AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man ändå ska lägga energi på ett golvbyte kan man väl köpa ett massivt golv? Varför snåla.
Då får ju aldrig frun nya golv, jag bor numer bla i en bostadsrätt från 2000 fy tusan vilken skräpkvalitet på allt el var det iaf
 
K kortis skrev:
Då får ju aldrig frun nya golv, jag bor numer bla i en bostadsrätt från 2000 fy tusan vilken skräpkvalitet på allt el var det iaf
Nybyggen är tyvärr samma skit som hyresrätt.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man ändå ska lägga energi på ett golvbyte kan man väl köpa ett massivt golv? Varför snåla.
För de allra flesta påverkar läran om hushållning av begränsade resurser i ett tillstånd av knapphet inköpsbesluten.

Om begreppen är helt obekanta kan Google säkert hjälpa dig.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Parkettgolv från tarkett, köksinredning från marbodal, bänkakivor i Silestone eller virrvarr laminat, badrumsinredning från ifö eller inr? Kvalitet lönar sig i längden, sen görs det inte hypermodernt utan mer avskalat och tidlöst då det är en långsiktig investering.

Men som vanligt uttalar du dig om sånt du inte har en susning om för att vinna internetpoäng...
Det mesta av det du listar är skräp om man jämför med originalet.
Kanske med undantaget virrvarr då det ofta också användes i original.

Ersätta stavparkettgolv med klickparkett eller motsvarande modern lösning (som inte består av manuell lägg av stavar)

Ersätta påplatsbyggt kök av mestadels massiv trä i stommet med smäckkök av spån och mdf, ofta med mindre skåpvolym då ersättningen allt som oftast i hyreslägenheten inte är takanslutna längre.

Diskbänk av mycket tunnare plåt.

Badkar dito med tunnare emaljyta.

Många, många fler detaljer (ersätta metall med plast, ersätta massiv trä med spån, osv)

Istället för att renovera - byt ut för att det är billigare i arbetskraft. (för lite allt möjligt) och när det byts ut så byggs det inte från grunden för att det är dyrare i arbetskraft - bättre anlita montörer.

Men så är det idag med hyreslägenhet då det inte finns någon lagstitftning/regelverk för att premiera värde i gammal gediget hantverk/material.

Det är SÅDAN slöseri med resurser. Vilket går emot många hyresbolags falska "miljögrej" där de egentligen bara gör miljögrejerna när det GYNNAR dem, dvs när de kan spara pengar på det sättet. (spara pengar på att ha det kallare, att hetsa folk använda mindre vatten, osv)

Men det är så det är idag. Jävla surt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Hatar sånt där. Man säger till innan så kunden har möjlighet att skydda ömtåliga grejer. Om inget har avtalats så tar det max 10 minuter att sätta för en dörröppning med målarfolie eller liknande eller bara slänga över målarfolie över TV, soffa m.m
 
R Ramses II skrev:
Vid den här formen av arbete har hyresvärden en strikt skadeståndsskyldighet. Detta följer av 11 § 4 p. och 26 § 3 st. 12 kap. Jordabalken (i folkmun känd som Hyreslagen).

Om din egendom tagit skada kan du alltså vara berättigad till ersättning även om hyresvärden inte agerat försumligt.

Samma stycke (26 § 3 st.) anger också att hyresvärden skall tillse att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt. Det har uppenbarligen inte gjorts. Detta innebär att du kan vara berättigad hyresnedsättning. Den rätten framgår av 11 § 3 p. 12 kap. Jordabalken.

Rätten till hyresnedsättning är ofta bortavtalad vid sedvanliga underhållsarbeten. Det framgår i sådana fall av ditt hyresavtal. Om hyran kommer att höjas efter den här renoveringen är det i hyreslagens mening inte ett sedvanligt underhållsarbete.

Det är viktigt att du fortsätter betala hyran. Något annat innebär risk för uppsägning. Ska du ställa krav om skadestånd (endast aktuellt om något är skadat/förstört) och hyresnedsättning ska du skriftligen vända dig till hyresvärden. De har det juridiska ansvaret.

