Hej allesammans!

Har nyligen köpt mitt första hus och funderar på att öppna upp mellan kök och matrum för att få en mer öppen planlösning. Undrar om man utifrån ritningen kan avgöra om väggen är bärande eller ej? Väggen som jag vill riva är markerad med grönt. Väggen är belägen på bottenplan.

Tack på förhand!
 
  • Husritning med en grönmarkerad vägg mellan kök och matrum som användaren önskar råd kring rörande bärande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nn_ nn_ skrev:
Hej allesammans!

Har nyligen köpt mitt första hus och funderar på att öppna upp mellan kök och matrum för att få en mer öppen planlösning. Undrar om man utifrån ritningen kan avgöra om väggen är bärande eller ej? Väggen som jag vill riva är markerad med grönt. Väggen är belägen på bottenplan.

Tack på förhand!
nn_ nn_ skrev:
Hej allesammans!

Har nyligen köpt mitt första hus och funderar på att öppna upp mellan kök och matrum för att få en mer öppen planlösning. Undrar om man utifrån ritningen kan avgöra om väggen är bärande eller ej? Väggen som jag vill riva är markerad med grönt. Väggen är belägen på bottenplan.

Tack på förhand!
hur går takstolarna ? Vad finns under och över våningsplanet ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
hur går takstolarna ? Vad finns under och över våningsplanet ?
Takstolarna går i motsatt riktning mot väggen jag hade tänkt riva. Dvs i riktning från matrum till kök. Under finns en källare och ovanför finns en övervåning.
 
Antagligen inte bärande men uppstyvande!
Och jag märkte det när jag flyttade en liknande vägg hemma i mitt plankhus, innan jag byggde ut och om totalt.

När väggen var borta knakade det i bjälklaget mellan våningarna när det blåste ordentligt.
Efter att nya väggen är uppe är det knäpptyst när det stormar ute.
Väggen gick parallellt med takstolarna ungefär i mitten av huset.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Antagligen inte bärande men uppstyvande!
Och jag märkte det när jag flyttade en liknande vägg hemma i mitt plankhus, innan jag byggde ut och om totalt.

När väggen var borta knakade det i bjälklaget mellan våningarna när det blåste ordentligt.
Efter att nya väggen är uppe är det knäpptyst när det stormar ute.
Väggen gick parallellt med takstolarna ungefär i mitten av huset.
Tack! Om väggen enbart är uppstyvande, kan jag riva den eller behöver jag stabilisera med limträbalkar?
 
nn_ nn_ skrev:
Takstolarna går i motsatt riktning mot väggen jag hade tänkt riva. Dvs i riktning från matrum till kök. Under finns en källare och ovanför finns en övervåning.
lite svårt att fatta, men om dom går vinkelrätt mot den väggen du vill riva så är det väl en hjärtevägg någon stans i huset då takstolarna med största sannolikhet inte är självbärande. Det borde iallfall vara en på övervåningen, och vart tar dom lasterna vägen ?

om det finns en vägg på samma ställe i våningen under och över skulle jag säga att den är bärande. Om det inte gör det så inväntar jag svar från Justus
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
lite svårt att fatta, men om dom går vinkelrätt mot den väggen du vill riva så är det väl en hjärtevägg någon stans i huset då takstolarna med största sannolikhet inte är självbärande. Det borde iallfall vara en på övervåningen, och vart tar dom lasterna vägen ?

om det finns en vägg på samma ställe i våningen under och över skulle jag säga att den är bärande. Om det inte gör det så inväntar jag svar från Justus
Det finns en vägg på samma ställe på både över- och undervåningen så då antar jag att den med stor säkerhet är bärande?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
nn_ nn_ skrev:
Det finns en vägg på samma ställe på både över- och undervåningen så då antar jag att den med stor säkerhet är bärande?
Ja det skulle jag säga iallfall. Dessutom verkar den gå mot en murstock vilket jag tänker stärker tesen att den är bärande.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Den måste väl vara bärande. Finns ju inga andra väggar som kan bära upp bjälklaget.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Väggen är garanterat bärande. Med erfarenhet kan man se det med hjälp av planritningen. Inte jättekäckt att ta ner den (även om man avväxlar) med så få väggar på bottenvåningen.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Väggen är garanterat bärande. Med erfarenhet kan man se det med hjälp av planritningen. Inte jättekäckt att ta ner den (även om man avväxlar) med så få väggar på bottenvåningen.
Ok! När du skriver att det inte är ”jättekäckt” att ta ner väggen. Vad menar du då? Att det kan riskera husets konstruktion eller att det krävs väldigt stora balkar för att stötta upp?

Tack för bra svar hittills! :)
 
Läste lite slarvigt..
Om väggen går i 90° mot takstolarna är den garanterat bärande.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…

Bästa svaret

Inneväggar har inte bara bärande funktioner utan även uppstyvande. Om du kan tänka dig att behålla delar av väggen mot ytterväggen och mot taket (och alltså få en stor öppning) så är det en bättre lösning.
 
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Suddig bild av en järnbalk som vilar på en murstock och vägg med ram av tjocka brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nn_ nn_ skrev:
Takstolarna går i motsatt riktning mot väggen jag hade tänkt riva. Dvs i riktning från matrum till kök. Under finns en källare och ovanför finns en övervåning.
Våra bärande saker gick bara till mitten, så om dina är likadana behöver du åtminstone ha en järnbalk, som tar tyngden. Det vanliga är att ta upp en större öppning och lägga en balk helst så högt upp som möjligt har jag lärt mig, vet inte om det stämmer. Men vi har stående plank. Vi har öppnat i hjärtevännen med en järnbalk som vilar på murstocken och väggen, sedan har vi ramat in det med tjocka brädor för att hjälpa till lite. Problemet är alltid att man inget vet och alla säger olika. OJ, suddig bild sorry.
 
Redigerat av moderator:
Oveja skrev:
[bild]
Våra bärande saker gick bara till mitten, så om dina är likadana behöver du åtminstone ha en järnbalk, som tar tyngden. Det vanliga är att ta upp en större öppning och lägga en balk helst så högt upp som möjligt har jag lärt mig, vet inte om det stämmer. Men vi har stående plank. Vi har öppnat i hjärtevännen med en järnbalk som vilar på murstocken och väggen, sedan har vi ramat in det med tjocka brädor för att hjälpa till lite. Problemet är alltid att man inget vet och alla säger olika. OJ, suddig bild sorry.
Just hållfasthet är ganska binärt, antingen så håller det, eller så håller det inte. Min uppfattning är att om man frågar de som vet så finns det i regel endast ett svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.