och dyra tillval. Det priset man får se i första offerten, som ser väldigt billigt ut, är garanterat inte vad det slutar på. Du får dessutom räkna med höga uppvärmingskostnader om du bygger en villa utan en massa tillval med dom, då dom har dålig värmepump som standard (IVT 490), dålig isolering (190mm i ytterväggar) och el-radiatorer på övreplan.
 
Gizmo79 skrev:
Har en fråga till angående Tärnan, i det pris du hade fått var det med färdig övervåning?

Tycker man får den känslan när man är inne på deras hemsida, men normalt sett brukar väl övervåningen inte ingå?
Övervåningen var nf även den.
 
Rutger skrev:
Bra att tänka på när det gäller Fiskarhedenvillan är att dom har låg utgångsstandard och dyra tillval. Det priset man får se i första offerten, som ser väldigt billigt ut, är garanterat inte vad det slutar på. Du får dessutom räkna med höga uppvärmingskostnader om du bygger en villa utan en massa tillval med dom, då dom har dålig värmepump som standard (IVT 490), dålig isolering (190mm i ytterväggar) och el-radiatorer på övreplan.
Nja, nu vet jag inte om olika fiskarheden kontor är olika men för oss stämmer inte ovan.
Kan dock hålla med om att isoleringen är något klen. Men efter att ha bott i ett gammalt hus kan jag ju säga att vad som finns i tak och platta är långt mycket viktigare. Annars kan man ju lägga till ett lager för 15.000kr.
IVT490 ingår inte alls för oss. Vi valde i första kalkylen att räkna på jordvärme men vi har fortfarande inte bestämt oss.
Vi har valt el element på övervåningen men det gick lika bra att få vattenburet fast då gör man ju upp det med han som kommer göra all vvs.
 
A
Ett tips är att se ut en husmodell som motsvarar era önskemål och krav, utgå ifrån det och kolla med olika husleverantörer vad kalaset skulle gå på, alternativt kolla med snickare vad det skulle kosta att bygga i lösvirke. Vår bekant utgick från en modell av Västkustvillan och gjorde om det så som han ville ha det, gick till en snickare som har byggt allt i lösvirke.
 
Gizmo79 skrev:
Har tidigare skickat ut frågan vad man får för hus för 1,3-1,5 milj nf.

Har nu förstått efter att ha läst era svar samt kollat runt lite här på forumet att det är lite väl i underkant för att få ett hyfsat hus.
Vill ni att totalbudgetten ska landa på 1,3 - 1,5 milj. eller bara huset? En totalbudget med tomt+anslutningar, mark/grund och hus för 1,5 milj. är nog svårt att hitta i dagens läge!
 
Borde kanske ha skrivit det i inledningen men med 1,5 milj menar jag enbart för hus.

Sen har vi utöver huset räknat in följande:

Tomt
Va anslutning
El anslutning
Tele anslutning
markarbete
bygglov
pantbrev
lagfart

vet inte om det är några mer "större" kostnader att tänka på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.