Det är inte orimligt att ställa krav på städning efter detta men där är rättsläget mer osäkert. Dock känner jag att i detta fall strider något annat mot god sed i hyresförhållandet.

För sådana här situationer kan jag rekommendera ett medlemskap i Hyresgästföreningen. De kan alltid ge råd till medlemmar men man har enbart rätt till juridiskt biträde (att de aktivt ställer krav åt dig i kontakt med hyresvärden) om tvisten uppstått efter att man blivit betalande medlem.
Går det inte att deponera hyran hos länsstyrelsen?
 
F FGLIN skrev:
Går det inte att deponera hyran hos länsstyrelsen?
Jo, det går. Meningen är att man ska deponera en summa motsvarande den fordran man anser sig ha gentemot hyresvärden.

Blir det rättslig tvist om deponeringen/fordran och tingsrätten finner att man faktiskt inte haft en fordran motsvarande den summa man deponerat så innebär det i sig risk för uppsägning. Den risken är såpass stor att jag skulle avråda från det.
 
Vi har hyreshus från 1955. Vi byter ut elen och genomför stambyte. Köken är platsbyggda och har tjocka fina diskbänkar. Vi har valt att behålla köken, men har byggt om lite .Har med snickare höjt bänkskåpen och behålllt de gamla diskbänkarna. Städskåpet är kvar men kyl och frys kombi har flyttats och skafferiet har tyvärr blivit över och underskåp för att få större arbetsyta. Den gamla skåpsinredningen kunde i princip behållas men byggdes om.
Badrummen har blåsts ut och fått nya stammar och ledningar samt blivit helkaklade. Alla parkettgolv är kvar utom två. Fönstren är också kvar, men med nya tätningslister. Kanonkvalité på träet. Balkongdörrarna skall bytas ut. De har ingen isolering. Marmorfönsterbrädor. Linoleumgolv och klickgolv i trä. De gamla garboninnerdörrarna var tyvärr för slitna, men vi behöll dem men lackade om dem. Nya dörrar är ju bara smäck. Tvättmaskiner i källaren med torktumlare och luftavfuktare och mangel. Stor tvättstuga med separat torkrum. Alla garderobsdörrar är från 1955 likaså de överfalsade skåpsluckorna i köket.
De stora bolagen slänger ut de massiva köken och garderoberna och sätter in nya kök och garderober som snabbt ser slitna ut. Det kallas standardhöjning och på så sätt kan man ta ut högre hyra. Nu är det även populärt att lägga in ekparket- även det standardhöjning.... Tvättmaskin och torktumlare skall in i toan. även det är standardhöjning. Hyresgästen får betala elen för tvätten och torktumlingen. På köpet blir det fukt och störningar från maskinerna.
Våra lägenheterna är extremt välplanerade. 75 m2 med stora rum, liten hall och litet badrum men det rymmer vad du behöver.. 25 m2 vardagsrum, stort kök och två rejäla sovrum. Har hittills inte sett en enda nybyggd lägenhet som har bättre planlösning, Kvalité rakt igenom.
 
