Hänger inte riktigt med i denna story.
1. Du har beställt och fått fiber installerat?
2. De grävde på "fel" ställe men återställde nästan rätt? Blev arbetet mycket dyrare än beställt?
3. Som kompensation för felet i 2 fick du prisavdrag på 1500 kr som du inte tycker var tillräckligt?
4. Det är frågan om patina på några stenar plus några småsaker?
5. När du sålde huset klagade köparna på sakerna i pkt 4 och det blev ett prisavdrag?

Om svaret på pkt 5 är nej är det väl bara att betala fakturan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hänger inte riktigt med i denna story.
1. Du har beställt och fått fiber installerat?
- JA
2. De grävde på "fel" ställe men återställde nästan rätt?
- JA
Blev arbetet mycket dyrare än beställt?
- NEJ
3. Som kompensation för felet i 2 fick du prisavdrag på 1500 kr som du inte tycker var tillräckligt?
- JA
4. Det är frågan om patina på några stenar plus några småsaker?
Fel sorts sten utbytt, cementliknande beläggning på stenar, saknas en sten där kabeln går in i huset
5. När du sålde huset klagade köparna på sakerna i pkt 4 och det blev ett prisavdrag?
- Vet inte hur köparna resonerade ang. stenen när dom la bud.
 
D Denaxe skrev:
1. Du har beställt och fått fiber installerat?
- JA
2. De grävde på "fel" ställe men återställde nästan rätt?
- JA
Blev arbetet mycket dyrare än beställt?
- NEJ
3. Som kompensation för felet i 2 fick du prisavdrag på 1500 kr som du inte tycker var tillräckligt?
- JA
4. Det är frågan om patina på några stenar plus några småsaker?
Fel sorts sten utbytt, cementliknande beläggning på stenar, saknas en sten där kabeln går in i huset
5. När du sålde huset klagade köparna på sakerna i pkt 4 och det blev ett prisavdrag?
- Vet inte hur köparna resonerade ang. stenen när dom la bud.
Betala fakturan.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bestrida beloppet i fakturan som avser grävjobbet. Eftersom det inte är specat på fakturan skall jag nu kontakta Telia ang. detta. Själva fakturan är på 23.500:- för allt. Vad kan man rimligtvis begära avdrag för på fakturan gällande grävjobbet?

Lite bilder/film:

Grävarbete vid en uppfart med öppen grävning och material synligt vid sidan.

Grävarbete vid husvägg med synliga rör och kablar i öppnad markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gatstenar med tre avvikande färgade stenar som indikerar grävplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
D Denaxe skrev:
Jag vill bestrida beloppet i fakturan som avser grävjobbet. Eftersom det inte är specat på fakturan skall jag nu kontakta Telia ang. detta. Själva fakturan är på 23.500:- för allt. Vad kan man rimligtvis begära avdrag för på fakturan gällande grävjobbet?

Lite bilder/film:

[bild]

[bild]

[bild]

[video]
Om du inte förlorade stora pengar på försäljningen av huset, skulle jag säga att det börjar likna lite småsint att fortsätta den processen, för mindre än 25000 spänn..

Vad tror du nuvarande ägare säger om fiberägaren helt sonika stänger av tills du betalar?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Denaxe skrev:
Jag vill bestrida beloppet i fakturan som avser grävjobbet. Eftersom det inte är specat på fakturan skall jag nu kontakta Telia ang. detta. Själva fakturan är på 23.500:- för allt. Vad kan man rimligtvis begära avdrag för på fakturan gällande grävjobbet?

Lite bilder/film:

[bild]

[bild]

[bild]

[video]
Du har ju sålt fastigheten och sannolikt inte förlorat en krona ändå. Obegripligt att du inte bara betalar fakturan och går vidare i livet… det är värt en del pengar att slippa strulet också…
 
  • Gilla
Myrstacken och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad tror du nuvarande ägare säger om fiberägaren helt sonika stänger av tills du betalar?
Den risken verkar lite teoretisk. Nuvarande ägare lär väl ha ett eget avtal med fiberägaren och jag har svårt att se att det skulle påverkas av TS tvist. För övrigt är det knappast TS ansvar att nuvarande ägare (rent teoretiskt) skulle kunna drabbas av vedergällning från TS borgenärer.

Men TS, vad bråkar du om egentligen? Missfärgade stenar på en fastighet du inte längre äger? Fick du acceptera prisavdrag på grund av stenarna när du sålde fastigheten? Ärligt talat låter "Fel sorts sten utbytt, cementliknande beläggning på stenar, saknas en sten där kabeln går in i huset" som rena skitsaker, speciellt om man ej längre äger fastigheten.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
Jag vill bestrida beloppet i fakturan som avser grävjobbet. Eftersom det inte är specat på fakturan skall jag nu kontakta Telia ang. detta. Själva fakturan är på 23.500:- för allt. Vad kan man rimligtvis begära avdrag för på fakturan gällande grävjobbet?

Lite bilder/film:

[bild]

[bild]

[bild]

[video]
Hur läng sen innan lades stenen på garageuppfarten? För färgskillnaden eller "patinan" kommer sannolikt att normaliseras efter ett tag och se likadan ut som övriga sten. Visst betongen uppe på stenen är väl ok att påpeka, men om du bara hade skurat/huggt eller rentav vänt på stenarna så hade 1500 varit ganska bra betalt för det arbetet.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Denaxe skrev:
Jag vill bestrida beloppet i fakturan som avser grävjobbet. Eftersom det inte är specat på fakturan skall jag nu kontakta Telia ang. detta. Själva fakturan är på 23.500:- för allt. Vad kan man rimligtvis begära avdrag för på fakturan gällande grävjobbet?

