Hej,

Det är dags att köpa en bandsåg. Gillar egentligen att köpa begagnat men orkar just nu inte hålla på med allt strul det innebär utan kommer köpa en ny maskin. Den kommer att användas till snickeri där lagning av gamla dörrar, fönster och karmar är det vanligaste. Jag vill ha en såg som klarar av att klyva stycken på upp till ca 20 cm hyfsat väl. Stort bord och stort kapdjup är ju alltid trevligt, men jag tror inte att jag speciellt ofta kommer jobba med så himla breda stycken. Trefas finns.

Just nu lutar jag åt Duabs maskiner och då främst denna: https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/trasagar/bandsagar/duab-bandsag-hbs410p

Jag undrar väl egentligen mest om det är någon som tror att det är ett dåligt köp av någon anledning.
 
  • Ny Duab-bandsåg HBS410P för snickeri med stort bord och bandsågsblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till den användningen som du beskriver skulle jag satsa på någonting större och kraftigare.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Hur stort och kraftigt pratar vi om då?
 
Det vet jag inte säkert men minst en nummer bättre. Jag får en sån där odefinierbar känsla av att en 410mm såg med ganska tunn och lätt plåtstomme inte riktigt lever upp till specifikationerna som anges. Att den skulle hålla spänning i ett 38mm blad låter osannolikt och ens att den skulle orka med ett 25mm blad är väl inte så säkert.
Det går att klyvsåga virke på kant med ett smalt blad och svag stomme men matningshastigheten blir väldigt låg. Några meter i timmen. Det går an om du skall hobbysnickra men din beskrivning låter mer som en bisyssla och då behövs effektivitet.
 
Det är visserligen en del av en affärsverksamhet, men definitivt inte med någon hög produktionstakt. Vi snackar på nivåer klyva nån meter i veckan typ :) Så någon hastighet behövs knappast. Viktigare är kanske att den inte faller isär efter 6 mån.

Nästa snäpp upp i samma serie ger skillnaden större bord och större hjul (470 mm). Vilken praktisk skillnad ger större hjul?
 
Återkopplar med resultatet:

Norpade denna såg från Blocket istället. Tror det är en Ejca BS-50 (hjulen är 50 cm diameter). Den har stått i en ladugård i drygt 10 år oanvänd, så den behöver en hel del kärlek. Om någon har tips inför uppfräschning/renovering så tas det tacksamt emot!

Begagnad Ejca BS-50 bandsåg står i ett orange rum, behöver renovering, med ett fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Sök upp vextrex tråd här på forumet, finns massa bra saker där.
 
Mycket fin genomgång, tack för tips! Det blir nog en liknande procedur för mig, plus ny el. Vi får hoppas att inget för allvarligt är fel på den.
 
Hittade en manual med sprängskiss här på forumet vilket ju är en fin början. Blir intressant att se vad som saknas :D
 
Den ser ju ut att ha det mesta, men vi får ju vänta på fler bilder, under bordet och med öppna dörrar :)
 
Jag tror att du fick valuta för pengarna.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Kan inte se något som är direkt trasigt eller saknas, förutom sprinten som linjerar "bordshalvorna". Hjulen verkar löpa fint. Gör kanske en separat tråd om renoveringen.
Bandsåg med öppnat sågbord, saknar sprint, och rostiga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på två anslutande metallbordshalvor med en saknad sprint och lätt rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal bandsåg i en verkstad med gröna hjul och röd skyddsutrustning, synlig sprint på sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underifrånvy av bordssågens mekanik med fokus på ett missande linjeringssprint och hjulen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en maskin med en saknad sprint där två bordshalvor linjeras, omgiven av justerbara svarta ratten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett bandsågsblad mellan justerbara styrrullar, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komponenter på en bandsåg, inklusive justerbara hjul och stång, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Hur gick det med sågen? Uppdatera gärna med lite bilder :)

Får man fråga hur mycket du gav för den? Har hittat en snarlik för 7500 kr och funderar på om det är ett rimligt pris?

Tack på förhand.
 
Jag har inte hunnit göra något med sågen ännu tyvärr. Allt för mycket annat att fixa.
Jag kommer faktiskt inte ihåg säkert vad jag gav för den men jag tror det var 5000. Den har ju stått i ett stall i 11 år och elen måste göras om. 7500 låter rimligt tycker jag om den är i ok skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.