Grodan kuk hoppar vidare :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
[bild]
Har sett dom på riktigt på vägarna
 
U Uffe A skrev:
De flesta finnar vill inte prata svenska eftersom de anser att Sverige annekterade Finland
Innan var svenska obligatoriskt i finsk skola men har för mig att detta ändrats (rätta mig om jag har fel)
Svenska är ett minoritetsspråk i Finland och pratas i svenskbygder som tex finska österbotten (Nedervetil på finska)
Nä det är fortfarande ett språk i grundskolan. Vi kallar våra hemtrakter för svenska österbotten personligen. Finska österbotten finns också, men just kustremsan här där det är majorietssvenska ser vi som svenska österbotten, från Sideby i syd till Karleby i norr.

Det där om annektering och sånt brukar vara nåt som går hem hos sannfinländare och nationalister huvudsakligen, men det är en modern konstruktion som ska passa den moderna nationalismen. Det fanns inte ens ett koncept som hette finland före runt 1800 talet och det var faktiskt ryssarna som uppmuntrade det, för att få finnarna att sluta se sig som en del av Sverige. Innan identifierade folk sig huvudsakligen från vilken region dom kom.

Nedervetil är det svenska namnet, på finska är det Alaveteli.
 
  • Gilla
Heidina och 15 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nä det är fortfarande ett språk i grundskolan. Vi kallar våra hemtrakter för svenska österbotten personligen.

Det där om annektering och sånt brukar vara nåt som går hem hos sannfinländare och nationalister huvudsakligen, men det är en modern konstruktion som ska passa den moderna nationalismen. Det fanns inte ens ett koncept som hette finland före runt 1800 talet och det var faktiskt ryssarna som uppmuntrade det, för att få finnarna att sluta se sig som en del av Sverige. Innan identifierade folk sig huvudsakligen från vilken region dom kom.

Nedervetil är det svenska namnet, på finska är det Alaveteli.
Tack för upplysningen
Då vet jag det
(y)
 
DennisCA DennisCA skrev:
Har sett dom på riktigt på vägarna
Javisst, och har jag förstått rätt fick BMW-importören en rejäl sats av den reg-serien :crysmile:
 
raveper raveper skrev:
Finns en hel del intressant om vår vän Kuk.
[bild]
Och en gång i tiden på byggahus så var det jättespännande med dessa mutterdragare från Japan. Superkvalitet.
https://www.kuken.co.jp/products/8262/?pcat=46
En grön och svart KUKEN mutterdragare med en Li-ion batteripack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Verkligen? Mina finska kollegor som har barn i skolåldern säger att de läser svenska. Detta eftersom det är ett officiellt språk i Finland.
Men jag är ingen expert på Finland utan har bara deras info
det är valfritt att läsa det sedan många år.
 
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
I grundskolan är det obligatoriskt, du tänker på studentsvenskan.

https://svenska.yle.fi/a/7-10006341

Studentprovet i det andra inhemska språket, alltså finska respektive svenska, har varit valfritt sedan år 2005.

Men nu ska alltså valfriheten utredas på nytt, eftersom saken nämns i regeringsprogrammet.

Kurt Torsell, direktören för den svenska verksamheten vid Utbildningsstyrelsen, säger att man noggrant kommer att utreda vad konsekvenserna av ett sådant beslut skulle vara.

– Det som är klart är att det skulle innebära att alla skriver ämnet i fråga. Men då utredningen görs utreds också alla andra möjliga konsekvenser som ett sådant beslut kan ha för gymnasieutbildningen.

Torsell säger att antalet svenskspråkiga som skriver finska inte har minskat lika kraftigt som antalet finskspråkiga som skriver svenska.

Allt färre skriver svenska i studenten
Intresset för att skriva svenska har sjunkit stadigt i de finskspråkiga skolorna sedan det andra språket blev frivilligt. År 2021 var det bara 43 procent av de finskspråkiga studenterna som skrev svenska på någon nivå.

I de svenskspråkiga skolorna skriver nästan alla finska men allt fler studenter väljer medellång lärokurs i stället för lång.

Graferna visar hur stor andel av vårens studenter (både finska och svenska) som har valt att skriva studentprov i det andra inhemska språket under åren 2015-2021.
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Och en gång i tiden på byggahus så var det jättespännande med dessa mutterdragare från Japan. Superkvalitet.
[länk]
[bild]
Aah en riktigt skön maskin att hålla i.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hmm, det kommer göra inloggningen på jobbet lite roligare imorgon.
Region Uppsala, tidigare Landstinget i Uppsala Län… vad sägs om Kalle.Kula at lul.se
En av döttrarna sjunger i Kyrkans Ungdomskör. De har försökt hitta nån lämplig förkortning...
 
  • Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
En av döttrarna sjunger i Kyrkans Ungdomskör. De har försökt hitta nån lämplig förkortning...
Klassiker!
 
Cruzze Cruzze skrev:
En av döttrarna sjunger i Kyrkans Ungdomskör. De har försökt hitta nån lämplig förkortning...
Vad sägs om LUL? :)
 
En person som läser en tidning med rubriker om viktnedgång och curryrätter, inklusive en bild på maträtten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt, men jag kan inte bistå med en beskrivning av den här bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Skärmklipp av en diskussionstråd, innehåller bild av en vagn full med sedelbuntar och en skämtsam kommentar om säker lyftteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Joacimz och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.