1
Glasen i min inglasade balkong är tunga att öppna och supersvåra att göra rent.
Vill byta och är tacksam för råd. Balkongen är 7 m lång
  • Vilken balkongleverantör är bra
  • Era erfarenheter om det håller tät mellan glasen. De jag håller tät även vid superstarkt regn mot glasen.
  • Balkongen ligger mot söder. Hur bäst skydda den mot sol utan att mörklägga hela tiden (har persienner idag, haft gardiner tidigare)

har hittat några trådar, men ingen som tar upp täthet och solskydd.
alla tips är välkomna:)
 
Sunparadise, Lumon mm
En ramlös och inglasning ska inte vara 100% tät ..

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
En ramlös och inglasning ska inte vara 100% tät .
Men det ska väl ändå inte kunna regna in? Det gör det i alla fall inte på vår balkong.
 
1
Alfredo Alfredo skrev:
Men det ska väl ändå inte kunna regna in? Det gör det i alla fall inte på vår balkong.
Vilken inglasning har ni? Leverantör.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men det ska väl ändå inte kunna regna in? Det gör det i alla fall inte på vår balkong.
jo det kan absolut regna in, och blåsa. Monterar man h-profiler mellan glasen så minskar man risken. Men allt beror på vilket läge man bor i. En ramlös inglasning är ett vindskydd i första hand.
Det är som standard 3-6mm glipa mellan glasen runt om , oftast mer i hörnen.
Vill man ha helt tätt så får man ha profiler runt om.

Med vänlig hälsning, fremax
 
1 Jojjo72 skrev:
Vilken inglasning har ni? Leverantör.
Det vet jag tyvärr inte och den har säkert suttit där i närmare 20 år så det "bra" en leverantör gjorde då behöver tyvärr inte betyda att samma leverantör gör det lika bra idag. Om inglasningen har ett visst "fabrikat" vet jag tyvärr inte heller. Har aldrig sett någon sådan märkning i alla fall.
 
fremax fremax skrev:
Vill man ha helt tätt så får man ha profiler runt om.
Jag har bara erfarenhet av den inglasning jag själv äger och där regnar det inte in och det finns inga glipor. Så anser jag det ska vara. Och ja, vi har profiler runt om som de skjutbara aluminiumuinramade glasfönstren glider på och in i.

Sen inser jag naturligtvis att en inglasning kan se ut lite hur som helst och även ha stora glipor. Jag tycker dock inte att en "bra" inglasning ska medge att det regnar in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.