Hejsan
Det är första gången jag skriver i detta eminenta forum och jag tänkte börja med att ställa några frågor om färgval till alla er kunniga.

Jag har nu tröttnat på mina hemska gul-orange-röda tapeter i vardagsrummet och vill färgsätta med mer neutrala färger. Min favoritfärg på väggar är vit, men det går inte min sambo med på för han tycker det blir för kallt (men han tycker även att tapeterna vi har nu duger fint :rolleyes: ).

Jag har nu hittat två färger jag skulle vilja ha i vardagsrummet, Nepal mörk som fondvägg och Nepal ljus på de övriga tre väggarna, men jag är lite osäker på om kontrasten blir för stark, fondväggen för mörk samt vilken vägg jag ska ha som fondvägg. Jag har inte lyckats hitta dessa färger på nätet, men Nepal mörk är rätt mörkt grå på dagen och mer mörkt grålila i artificiellt ljus och Nepal ljus är väl i princip vit. Ja, jag har inte så stor koll :D Färgerna kommer från Sadolin Nordsjö (världens färger).

Jag har bifogat en bild över planlösningen, dock ej skalenlig men ni får ett hum...
Väggen jag vill ha som fondvägg är utmärkt med pil och strecken utanför fönstret är riktningen på solskenet. Det är eftermiddags/kvällssol i vardagsrummet men absolut inget mörkt rum. Så vad tycker ni, tror ni att den färgen fungerar som fond på den väggen eller är risken stor att att den tar över hela rummet? I övrigt har vi svarta skinnsoffor och glas- och metallinredning. Här är lite bilder:
http://hem.bredband.net/b372072/living room1.jpg
http://hem.bredband.net/b372072/living room2.jpg

Jag blir jättetacksam för alla svar jag får eftersom de senaste två gångerna jag avvikit från mitt vanliga vita har varit katastrofer! Dels tapeterna i vardagsrummet samt den fina svagt svagt blåa färgen i sovrummet som blev babyblått när det väl kom upp på väggarna :eek: .

Sen undrar jag även om man kan ha en fondvägg med tapet och resten av väggarna målade. Jag har nämligen hittat en jättefin mellan/mörkgrå tapet med snöflingor på som jag vill ha bakom sängen och de andra väggarna vill jag ha vita eller ljust gråa. Dock tycker jag det är svårt att hitta ljusa tapeter som inte ser "smutsiga" ut, så därför undrar jag om man kan måla dem eller blir det konstigt?

Som sagt är jag jättetacksam för all hjälp jag får!
Mvh
Carro
 
  • planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Kontrasten mellan 2 tapetfärger avgör du enklast genom att ta hem prover och jämföra i rummet direkt hur det ser ut.
Tycker inte direkt att en mörk vägg kontra 3 väggar med ljus blir mer kontrast utan att det framhäver fondväggen mer i mitt tycke.

2. Klart du kan ha en fondvägg av tapet och resten målat, jag har det i dotterns rum och det blev riktigt snyggt. Tapet + vitmålad microlit
 
Om du vill få en idé om hur mörk fondvägg och "vita" väggar i övrigt blir så finns en bild på vårt sovrum i min blogg. Ecos tapet plus målade väggar med Kummelbyvit, en vit med brytning åt det grå hållet. Vi är jättenöjda.

alacs - Vårt nya sovrum är (så gott som) klart! (tapetens konstiga ljusmönster kommer från blixten)

alacs - Första omgången gardiner på plats (en något mörkare bild, men med gardiner)

I pojkarnas sovrum har de två tapetserade väggar (grafitgrå med döskallar), och två väggar i ljusgrått. Också ett bra val, i vårt tycke.

alacs - Piraternas näste

/alacs
 
Tack båda för svaren!

Drx, jag har tagit hem prover och jag tror att det kommer bli snyggt, men jag har blivit feg efter de dåliga valen de två senaste gångerna. Det jag är rädd för är att den mörka väggen blir så stor att den liksom "sväljer" hela rummet. Jag har funderat på att ta en annan vägg som fond men tycker inte riktigt att någon annan passar eftersom det finns så mycket annat på dessa väggar.

Alacs, jag måste erkänna att jag varit inne på din blogg tidigare och att det var just bilderna från ert sovrum som inspirerade mig till att välja en mörk färg som fondvägg :surprised:

Jag gör nog så att jag provar och fungerar det inte så får jag måla över med den vita färgen istället och ha bara den.

