Hej har en fundering på att såga till eget furugolv å lägga in i huset min fundering är då hur skulle det gå att såga tunnare brädor 10-15 mm och limma dom stumt mot golvspånskivorna som är golv idag hur skulle man få det att fungera?
 
Svårigheten ligger nog i att såga och torka det bra.

Finns parkett lim som är lite elastisk som säkert skulle funka.
Men det kan säkert bli svårt att få till det i skarvar...

Frågan är väl om det är värt pengarna och tiden att ens prova?
 
nino nino skrev:
Svårigheten ligger nog i att såga och torka det bra.

Finns parkett lim som är lite elastisk som säkert skulle funka.
Men det kan säkert bli svårt att få till det i skarvar...

Frågan är väl om det är värt pengarna och tiden att ens prova?
Tanken var ju helplank så breda man hittar å lägga in dom kilsågat är. Har tillgång till egen skog å såg så den biten ska väl gå. Frågan är väl mer om trät rör dig mycket fast det är limmat så det spricker å far
 
Skulle isåfall måla ändträet på stockarna, såga och torka, kanske låta ligga inomhus i 6mån innan inläggning.

Riva ut spånet och lägga massivt furugolv istället?
 
nino nino skrev:
Skulle isåfall måla ändträet på stockarna, såga och torka, kanske låta ligga inomhus i 6mån innan inläggning.

Riva ut spånet och lägga massivt furugolv istället?
nino nino skrev:
Skulle isåfall måla ändträet på stockarna, såga och torka, kanske låta ligga inomhus i 6mån innan inläggning.

Riva ut spånet och lägga massivt furugolv istället?
Är väl nåt sånt jag har tänkt mig.
Jo det är ju ett alternativ men blir ju genast lite mer jobb med det som det känns. Få väl pröva i nått rum å se hur det faller ut först kanske innan man river upp hela huset
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S
Varför vill du limma?

Bättre lägga in som flytande golv.
 
S sinuslinus skrev:
Varför vill du limma?

Bättre lägga in som flytande golv.
Tänkte att det blir svårt att få ihop dom om dom blir så tunna å inte spontade lär ju glida isär om man har det flytande är min tanke
 
Min erfarenhet säger att det går säkert att få till ett så tunnt golv. 10-15 mm, men det ställer ganska höga krav på virkets torrhalt. Risken är att det virket kommer kupa sig mycket av under torkning. För några veckor sedan hyvlade jag plank 33x210 till färdiga golvplank 25x200 . Virket var torkat i virkestork. Det var faktiskt ganska många bräder som inte gick att använda pga kupning. Om man är noga med mycket tygder på virkespaket och tätt ströat under torkning . Så går det nog att få till men man får räkna med att kassera en hel del bräder. Eventuellt kanske det skulle gå att såga virket tjockare och sedan efter torkning dela på plankorna till två, innan hyvling , men det ger mer jobb men skulle vara möjligt om man sågar med bandsågverk som inte har så brett sågsnitt efter bandsågsbladet.
 
Du har nog rätt i det min tanker var nog som du säger att såga ut tjockare plank torka dom sen skiva upp dom på bandsågen sen dom har torkat för att få bort ev kupning å sånt. Saknar dock en bra hyvel som tar den bredden jag skulle vilja ha.
 
Problemet är att det kommer vara olika mycket fukt i virket på ytan och nära mitten, så länge du bara torkar genom att vänta och vill lägga golvet innan du går i pension. När du sedan klyver har du tunna brädor som kommer röra sig en hel del när de torkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.