13 784 läst · 83 svar
14k läst
83 svar
Vad använder du för mask?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 338 inlägg
Vissa skarpa filter på stridsmasker är gjorda av asbest. Ett mycket bra filtermaterial. Antagligen var det viktigare att överleva en gasattack och kunna strida vidare än om 20 år.Fulkemisten skrev:
Den har man hört en del bra om men sjukvården rapporterade att de fick problem med nacken eftersom masken är tyngre på ena sidan. Ingen aning om det är ett riktigt problem dock. Går sådana masker att få tag på nya idag för rimliga pengar?Fulkemisten skrev:
Försökte reda ut på 3M´s websida vilka skydd som finns men det var inte helt enkelt. Ni kör alltså 6200 mask med P3 filter ihop med eventullet Gasfilter? Hur fungerar det på denna mask? Sätter man P3 ovanpå Gasfiltret som på Sundströms? Finns det någon för-filter? Vad jag förstår kostar 1 par P3 filter till en mask runt 100 kr och gasfiltret 249 krA anjo1103 skrev:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Nja. Det där är skitsnack. Första 20 timmarna med covid var det jobbigt. Fick lite ont i nacken men sen kom vi på att man kunde alternera sida mellan passen på covidsal. 3 h inne och sedan byta sida på filtret (och då byta sida på ventilerna till tvärtomskytt för luftspolningens skull), dricka två redbull och äta en hel Toblerone eller liknande, sen in igen. We Ride Together, We Die Together, blood in blood out...I Ironside skrev:
Ok. Jag tar det faktat för totalt och ytterligt sant. Tack. Stort tack. Andas hellre in Asbestfiber än SARS-Cov-2 dock.imported_Benno skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Stämmer bra, det håller sig rent. Tror inte jag tvättat glaset ännu, bara blåst rent det från damm, men jag har aldrig utsatt masken för fuktiga miljöer eller t ex spraydimma. Däremot har den hängt med på ganska många timmar på vindar eller i trånga krypgrunder.Fulkemisten skrev:
Repor har jag klarat mig ifrån, hur ofta har du vassa föremål precis framför ansiktet eller rör dig i miljöer som kan liknas vid en skog med grenar som repar. Hus och liknande miljöer är skonsammare än vad en soldat utsätts för. Däremot kan det bildas kondens nedtill i masken om du använder den när det är kallt ute (nära noll), men sikten är alltid bra.
Synfältet är bra då masken är slimmad och nära ansiktet. Detta trots det stora filtret som sitter mitt på, men så pass lågt att de inte påverkar ditt synfält nämnvärt.
Den sitter bättre än en halvmask då den har fler remmar. Bortsett från att den är krångligare att ta av sig om man måste åt ansiktet så tycker jag den är bekvämare än halvmask.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 338 inlägg
Det är som sagt ett inluftflöde över glaset i SR200. Utandningsluften når aldrig dit. Men det kan ändå bli imma om man börjar svettas. T.ex. om man ligger uppe i isoleringen på vinden varmt och gott men jobbar med något så man svettas (har en trång handvind). Siktskivan är av polykarbonat så den tål en del. Min börjar bli lite hackig efter stenarbeten. Siktskivan har tagit emot rejäla stenflisor när jag kapat eller mejslat i granit. Det finns nya siktskivor att köpa. Repor blir det inte om man inte rengör med sandpapper. Jag tar isär och tvättar mina masker efter varje arbetspass med mild tvål. Det blir ju snabbt äckligt om man inte håller maskerna rena.I Ironside skrev:
Någon som testat 3M 6800 masken :
Kan köpas för 1500 kr plus filter och det är ju faktiskt inte dumt att även skydda ögonen. Dock så verkar glasen dyra om man skulle behöva byta dem, detta gäller även Sundströms, nästan lika mycket som en ny mask.
Nackdelen med helmask är såklart mer att rengöra.
Gillar Sundströms men är skeptisk till att öpa en till ifrån dem med tanke på den jag har glipar tidvis.
Kan köpas för 1500 kr plus filter och det är ju faktiskt inte dumt att även skydda ögonen. Dock så verkar glasen dyra om man skulle behöva byta dem, detta gäller även Sundströms, nästan lika mycket som en ny mask.
Nackdelen med helmask är såklart mer att rengöra.
Gillar Sundströms men är skeptisk till att öpa en till ifrån dem med tanke på den jag har glipar tidvis.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 338 inlägg
Hmm, men det behöver kanske inte vara 100% tätt runt ögonen? Däremot runt nästa och mun behöver det vara, eller är det en stor "compartment"?imported_Benno skrev:
Visst kan jag använda linser men annars får jag ändå sikta på halvmask och någon typ av vesir eller skyddsglasögon.