Vi väger mellan alternativet att bygga med alba balkar och L-element i vår gjutna platta med golvvärme. Vår markentreprenör föreslår alba-balkar.
Efter en sökning på nätet hittar jag inte så mycket förutom att lecakulorna i alba balkar har betydligt lägre isolervärde än cellplast samt att det är kapillärt sugande. Vilket låter logiskt. (se länk https://www.husgrunder.com/ordlista/albabalk-eller-kantelement/).

Min fråga är om någon har stött på problem med att använda alba-balkar och om det har medfört köldbryggor eller fuktig platta?
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Albabalkar fungerar bra och väl beprövade. En tidigare tråd om liknande frågeställning finns här. [länk]

I princip spelar det ingen roll vilken typ av kantbalk eller element som används. I färdigt hus märker du ingen skillnad skulle jag säga. Bäst är att låta markentreprenören jobba med det de är mest förtrogna med.
Ser att du varit aktiv i den andra tråden angående alba-balkar. Är du insatt i detta system?
För jag undrar hur man hanterar köldbryggan och kapiliärkraften?
 
Inte mer insatt än vad jag kunnat läsa mig till och min egen erfarenhet av bott i hus av båda varianterna av grundelement.

Det mesta står i den andra tråden om isolering mm. Gällande fuktupptagning kan jag inte se att det är ett problem om entreprenören jobbar efter anvisningarna.

Men om du är orolig så begär du helt enkelt att de ska använda L-element.

Oavsett vilken variant du går med kommer det att fungera utan problem om entreprenören vet vad de pysslar med. Både L-element och Albabalken är väl beprövade system som fungerar. Det är som sagt mer en fråga om tycke och smak hos entreprenören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.