Blir snyggt! Vad har Lidhults för lösning på de synliga skåpssidorna?
 
krillek krillek skrev:
Blir snyggt! Vad har Lidhults för lösning på de synliga skåpssidorna?
De är förlängda och så får man med lösa täckskivor.

Närbild av träskiva under överskåp med en vit täckskiva och förlängd kant, i ett ljust kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlängt överskåp med ljusramp visas delvis skyddat av blå skumplast, med fokus på täckskiva och sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på överskåp med förlängd vit täckskiva och synlig ljusramp i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det under ett överskåp som har fri sida. Det är en ljusramp där också, så den är lite mer speciell.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Är det färdigmålat från fabrik eller enbart grundat?
 
  • Gilla
Engsr
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Är det färdigmålat från fabrik eller enbart grundat?
Det är bara grundmålat.

Nu när vi fått ”hela” köket börjat vi måla klart. :)

Grundmålat vitt köksskåp ovanför en kaklad spis, med köksredskap och kryddor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Valgrind och 3 till
  • Laddar…
Ser mycket snyggt ut! Är själv lite nyfiken på hur du löste det med diskmaskinen indikering till slut - så fort vår befintliga maskin börjar hicka så får det bli en inbyggd maskin!
 
  • Gilla
Arvid
  • Laddar…
Så hände det en olycka. Ska måla luckan för diskmaskinen så tog bort den och ställde den på en stol (!?!) så jag kunde ta bort knoppen. När jag vänder mig om välter stolen och lucka och stol faller in i skåpen bakom..

Såg ut som en större olycka, men det var mest ”smuts” på skåpen bakom.. Dock fick den lösa luckan lite skador.
Reparation av vit kökslucka med lösgjorda trälisters och verktyg på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter tunna listor på baksidan av spegeln och spegeln tog en ordentlig smäll, så listerna lossnade och en gick till och med av. Men ytterligare en anledning att köpa kök i ”riktigt” trä. Bara lossa allt, limma ihop och sätt tillbaka. :)

Närbild på en lucka med skadade kanter och lossnade lister mot en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad lucka med lossnade lister och repor, avsedd för reparation och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man hur speglarna är ditsatta.. ordentligt med rörelseutrymme.

Eftersom denna lucka också rör sig mot fasta skåp, så har det blivit lite skrapmärken på kanterna i botten, så passade på att hyvla ner lite så den inte ska ligga mot skåpen bredvid, tog bort ca 1mm på varje sida..

Skadad kökslucka på arbetsbänk bredvid hyvel och mätdon, med lösgjorda lister på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad lucka till diskmaskin med avlossade trälistar och skrapmärken på kant efter olycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Så kunde vi hämta bänkskivorna. Tunga som jag-vet-inte-vad.. Knappt man orkade på två personer. Men det är verkligen snyggt med den svarta stenen.
Blir en bra plats att arbeta på och kunna titta ut över slänten ner mot vattnet.

Nyinstallerad svart bänkskiva i kök med utsikt över en slänt ner mot vattnet genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu närmast ska vi få upp skåpen som skall stå på bänkskivan och sätta upp de två väggskåp som ska sitta i mellan. Och på med färg på dem.

Kök med svart bänkskiva, vita skåp och utsikt över en slänt ner mot vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övrigt så är hela köket målat och knoppar har kommit upp på de nya underskåpen.
 
  • Gilla
mattetvilling och 3 till
  • Laddar…
Lite mer klart..

En hyvel på ett trästycke med spån, intill en vit väggkonsol och lister på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis installerat vitmålat kök med överskåp, hyllor och vinklade konsoler under en bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en blå vägg med hyllplats och precis anpassad bänkskiva med mönster och en skyddande tejpkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det följde med två konsoler som ska sitta under väggskåpen. Fick ta fram hyveln och bearbeta den lite så det inte var någon glipa. Är ett gammalt hus, så inget är rakt, så skåpen blev lite ”vinklade/snea” (inget som syns, men det gjorde vissa vinklar inte 90grader)..

Anpassad trälist för att täcka glipa i hörnet av ett köksskåp och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggskåp med anpassad passbit och list i hörn mot skafferi i ett renoverat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart bänkskiva med specialanpassad extra bit och en vit skåpsida, som visar precision i anpassning för ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en trälist mot en ojämn vägg för att visa anpassning i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonsol bearbetad för att passa under ett vinklat väggskåp i ett gammalt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manuell hyvel på träkonsol framför vita köksskåp, verktyg för precision i hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I hörnet mot skafferiet blev det en lite extra list. Skafferiet hamnade lite fel när vi satte dit det, så kortsidan mot den nya delen saknade någon centimeter. Vi fick bänkskivan specialsågad så det blev en extra bit som täckte skarven. Sedan behövdes det läggas dit en lite passbit. Gjorde en liten manuell ”rikthyvel” så jag kunde hyvla fram storleken så den passade perfekt..

