Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Även många spel blev roligare förutsatt att man inte ägde en Roland MT32. Det kortet var svindyrt och 99,9% kände bara till det som ett val i ljudmenyn som ditt ljudkort försökte emulera. Men det varade bara något år, sedan sviktade stödet till förmån för Soundblaster AWE innan det inte längre hade någon betydelse vilket ljudkort du hade.
Jo, de där kortet kom ungefär när jag checkade ut från att programmera (spel), jag har för mig att "ingen" orkade skriva riktigt bra ljudstöd för korten utan körde i kompabilitetsläge med antingen samplat ljud och typ SB16 eller AdLib syntes. Några få spel eller demos stödde GUS och AWE, men de flesta behövde ju även stödja alla andra kort så resultatet blev ändå mediokert. Minns jag rätt var simuleringen av andra äkta ljudkort (som MT32 som väl redan var utdaterat då) så usel och buggig att det inte var kul att köra de spelen heller. Jag är faktiskt helt ovetande hur musiken i dagens spel funkar... Men att mixa ljud med mjukvara idag kan ju inte ta ens en procent av datorns kapacietet, så det borde inte vara en issue överhuvudtaget att generera musik idag, allt borde gå att göra i mjukvara?
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Någon som minns denna skärm med tillhörande grafikkort? Man kanske kan säga att grafikkortet hade en GPU, men det var ingen racer... Kom inte ihåg om det var 8086, 80186 eller 8088. Men dyrt var det när det lanserades efter CGA men innan EGA.

På bilden syns även min första biltelefon, en släpbar variant.

Gammal IBM-skärm bredvid en bärbar biltelefon från Moira.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Någon som minns denna skärm med tillhörande grafikkort? Man kanske kan säga att grafikkortet hade en GPU, men det var ingen racer... Kom inte ihåg om det var 8086, 80186 eller 8088. Men dyrt var det när det lanserades efter CGA men innan EGA.

På bilden syns även min första biltelefon, en släpbar variant.

[bild]
Jag minns inte den där skärmen (men väl CGA och EGA som såg snarlika ut, CGA med svarta knappar, den monokroma med bara två knappar) - jag har förstått att de skärmarna är mycket eftersökta idag men att de är oerhört sällsynta. Det jag vet om dem är det jag läst nu på gamla dar (och jag minns inte exakt vad jag läst men jag har för mig att), just de skärmarna går att konvertera till VGA (vilket inte går med en IBM EGA skärm). Ingen vettig människa köpte väl IBMs svindyra specialgrafikkort till hemmet??? Hur kommer det sig att du kom över en sån? Ta väl vara på den där skärmen! Jag har velat få tag på en EGA skärm till min IBM AT, men gett upp... De där är hårdvaluta, säkert 5-10.000 spänn...

https://en.wikipedia.org/wiki/Professional_Graphics_Controller
 
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Jag minns inte den där skärmen (men väl CGA och EGA som såg snarlika ut, CGA med svarta knappar, den monokroma med bara två knappar) - jag har förstått att de skärmarna är mycket eftersökta idag men att de är oerhört sällsynta. Det jag vet om dem är det jag läst nu på gamla dar (och jag minns inte exakt vad jag läst men jag har för mig att), just de skärmarna går att konvertera till VGA (vilket inte går med en IBM EGA skärm). Ingen vettig människa köpte väl IBMs svindyra specialgrafikkort till hemmet??? Hur kommer det sig att du kom över en sån? Ta väl vara på den där skärmen! Jag har velat få tag på en EGA skärm till min IBM AT, men gett upp... De där är hårdvaluta, säkert 5-10.000 spänn...

[länk]
Jag kom över dem på IBM som sålde ut gamla saker för en hemskans massa år sedan. Använde kortet i min första PC, någon klon med 8MHz turboknapp.

Kortet var ett lyft med Autocad, 640x480 knivskarpa pixlar och 256 gråskalor. Kortet had inbyggt stöd för olika grafiska funktioner och kunde bla rita cirklar (wow!). Det hade som sagt bara stöd för CGA, men utan de vågräta ränderna och till utseendet likt VGA.

Minns inte detaljerna, men PGA och VGA är analoga, föregångarna CGA och EGA hade någon annan teknik.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag kom över dem på IBM som sålde ut gamla saker för en hemskans massa år sedan. Använde kortet i min första PC, någon klon med 8MHz turboknapp.