Lite bilder/film:

[bild]

[bild]

[bild]

[video]
Vad har grävarbetet med någonting att göra??
Vad var det för fel på det??
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Patina, på marksten.. på ett hus som du också har sålt ? Tror du att du fick mindre betalt för kåken pga detta ?
 
Om Telia istället återställer bristerna på uppfarten som du inte längre äger, skulle du då vara nöjd och betala fakturan?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
Alla uppgifter i denna process ligger hos Telia så dom har info om allt som hänt. Gå inte att maila och få ett ärendenummer för ingen svarar via mail och går det några väckor så läggs ärendet ner. Eftersom jag vill ha allt skriftligt så är det chatten som gäller.

Dom kan pausa fakturor, tog två år nu innan dom började skicka fakturor igen...

Chattade med Telia Öppen Fiber igår eftersom jag fått en ny faktura. Det var den tredje efter uppehållet på 2 år. Dom två tidigare har inte varit några problem att pausa i väntan på att någon skall kontakta mig och lösa det hela. Ingen har kontaktat mig som sagt. Igår blev det stopp. Dom kunde inte pausa fakturan för ärendet är löst enligt Telia!!!

Förutom att dom grävt på fel plats på min tomt så är det markstenar som bytts ut, som är i fel kulör. Ser ut som cement torkat in på stenarna där arbetet utförts. Det saknas en marksten där kabeln går in i huset.

"Med tanke på att vi har återställt det som gick fel och
även erbjudit goodwill på 1500kr så ser vi inte att vi
kommer förskjuta fakturan ännu en gång"


Fel! Ingen har återställt någonting...

"Enligt entreprenör har dom återställt allt förutom
cement som kommit på era plattor. dom har erbjudit sig
fixa detta också men då har ni valt att avvaktat"

Fel! Som sagt ingen har gjort någonting. Ja, dom kontaktade mig en gång 2019 och då sa jag att vi avvaktar vad Telia säger. Jag hade dialog med Telia ang. fakturan bla.

"Jag har kontaktat entreprenören för att kontrollera hur det ligger till med underlag för installation till din fastighet. När vi fått svar ifrån dem återkopplar vi till dig kring ditt ärende, därefter får du fatta beslutet över om hur du vill gå vidare med ärendet. Vi hoppas att vi gemensamt kan komma överens om en lösning där du känner dig nöjd."

Efter detta följer en del konversationer där jag mailar pga att ingen kontaktar mig och alla svar är typ "vi ber om ursäkt, någon kontaktar dig snart..."
Sista jag hör från Telia eller någon annan är 2019-09-26 tills jag kontaktar dom nu i augusti 2021 då fakturorna börjar trilla in igen.
Men nu är det stopp tydligen. Jag skall betala för dom har tydligen återställt allt, vilket dom inte gjort.
Jag får inte bestrida senaste fakturan heller enligt Telia...

Suck..
Så mycket gnäll för att markstenen inte hade rätt kulör.. Du fick ju fiber för tusan som du ville ha. Betala och gå vidare i all välmening
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Om Telia istället återställer bristerna på uppfarten som du inte längre äger, skulle du då vara nöjd och betala fakturan?
Ja det skulle jag. Har väldigt god kontakt med köparna som inte bor långt bort ifrån oss. Jag har sagt att problemet med stenarna skall åtgärdas för det är det jag blivit lovad av Telia/Transtema. Det är ju det som är problemet. att jag kontaktar och dom skall återkomma med besked när Transtema skall åtgärda problemet men dom återkommer aldrig. Fått svar att dom självklart skall pausa fakturan till felen är åtgärdade. Inte så att dom nekat till problemen tidigare, tvärtom. Men nu helt plötsligt så tvärvänder dom. När dom ljuger och säger att dom åtgärdat problemet så blir man lite sne.

Men jag hör vad ni säger och jag tackar för all input.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
Har väldigt god kontakt med köparna som inte bor långt bort ifrån oss. Jag har sagt att problemet med stenarna skall åtgärdas för det är det jag blivit lovad av Telia
Ibland får man välja sina strider... Jag tror aldrig Telia kommer att fixa till dina stenar och ärligt talat känns skadan väldigt liten. Visst kan du bestrida och bråka men risken är att det kostar mer än det smakar.

Det är inte möjligt att flytta/vända "problemstenarna" så att färgskiftningen inte blir så iögonfallande eller då ni "nyligen lagt ny marksten" kanske det går att få tag i rätt sten.

Mitt råd är att betala Telia för den fiber de faktiskt har installerat och anlita någon för några tusenlappar att fixa stenutseendet så gott det går, som du lovat de nuvarande ägarna. De kanske inte bli helt nöjda men de kommer antagligen att uppskatta att du bryr dig och nöja sig med det. Småpengar att ta på "shit happens" kontot i samband med en fastighetsaffär är min åsikt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
Jag vill bestrida beloppet i fakturan som avser grävjobbet. Eftersom det inte är specat på fakturan skall jag nu kontakta Telia ang. detta. Själva fakturan är på 23.500:- för allt. Vad kan man rimligtvis begära avdrag för på fakturan gällande grävjobbet?

Lite bilder/film:

[bild]

[bild]

[bild]

[video]
Själv betalade vi 34 500 kr för att de skulle blåsa in fibern i huset. Fick själv gräva 40 meter.

Ditt pris låter billigt för hela? installationen.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.