Öppna väggskåp utan dörrar ovan köksbänk med utskärningar för ventilation och hyllplan, samt konsoler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är även den övre delen målad och fick dit hyllorna och sätter in dörrarna imorgon, sedan är det lite lister som skall tillbaka, så är köket nästan klart. :)
 
  • Gilla
mattetvilling och 2 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Ser mycket snyggt ut! Är själv lite nyfiken på hur du löste det med diskmaskinen indikering till slut - så fort vår befintliga maskin börjar hicka så får det bli en inbyggd maskin!
Köksgolv med trä- och kakelplattor, vit skåpinredning och en borr, arbetsprocess för golvlistjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte jag skulle visa hur det blev med diskmaskinen eftersom det önskades. Den gamla maskinen hade bara en lysande lampa, men den nya har en ”klocka”’som visar sig när man kör.

Digitala siffror visar "25" genom en rektangulär öppning i en vit golvlist, delvis täckt med papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade hur det skulle kunna vara med två mindre golvlister och lite papper, men det var svårt att få en bra känsla och det var svårt att se tiden. Men kände att det inte fanns något allternativ så det var bara att köra vidare.

Arbetsprocess för att anpassa en golvslist med utskuret hål, stämjärn och hyvel på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började göra ett hål i den riktiga golvlisten, borrade och stämde ut resten. Satte upp den och startade en maskin..

Utsågad rektangulär öppning i vit golvlist med synlig digital klocka på diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad diskmaskinsdisplay synlig genom utsågat hål i vita golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågad rektangulär öppning i vit golvlist som visar diskmaskinens digitala klockdisplay med siffrorna "13".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det blev inte så bra. Var väldigt svårt att se siffrorna, ännu mer än vid testet med pappret. Testade att lägga saker bakom för att det skulle synas bättre, men det var tjockleken på listen som var för mycket insåg jag. Tänkte att jag kunde såga ut en fasning så hålet blev större, men sedan kom jag på att jag behövde ett ”skydd” för hålet och kom på att jag har stora tjocka plexiglas skivor som jag sågade ur en bit ifrån. Använde stämjärn och den lilla grundhyveln för att få ut en fals runt hålet.

En trägolvslist med ett rektangulärt hål och plexiglasskydd, intill en vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid testningarna så funkade det bäst när det låg en planka rätt nära hålet, då syntes siffrorna bäst, så jag fixade en extra bit som jag testade ha under hålet.

Semi-integrerad diskmaskin med modernt kontrollpanel synlig under vit köksbänk och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdig, men ack så tråkigt. Börja fundera igen..

Läser en saga/ser på tv, och kommer på att vi har några ”ängladörrar” uppsatta i huset.

Golvlisten med utskuret hål bredvid en plexiglasskiva och verktyg för installation av diskmaskinsindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en av dem är rektangulär och har nyligen lossnat från den plats den har suttit på, så den dörren skulle passa perfekt vid ”fönstret”. Säljer in idén till resten av familjen och de gillar det. (Hade gjort det ändå, då jag tyckte det var så tråkigt utan.)

Golvslist med utsågat rektangulärt fönster, stämdes och en klämma, ligger på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderade först på att fräsa ur djupet för dörren men det skulle bli väldigt lite ämne kvar bakom, så jag sågade igenom och satte ett stopp bakom så dörren inte skulle falla bakåt. Nu blev passformen så tajt att dörren sitter fast utan hjälp. Målade även extrabiten vit och kanterna runt fönstret ock dörren i samma och satte upp allt igen.
Ett vitmålat trägolv med en utskuren rektangulär öppning visar en lila digital timer som läser "0:30" genom golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digitalt klockdisplay utskurna i vit golvlist med en liten rektagulär dörr bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis inbyggd diskmaskin med digital tidvisare synlig genom ett hål i golvlisten, bredvid en dekorativ liten dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu syns siffrorna väldigt tydligt, man behöver inte vika sig dubbel och stå i en speciell vinkel för att se, utan en snabb blick ner igenom fönstret räcker.. Blev riktigt nöjd med lösningen. Hade en tanke att sätta ett spröjs på fönstret så det skulle än mer se ut som ett fönster, men det skulle skymma sikten, det får vara utan.

Detta kommer bli det sista inlägget om köket, är någon intresserad att se resten får ni skicka ett meddelande.

