Hej!

Jag har en ång/varmluftsugn från electrolux, EOB98000X, som drabbats av "LCD bleed", tyvärr är den så gammal att Electrolux slutat tillhandahålla reservdelar.
Allt utom att man inte kan läsa vad som står på skärmen fungerar bra.

Antar att själva LCD:n är någon form av standardkomponent.
Någon som har testat att byta själva den?
Electrolux ugn med LCD-skärm som visar tecken på "LCD bleed", svårläst text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rimas73
  • Laddar…
E Emmet skrev:
Hej!

Jag har en ång/varmluftsugn från electrolux, EOB98000X, som drabbats av "LCD bleed", tyvärr är den så gammal att Electrolux slutat tillhandahålla reservdelar.
Allt utom att man inte kan läsa vad som står på
skärmen fungerar bra.

Antar att själva LCD:n är någon form av standardkomponent.
Någon som har testat att byta själva den?
[bild]

Har fått samma problem.Men det verkar fins inget intresse i frågan.
Alla håller tyst
 
A
R Rimas73 skrev:
Har fått samma problem.Men det verkar fins inget intresse i frågan.
Alla håller tyst
Inte av electrolux heller
 
Bild-Googlar man på namnet på den ugnen dyker det ganska snabbt upp reservdelen "Electrolux Oven Display Module 3156958229" och flera ställen som säljer den, ingen aning om hur lätt det är att byta så det är lite chansning då reservdelen är rätt dyr.. troligen är själva displayen som sitter i modulen svår att hitta separat
"
 
Har någon löst problemet? Det visade sig nyss att displayen på vår ugn av samma modell knappt går att avläsa. Vi har nyss tillträtt vårat nya hus och denna överraskning kom lägligt när lillkillen står hungrig och gnäller bredvid. Är inte så sugen på en extra utgift på ca 20k för en ny likvärdig ugn...
 
E Emmet skrev:
Hej!

Jag har en ång/varmluftsugn från electrolux, EOB98000X, som drabbats av "LCD bleed", tyvärr är den så gammal att Electrolux slutat tillhandahålla reservdelar.
Allt utom att man inte kan läsa vad som står på skärmen fungerar bra.

Antar att själva LCD:n är någon form av standardkomponent.
Någon som har testat att byta själva den?
[bild]
Hade samma ugn med liknande problem och min gick att läsa av när ugnen var kall men värre när den var värm.
Jag här försökt att hitta LCD:n och hittat någonstans för 2000-3000kr med oklart lager utomlands.
Tyckte det var inte värt därför blev det ny ugn denna gången från Siemens .
Elecrolux bjöd mig bara 15% rabatt på ny ugn
 
Det är nog samma problem med displayerna som det var med LCD-displayerna i bilar för ett tiotal år sedan. Till många vanliga bilmodeller fanns det kinatillverkade ersättningsglas att köpa. Själv bytte jag glaspanelen i färddatorn på min bil med gott resultat.
Displayen består av två glasskivor med transparenta metallmönster och mellan dem en "kristallvätska". När spänningen är noll mellan glasskivorna så flyter "kristallerna" huller om buller och när man lägger en spänning på så organiserar sig "kristallerna" sig åt samma håll och bildar ett polariserande filter. Tillsammans med en fast polariserande film utanpå glaset kan man spärra ljus. Problemet är att med tiden och hög temperatur så dunstar vätskan och avståndet mellan glasskivorna krymper och då blir inte polariseringen tillräcklig för att blockera ljusgenomsläpp. Det kan eventuellt gå att öka matningsspänningen på displaydrivaren för att kompensera för avståndet, men det kräver en del elektronikkunskap.
 
  • Gilla
Emmet och 1 till
  • Laddar…
D Dros skrev:
Har någon löst problemet? Det visade sig nyss att displayen på vår ugn av samma modell knappt går att avläsa. Vi har nyss tillträtt vårat nya hus och denna överraskning kom lägligt när lillkillen står hungrig och gnäller bredvid. Är inte så sugen på en extra utgift på ca 20k för en ny likvärdig ugn...
Vad jag förstår så har Ikea en vad jag tolkar som motsvarande för 7495kr inkl 5 års garanti.. ;)

Här gav diskmaskinen upp, så den fick prio före ugn då vi har två ugnar och jag kan fortfarande med lite tålamod köra den här ugnen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.