Vi ska i framtiden bygga ut och kommer få färdiga "väggar". Det har varit någon form egentligen från en betong fabrik som består av 95 reglar (CC 30) och formplyfa på ena sidan.

Våran tanke är att sätta en så plyfan kommer inåt, (perfekt att skruva gips på när insidan ska byggas), sen insolering. Sen sätta en vägg till på den med plyfan mot isoleringen, sen isolera, sen sätta 45x45 reglar liggandes och isolering, vindduk sen läkt och panel. (Blir alltså inifrån sett: plyfa, reglar med isolering, plyfa, reglar med isolering, liggande reglar med isolering m.m)

Skulle det funka eller blir det dåligt?
 
Jag hade satt reglarna på insidan istället

utifrån och in:
Panel, läkt, utegips eller vindpapp, reglar/isolering,plyfa, byggfolie, 45x45/isolering, gips/plyfa
 
Du hade alltså inte använt 2 färdiga "väggar" på varandra utan bara 1?
 
Jag vet inte hur mycket man tjänar på ”färdiga väggar” så sett förutom att du kanske för dem billigt. Du behöver väl ändå ett installationsskikt på insidan om du tänkt ha någon el i väggen. Är det formplyfa så är den dessutom ganska tät så det kanske man inte heller vill ha mitt i väggen med tanke på kondens och så.

Jag är ingen konstruktör, så det kanske går jättebra, men jag hade inte gjort så :cool:

om du använder ett lager ”vägg” så är det åtminstone enligt byggnormer.
 
Elen kommer vara utanpåliggande. Och ja, jag får dessa väggar gratis
 
Jag är ingen konstruktör heller, lite därför jag frågar här vad andra tycker och tänker

Det blir nog ingen installationsskickt då elen blir utanpå, sen tänkte vi att plyfan är ju perfekt om man vill hänga tyngre saker (slippa sätta osb).

Det blir troligen en vägg med reglarna utåt, sen sätter vi varannan regel med 45x45 (är cc 30 på väggen, så sätter 45x45 på cc 60) Lägger i 95 isolering som man delar så den blir 30, sen 45 isolering på den cc60.. sen liggande 95er och 95 isolering med vindduk, läkt och panel...
Då blir det 235mm isolering. Väggen blir då ca 320mm tjock totalt med panel och gips...

Någon som har något att tillägga eller så om den idéen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.