  • Gilla
Tyro och 5 till
  • Laddar…
G gblc skrev:
Vi har hyreshus från 1955. Vi byter ut elen och genomför stambyte. Köken är platsbyggda och har tjocka fina diskbänkar. Vi har valt att behålla köken, men har byggt om lite .Har med snickare höjt bänkskåpen och behålllt de gamla diskbänkarna. Städskåpet är kvar men kyl och frys kombi har flyttats och skafferiet har tyvärr blivit över och underskåp för att få större arbetsyta. Den gamla skåpsinredningen kunde i princip behållas men byggdes om.
Badrummen har blåsts ut och fått nya stammar och ledningar samt blivit helkaklade. Alla parkettgolv är kvar utom två. Fönstren är också kvar, men med nya tätningslister. Kanonkvalité på träet. Balkongdörrarna skall bytas ut. De har ingen isolering. Marmorfönsterbrädor. Linoleumgolv och klickgolv i trä. De gamla garboninnerdörrarna var tyvärr för slitna, men vi behöll dem men lackade om dem. Nya dörrar är ju bara smäck. Tvättmaskiner i källaren med torktumlare och luftavfuktare och mangel. Stor tvättstuga med separat torkrum. Alla garderobsdörrar är från 1955 likaså de överfalsade skåpsluckorna i köket.
De stora bolagen slänger ut de massiva köken och garderoberna och sätter in nya kök och garderober som snabbt ser slitna ut. Det kallas standardhöjning och på så sätt kan man ta ut högre hyra. Nu är det även populärt att lägga in ekparket- även det standardhöjning.... Tvättmaskin och torktumlare skall in i toan. även det är standardhöjning. Hyresgästen får betala elen för tvätten och torktumlingen. På köpet blir det fukt och störningar från maskinerna.
Våra lägenheterna är extremt välplanerade. 75 m2 med stora rum, liten hall och litet badrum men det rymmer vad du behöver.. 25 m2 vardagsrum, stort kök och två rejäla sovrum. Har hittills inte sett en enda nybyggd lägenhet som har bättre planlösning, Kvalité rakt igenom.
Jag förstår det som att ni är hyresvärd/ägare till huset? Då får jag tacka er för i (stort sett) vettiga beslut.

Jag har haft turen med att få chansen att få behålla originalköket (i alla fall i den skick den var i när jag flyttade in, helt 100% original var den i alla fall inte) men jag känner till allt för många hyresbolag som gör som du säger: sätter in smäck för att få till "standardshöjning".

Det jag tycker är tråkigt är att man inte anpassat materialvalet till att passa in husets byggnadsår i badrummet. Istället har man kört på standardgrejer för stambytetidens ideal. Stora vita kakelplattor och mörkgrått golv, det sista är störigt för det ser alltid så smutsigt ut...) Det skulle ha varit finare om man tagit kakel- och klinker som passar in till 50-talets stil (ja huset här är också från 50-talet). Slapp åtminstone kassett!

De målade i alla fall om trapphuset till mer smakfulla färger i olika gråa nyanser, block per väggyta samt petrolblåa metallräcken för mittendelen (jag har varit delaktig här i valet!) än den föregående hemska med schablonbård och ogenomtänkta färger (ljusgult+rosa+rostrött + slarvigt utfört schabloner. Det rosa skar sig extremt mycket mot de övriga färgerna).

jag blir helt ledsen när jag ser reklam som vissa visar upp som *någonting bra* där de visar bild hur man har kassett i badrum för rör och smäckkök, och skitplanering i badrum där man inte kan öppna tvättmaskinens lucka pga duschdörr i vägen. Och det väljer de alltså att trycka upp som stor reklamskylt? Helt pinsamt.
 
Igen kasett i badrummet, 15 x 15 cm kakelplattor vita med ljus grå fog. Svarta orginalfogar får kalk. Ljust grått klinkergolv 15 x 15 samt små kakel vid dusch. Ursprungligen var det rött , men svårt att hålla rent .Vit toastol och litet handfat. Dusch och duschdraperi. Spegelskåp vitt. 50 tals lampa ovanför skåpet. Enkelt, ljust och luftigt, lättstädat. de gamla 50 talsbadrummen var inte lätta att städa. Endast bitvis kaklade sedan målade väggar. Inget vidare våtrumsskydd. Allt var inte bättre förr.
 
G gblc skrev:
Igen kasett i badrummet, 15 x 15 cm kakelplattor vita med ljus grå fog. Svarta orginalfogar får kalk. Ljust grått klinkergolv 15 x 15 samt små kakel vid dusch. Ursprungligen var det rött , men svårt att hålla rent .Vit toastol och litet handfat. Dusch och duschdraperi. Spegelskåp vitt. 50 tals lampa ovanför skåpet. Enkelt, ljust och luftigt, lättstädat. de gamla 50 talsbadrummen var inte lätta att städa. Endast bitvis kaklade sedan målade väggar. Inget vidare våtrumsskydd. Allt var inte bättre förr.
Nej precis, under skikten var det verkligen inte bättre förr. Ovanpå skikten så kan det variera. Det fanns bra grejer, det fanns dåliga grejer.