Tack åter igen för svaren

//Carro
 
Åh, en Nepalkompis! :)

Jag skulle satsa på Nepal Djup som fondvägg om du ska ha Ljus i resten av rummet. En skum grej med Världens färger är att de är matchade mot varandra allihop (inom samma serie alltså) men olika bra. Om du lägger ut alla korten/färgproverna i ordning, alltså ljus-mjuk-medium-djup-mörk, så märker du att ljus-mjuk-djup funkar jättebra ihop, medan medium och mörk passar bäst till varandra. Tror förklaringen ligger i kulörernas "värme" medium och mörk är mer neutralgrå, medan de andra har lite gult och rött i sig. Djup är superläcker, då den har får lite ljung-ton när den torkat, utan att vara rödlila på andra sätt.
 
ST1 skrev:
Åh, en Nepalkompis! :)

Jag skulle satsa på Nepal Djup som fondvägg om du ska ha Ljus i resten av rummet. En skum grej med Världens färger är att de är matchade mot varandra allihop (inom samma serie alltså) men olika bra. Om du lägger ut alla korten/färgproverna i ordning, alltså ljus-mjuk-medium-djup-mörk, så märker du att ljus-mjuk-djup funkar jättebra ihop, medan medium och mörk passar bäst till varandra. Tror förklaringen ligger i kulörernas "värme" medium och mörk är mer neutralgrå, medan de andra har lite gult och rött i sig. Djup är superläcker, då den har får lite ljung-ton när den torkat, utan att vara rödlila på andra sätt.
Hej
Jag har tänkt lite på det oxå. Det jag funderar på är om färgproverna är felmärkta hos Bauhaus. Det Mörka färgprovet jag tog med mig hem ser precis ut som Djup på nätet dvs. lite lila medan det Mörka på nätet ser dubbelt så mörk ut som det Djupa färgprovet (jag har tittat från olika datorer). Och i såna fall är det Djup jag vill ha och inte Mörk. Jag funderade först på att ta Mjuk istället för Ljus, men det kändes som att helhetsintrycket blev lite för mörkt.
Jag köper nog hem Mörk och provar, ser det inte ut som färgprovet får jag väl reklamera.

Tack för tipsen! Jag ska rådfråga lite kompisar vilken de tycker att jag ska ta av Mjuk och Ljus.
 
Menar du färgprov på burk eller papper? Pappersbitarna är ju tryckta på baksidan, där borde inte Bauhaus kunna missa nåt. Har för mig att även provburkarna kommer färdiga från Nordsjö.

Djup ska vara betydligt ljusar än Mörk, med en ljungton. Mörk är bara mörk.
Jag målade ett rum hemma med ljus, och det ser nästan vitt ut. Först när man tittar upp i taket (som är kritvitt) ser man att väggarna är lite åt vanilj-hållet.
 
De färgprov jag hittat har endast varit på papper. Dock reagerade jag när jag tittade på de stora färgburkarna att på etiketten såg Mörk helt annorlunda ut än på färgprovet, men expediten sa att det berodde på att den var tryckt. Tycker bara att det är konstigt att det ska vara så stor skillnad, även när man tittar på nätet. För som sagt provet jag har hemma är lite mer åt ljunghållet (tycker jag, men jag kan ha fel).

Jag uttryckte mig lite fel när jag menade att Bauhaus var ansvariga, vad jag menade var att de ev. fått feltryckta från Nordsjö.

Det låter jättebra att Ljus är så pass vit eftersom jag egentligen gillar kritvitt på väggarna, men man måste väl låta sambon vara med och bestämma lite :D
 
Har en vän som målat med Nepal, intressant färg som skiftar i utseende beroende på dagsljus/solljus och belysning på kväll. Cool! Han har den ljusa på alla väggar utom en som då är mörk. En väligt skön färg, behaglig! Lycka till, villse bildbevis sén!!! Du behöve rju inte nödvändigtvis måla en hel vägg som fond, du kan ju måla en del av en vägg i avvikande färg om du nu känner att det känns som att det märka sväljer resten av rummet.
Lycka till!

alacs: Glad jag blev av att se att ni tapetserat med ECO_s Y.T:A, precis den tapeten har vi valt som fond i sovrummet med resterande vita väggar. Kul! Fint!!
Trivs ni? Min enda oro är att man blir lite snurrig i ögonen när man tittar på tapeten, stämmer detta i verkligheten ocks`å?

mvh
 
ClaJe skrev:
alacs: Glad jag blev av att se att ni tapetserat med ECO_s Y.T:A, precis den tapeten har vi valt som fond i sovrummet med resterande vita väggar. Kul! Fint!!
Trivs ni? Min enda oro är att man blir lite snurrig i ögonen när man tittar på tapeten, stämmer detta i verkligheten ocks`å?

mvh
Tack för feedback! Nej, jag tycker inte att man blir snurrig - det är ju ganska diskreta ränder. Bilderna i min blogg gör att det ser lite konstigt ut - den bilden jag lagt in från Ecos hemsida är ju mycket bättre och rättvisande.

Väggarna är inte helt vita, utan målade i sk Kummelbyvit, vår lokala färghandels egen brytning med en aning grått i.

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.