Kommer troligen också vara det sista inlägget i övrigt med. Har varit här sedan 2007 och alltid försökt hjälpa till utan några baktankar, utan att hoppas någon gillar det man har lagt upp/hjälpt till med. Ställa frågor och försöka svara på frågor, ge och ta, så som det borde fungera tycker jag. Har under åren haft en handfull ”första sidor” där inlägg som jag lagt upp visas och det har verkligen varit skoj.

Men sedan jag bytt jobb och blivit sudokändis genom att jobba på ett speciellt arbetsplats, så tycker ”de ansvariga” att samma inlägg som jag fått publicera utan problem tidigare numera är ”smygreklam” så är det inte skoj längre att bidraga till forumet för att driva det framåt. Det där att ge-och-ta.

Kommer inte lämna forumet, utan kommer hänga här och läsa inlägg, gilla det jag tycker om osv, svarar på PM om det kommer..
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Tråkig inställning hos "de ansvariga" jag har gillat att läsa dina inlägg och tips i forumet.
Lycka till med nya jobbet och hoppas att deras inställning ändrar sig så vi kan få njuta av nya inlägg i forumet.
Gott nytt år :)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
jackt jackt skrev:
[bild]
Tänkte jag skulle visa hur det blev med diskmaskinen eftersom det önskades. Den gamla maskinen hade bara en lysande lampa, men den nya har en ”klocka”’som visar sig när man kör.

[bild]
Testade hur det skulle kunna vara med två mindre golvlister och lite papper, men det var svårt att få en bra känsla och det var svårt att se tiden. Men kände att det inte fanns något allternativ så det var bara att köra vidare.

[bild]
Började göra ett hål i den riktiga golvlisten, borrade och stämde ut resten. Satte upp den och startade en maskin..

[bild] [bild] [bild]
Men det blev inte så bra. Var väldigt svårt att se siffrorna, ännu mer än vid testet med pappret. Testade att lägga saker bakom för att det skulle synas bättre, men det var tjockleken på listen som var för mycket insåg jag. Tänkte att jag kunde såga ut en fasning så hålet blev större, men sedan kom jag på att jag behövde ett ”skydd” för hålet och kom på att jag har stora tjocka plexiglas skivor som jag sågade ur en bit ifrån. Använde stämjärn och den lilla grundhyveln för att få ut en fals runt hålet.

[bild]
Vid testningarna så funkade det bäst när det låg en planka rätt nära hålet, då syntes siffrorna bäst, så jag fixade en extra bit som jag testade ha under hålet.

[bild]
Färdig, men ack så tråkigt. Börja fundera igen..

Läser en saga/ser på tv, och kommer på att vi har några ”ängladörrar” uppsatta i huset.

[bild]
Och en av dem är rektangulär och har nyligen lossnat från den plats den har suttit på, så den dörren skulle passa perfekt vid ”fönstret”. Säljer in idén till resten av familjen och de gillar det. (Hade gjort det ändå, då jag tyckte det var så tråkigt utan.)

[bild]
Funderade först på att fräsa ur djupet för dörren men det skulle bli väldigt lite ämne kvar bakom, så jag sågade igenom och satte ett stopp bakom så dörren inte skulle falla bakåt. Nu blev passformen så tajt att dörren sitter fast utan hjälp. Målade även extrabiten vit och kanterna runt fönstret ock dörren i samma och satte upp allt igen.
[bild]
[bild] [bild]

Nu syns siffrorna väldigt tydligt, man behöver inte vika sig dubbel och stå i en speciell vinkel för att se, utan en snabb blick ner igenom fönstret räcker.. Blev riktigt nöjd med lösningen. Hade en tanke att sätta ett spröjs på fönstret så det skulle än mer se ut som ett fönster, men det skulle skymma sikten, det får vara utan.

Detta kommer bli det sista inlägget om köket, är någon intresserad att se resten får ni skicka ett meddelande.

Kommer troligen också vara det sista inlägget i övrigt med. Har varit här sedan 2007 och alltid försökt hjälpa till utan några baktankar, utan att hoppas någon gillar det man har lagt upp/hjälpt till med. Ställa frågor och försöka svara på frågor, ge och ta, så som det borde fungera tycker jag. Har under åren haft en handfull ”första sidor” där inlägg som jag lagt upp visas och det har verkligen varit skoj.

Men sedan jag bytt jobb och blivit sudokändis genom att jobba på ett speciellt arbetsplats, så tycker ”de ansvariga” att samma inlägg som jag fått publicera utan problem tidigare numera är ”smygreklam” så är det inte skoj längre att bidraga till forumet för att driva det framåt. Det där att ge-och-ta.

Kommer inte lämna forumet, utan kommer hänga här och läsa inlägg, gilla det jag tycker om osv, svarar på PM om det kommer..
Jag hänger inte med på vad du menar. Du har pm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.