Kortet var ett lyft med Autocad, 640x480 knivskarpa pixlar och 256 gråskalor. Kortet had inbyggt stöd för olika grafiska funktioner och kunde bla rita cirklar (wow!). Det hade som sagt bara stöd för CGA, men utan de vågräta ränderna och till utseendet likt VGA.

Minns inte detaljerna, men PGA och VGA är analoga, föregångarna CGA och EGA hade någon annan teknik.
Hercules grafikkort? Det körde jag på en AT som den högre upp i tråden och Autocad. Sen blev det någon best till monitor från Conrac och grafikkort från Artist när 386:an gjort sitt intåg.
 
Jonas Persson
TeroM TeroM skrev:
Hercules grafikkort? Det körde jag på en AT som den högre upp i tråden och Autocad. Sen blev det någon best till monitor från Conrac och grafikkort från Artist när 386:an gjort sitt intåg.
Om jag minns Hercules? Har aldrig ägt något:(
PGA-skärmen med PGC-grafikkortet jag har låg i den andra änden av prisskalan.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns inte detaljerna, men PGA och VGA är analoga, föregångarna CGA och EGA hade någon annan teknik.
Jag tror synksignalen var en viktig faktor, de gamla har jag för mig bara stödde ett fåtal upplösningar (synkfrekvenser) plus att EGA och CGA hade andra signalnivåer på pinnarna, så det lär inte vara enkelt att konvertera tex EGA till VGA (men det finns kinakort som gör det att köpa billigt).

Det gick att "emulera" CGA på Hercules, varför det inte stödde det läget out of the box vet jag inte,jag tog aldrig reda på hur emuleringen egentligen fungerade, men nu på internetåldern så var det lätt att hitta....
http://www.independent-software.com/how-did-hercules-cga-emulators-work.html

Jag och mina kamrater dammsög dock omgivningen på alla herculeskort och monitorer vi kunde hitta... Varför? Jo, på tidigt 90-tal var det rätt ovanligt och dyrt med dubbla monitorer. Men om man programmerar direkt mot VGA kortets hårdvara så blir det tex omöjligt att debugga ett program om man inte har antingen dubbla datorer (på den tiden med en seriekabel mellan) eller dubbla skärmar. Med dubbla skärmar kan man även skriva ut mängder av information "run time", i full frame rate. Jag vet inte om det ens funkade att ha dubbla VGA kort i en PC på den tiden, sannolikt fanns det dyra omkonfigurerbara kort, men de flesta hade vad jag vet fasta adresser så det nog inte varit möjligt. Men, nu förstör vi säkert denna tråden till förtret för de som vill diskutera rubankar de glömt eller withworth gängor de snurrat till...
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Jag tror synksignalen var en viktig faktor, de gamla har jag för mig bara stödde ett fåtal upplösningar (synkfrekvenser) plus att EGA och CGA hade andra signalnivåer på pinnarna, så det lär inte vara enkelt att konvertera tex EGA till VGA (men det finns kinakort som gör det att köpa billigt).

Det gick att "emulera" CGA på Hercules, varför det inte stödde det läget out of the box vet jag inte,jag tog aldrig reda på hur emuleringen egentligen fungerade, men nu på internetåldern så var det lätt att hitta....
[länk]

Jag och mina kamrater dammsög dock omgivningen på alla herculeskort och monitorer vi kunde hitta... Varför? Jo, på tidigt 90-tal var det rätt ovanligt och dyrt med dubbla monitorer. Men om man programmerar direkt mot VGA kortets hårdvara så blir det tex omöjligt att debugga ett program om man inte har antingen dubbla datorer (på den tiden med en seriekabel mellan) eller dubbla skärmar. Med dubbla skärmar kan man även skriva ut mängder av information "run time", i full frame rate. Jag vet inte om det ens funkade att ha dubbla VGA kort i en PC på den tiden, sannolikt fanns det dyra omkonfigurerbara kort, men de flesta hade vad jag vet fasta adresser så det nog inte varit möjligt. Men, nu förstör vi säkert denna tråden till förtret för de som vill diskutera rubankar de glömt eller withworth gängor de snurrat till...
Det man lätt glömmer, men snabbt inser om man är ute på nätet idag, är hur otroligt lite information man kunde få tag på innan Internet exploderade och all historia och tekniska detaljer finns några knapptryckningar bort.

Hur tusan klarade man sig? En stor skillnad var nog att tålamodet räckte i dagar eller veckor mot dagens minuter. Man hade mer tid och färre distraktioner; två TV-kanaler, inget Internet mm. Vad skulle man annars göra, vad hade man för val? Fanns inte svaret i manualen, hos en vän, tidskrift, biblioteket eller en inköpt bok om ämnet så fick man lösa det på egen hand. Datorer var så nytt att jag inte tror det fanns några vettiga kvällskurser. Typ lär dig programmera i X eller arbeta med dataprogrammet Y.