Jag tänkte mer i form av att ha lite mer *färg* i valet av kakel/klinker. Exempelvis grönt golv.

Jag har faktiskt läst om hyresvärd som tagit just den vägen med lite mer 50-talsanpassade färger. Det tyckte jag är spännande.
Men jag har också förståelse att inte alla vill ha det så. Och jag har ju ingen insikt hur det fungerar i praktiken med att ha sådant, utöver att det är "fint".

15x15 är i alla fall mer rätt än stora plattor. ;)
 
  • Gilla
gblc
  • Laddar…
Roco91 Roco91 skrev:
En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.

vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.

är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.

Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.

Mvh Robin
Men för satan, vad är det för jävla fullblodspuckon dom anlitat??? Vad heter firman som gör jobbet, bara så man vet vilka man ska undvika? Vad säger hyresvärden och försäkringsbolaget?
 
G gblc skrev:
De stora bolagen slänger ut de massiva köken och garderoberna och sätter in nya kök och garderober som snabbt ser slitna ut. Det kallas standardhöjning och på så sätt kan man ta ut högre hyra. Nu är det även populärt att lägga in ekparket- även det standardhöjning.... Tvättmaskin och torktumlare skall in i toan. även det är standardhöjning. Hyresgästen får betala elen för tvätten och torktumlingen. På köpet blir det fukt och störningar från maskinerna.
Det här med standardhöjning tycker jag är rent båg. Om det satt vad som ansågs "standard" när det byggdes, eller senast renoverades, och man nu stoppar dit vad som anses standard idag så ska det fasiken inte anses vara standardhöjning. Det gamla standardköket har nu bara ersatts med ett nytt standardkök. Ibland kallas fenomenet också renovräkning...

Kudos till dig för att ni verkar ha renoverat förnuftigt.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Nej precis, under skikten var det verkligen inte bättre förr. Ovanpå skikten så kan det variera. Det fanns bra grejer, det fanns dåliga grejer.

Jag tänkte mer i form av att ha lite mer *färg* i valet av kakel/klinker. Exempelvis grönt golv.

Jag har faktiskt läst om hyresvärd som tagit just den vägen med lite mer 50-talsanpassade färger. Det tyckte jag är spännande.
Men jag har också förståelse att inte alla vill ha det så. Och jag har ju ingen insikt hur det fungerar i praktiken med att ha sådant, utöver att det är "fint".

15x15 är i alla fall mer rätt än stora plattor. ;)
Väldigt små badrum, så vi försöker få det luftigt och lättskött. Ex inga duschdörrar utan duschstång. Hyresgästerna köper själva duschdraperi o handdukar. Neutral bakgrund ger hyresgäster möjlighet att själva bestämma färg på handdukar o draperi.
I ichigo skrev:
Nej precis, under skikten var det verkligen inte bättre förr. Ovanpå skikten så kan det variera. Det fanns bra grejer, det fanns dåliga grejer.

Jag tänkte mer i form av att ha lite mer *färg* i valet av kakel/klinker. Exempelvis grönt golv.

Jag har faktiskt läst om hyresvärd som tagit just den vägen med lite mer 50-talsanpassade färger. Det tyckte jag är spännande.
Men jag har också förståelse att inte alla vill ha det så. Och jag har ju ingen insikt hur det fungerar i praktiken med att ha sådant, utöver att det är "fint".

15x15 är i alla fall mer rätt än stora plattor. ;)
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Men för satan, vad är det för jävla fullblodspuckon dom anlitat??? Vad heter firman som gör jobbet, bara så man vet vilka man ska undvika? Vad säger hyresvärden och försäkringsbolaget?
Jag ska har lappen hemma med alla instanser som var med. Kan skriva här sen ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.