T
Jag håller på att mura två grindstolpar och tänkte mig belysning till dessa. Först var jag inne på ledlister under krönstenen på toppen. Vill ha snyggt upplysta stolpar. Men nu vet jag inte om det är bästa alternativet.

Jag är öppen för förslag och vill gärna höra era åsikter och exempel på snygg grindstolpsbelysning.

Stolparna kommer se ut ungefär som dessa. Men vara vita

Grindstolpe av murad sten med en lykta på toppen framför ett hus och träd.
 
Åsa Lund
Bestäm vilken stil du vill att det ska vara. Passar ledlist ihop med det?
Eller ska det vara en gårdslampa?
 
T
Jag är mer inne på en belyst stolpe. Typ ledlist i toppen, ev up and downlight på stolpen ev en lampa framför stolpen som lyser upp stolpen. Men skulle vilja ha inspiration.
 
Redigerat:
T
Jag är nog mer inne på up and downlights på stolpen nu. Någon som har såna och kan rekommendera något hon specifik produkt?
 
T Ejmelie skrev:
Jag är nog mer inne på up and downlights på stolpen nu. Någon som har såna och kan rekommendera något hon specifik produkt?
Hej!
Kolla på Lamp24
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
B Björn—72 skrev:
jag kör med dessa på stolpar till min altan, funkar kanon.
[länk]
Ser nästan ut att lysa lite svagt. Har du några bilder på när de lyser upp dina stolpar?
 
själv är jag lite svag för den här armaturen 12 volt, 1 watt (från Kina för cirka hundralappen), här inmonterad i altantrappsteg
12V 1W LED-armatur för inbyggnad i altantrappsteg, teknisk ritning och nattbild av upplysta steg.
och den skulle jag försöka sätta in i ett egentillverkat topplock som är några centimeter bredare och tjockare än det som säljs till pelarblocken (igloo)

jag skulle dessutom fundera på att montera in två infällda ljuskällor (med separat tändning) som pekar rakt uppåt, så kan man till exempel placera en pumpa ovanpå stolpen i halloween-tider som då lyser orange "inifrån", ställa över en ljuslykta/snöbollstrave vintertid, någon blomma sommartid osv – om man nu är lagd åt det hållet...

Schematiska illustrationer av egentillverkat topplock för stolpe med indikerade belysningspunkter och ljusspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Ser nästan ut att lysa lite svagt. Har du några bilder på när de lyser upp dina stolpar?
Jag har de på altanen utanför min bastu. Vill ju inte att de ska lysa för starkt så att man blir bländad och tappar mörkerseendet. De syns perfekt när det är mörkt, men beror ju givetvis på hur man vill ha det. Tror att de även har andra varianter med starkare ljus…
 
  • En dimmig bild av en altan på kvällen med två stolar och en mjukt upplyst vägglampa på ett staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med dämpad belysning vid räcket, fotograferad i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
B Björn—72 skrev:
Jag har de på altanen utanför min bastu. Vill ju inte att de ska lysa för starkt så att man blir bländad och tappar mörkerseendet. De syns perfekt när det är mörkt, men beror ju givetvis på hur man vill ha det. Tror att de även har andra varianter med starkare ljus…
Ok, tack så mycket för bilderna (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.