Många frågor gick helt enkelt inte att slå upp på samma sätt som idag, t ex hur programmerar jag X eller hur kommer jag vidare i spelet Y. För att inte tala om popkulturens alla detaljer.

Minns ni Peter Nortons handböcker om PC:n? Lite av en föregångare till alla For Dummies böcker, men mer avancerade. Där fanns en hel del matnyttigt sammanställt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Har vi glömt eller redan avhandlat urgamla telefoner?
Jag tror att vi har avhandlat gamla telefoner, men jag kan ha glömt fel.
Jag hade även en Nokia 1011 men det tror jag var efter MicroTacen, men det kan varit tvärtom...
[bild]
Jag har kvar min Nokia 1011, men det är mer än 25 år sen den var igång sist. :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Många frågor gick helt enkelt inte att slå upp på samma sätt som idag, t ex hur programmerar jag X eller hur kommer jag vidare i spelet Y. För att inte tala om popkulturens alla detaljer.

Minns ni Peter Nortons handböcker om PC:n? Lite av en föregångare till alla For Dummies böcker, men mer avancerade. Där fanns en hel del matnyttigt sammanställt.
På svenska fanns två böcker som jag har kvar som jag har för mig hette "PC hårdfakta" och "Hur man programmerar EGA/VGA". De var säkert översatta till svenska... MEN hur många i avlånga Sverige satt och skrev till interruptkontrollern eller tittade på grafikkortets interna register? Kanske finns motsvarande facklitteratur idag?

När jag började på den arbetsplats jag fortfarande är på idag för ca 20 år sen så fanns det ett bibliotek med bibliotekarie, möjligheter att beställa böcker, läsplatser osv. Litet. Men ändå. Jag tror biblioteket fanns kvar men utan bemanning fram till kanske 2005. Det fanns troligen inte mycket annat sätt att söka information.

Hur bokade man förresten möten och möteslokaler innan outlook?

Och, om 20 år, kommer kidsen tro på att vi kajkade runt till olika mötesrum för att ha möten? Visst kommer vi fortfarande att vilja ses, men tror ni vi inte snart glömt hur dagarna på kontor kunde bestå av att vandra runt i korridorerna och gå från mötesrum till mötesrum under en hel arbetsdag?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Hur bokade man förresten möten och möteslokaler innan outlook?
Jag vet inte hur andra gjorde men jag och mina kollegor använde Google Calendar.
Och, om 20 år, kommer kidsen tro på att vi kajkade runt till olika mötesrum för att ha möten? Visst kommer vi fortfarande att vilja ses, men tror ni vi inte snart glömt hur dagarna på kontor kunde bestå av att vandra runt i korridorerna och gå från mötesrum till mötesrum under en hel arbetsdag?
Det blir skönt för Anders Ygeman att slippa behöva leta efter ett mötesrum.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade Roland som första ljudkort
J JohanLun skrev:
Gravis Ultrasound var också ett riktigt coolt kort
TeroM TeroM skrev:
Hercules grafikkort?
Hur sjutton kan ni komma ihåg "datorkort" som ni hade förra millenniet. Dessa är för mig helt klart Saker som vi glömt bort att de har funnits :crysmile:
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Hur sjutton kan ni komma ihåg "datorkort" som ni hade förra millenniet. Dessa är för mig helt klart Saker som vi glömt bort att de har funnits :crysmile:
Men du minns bilmodellen du hade den tiden?

Dessa namm är legendariska och svåra att glömma. Namnen efter millennieskiftet är det nog få som kan nämna alla namn som grafikkort haft.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men du minns bilmodellen du hade den tiden?

Dessa namm är legendariska och svåra att glömma. Namnen efter millennieskiftet är det nog få som kan nämna alla namn som grafikkort haft.
Jag har bara ett namn varmt i minnet, kanske pga att det var mitt första dubbel-GPU-kort.. Jag kan inte minnas vad den första dubbelmackan jag hade hette.. :D

Ati Rage Fury MAXX.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men du minns bilmodellen du hade den tiden?
Ja, mina bilar har nog lämnat ett större avtryck än de olika "datorkort" jag haft. Gissar dessutom att jag kanske "ägt" 25 ggr så många datorkort som bilar, vilket säkert kan påverka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.