Jag har lagt ihop en liten lista på varor till grunden som ska gjutas.
Den byggs av 300mm kantelement, 2 lager cellplast (100mm var).

Det jag har svårare att reda ut är vilken typ av armering som behövs?
Den nya plattan gjuts mot befintlig platta (husets), men kommer inte fästas i befintlig platta.
Mot befintliga plattan kör jag isolering hela vägen fram och ingen kantbalk.
Resterande blir en kantbalk, lägger översta lagret cellplast och lämnar 30cm ränna.

Rekommenderar ni att man kör på denna armering i kantbalk?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/armering/kantbalksarmering/villakorg
I kombination med detta:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...armering/kantbalksarmering/hörn-för-villakorg
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...armering/villabygel-för-kantbalksarmering-8mm
Gissar på att det är 120mm modellen som jag ska ha?

Vilken armeringsmatta är det jag behöver och vilka distanser?

Något annat jag har missat?
 
Jag är glad amatör, men korgarna borde göra sitt jobb, 12mm diameter är brukligt att använda i voten på villagrunder.
Armeringsmattan bräkar man välja en 6150, dvs 6mm diameter på godset och 150mm stora "rutor" .

Distanser, 40mm eller 50mm (finns väl kombinationsdistanser som har bägge måtten), jag minns inte vilken höjd jag satte mitt på då det var 15 år sedan jag gjorde plattan.
Ska dock bygga till nu, men försöker leja bort arbetet denna gång :)
 
M moken skrev:
Jag är glad amatör, men korgarna borde göra sitt jobb, 12mm diameter är brukligt att använda i voten på villagrunder.
Armeringsmattan bräkar man välja en 6150, dvs 6mm diameter på godset och 150mm stora "rutor" .

Distanser, 40mm eller 50mm (finns väl kombinationsdistanser som har bägge måtten), jag minns inte vilken höjd jag satte mitt på då det var 15 år sedan jag gjorde plattan.
Ska dock bygga till nu, men försöker leja bort arbetet denna gång :)
Kanon, jag antar att det är 120mm korgen jag ska ha för 300mm kantelement?
Villabyglar är väl också bra att ha? Har hört att man ska förstärka extra vid garageporten med villabyglar.
Tänkte även skaffa detta:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/byggbeslag/byggvinklar/garagejärn-vfz
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Kanon, jag antar att det är 120mm korgen jag ska ha för 300mm kantelement?
Villabyglar är väl också bra att ha? Har hört att man ska förstärka extra vid garageporten med villabyglar.
Tänkte även skaffa detta:
[länk]
MIssade att det är ett garage du ska ha ovanpå :)
Som sagt, jag är glad amatör, minns att när jag gjorde min platta för garaget så la jag inget speciellt vid portarna, hade en vot, 12mm kamstål i den och armeringsmatta.
Nu kör jag inte in och ut i garget, så jag vet inte om jag i långa loppet annars hade behövt göra något extra där, rent krasst tycker jag (återigen som glad amatör) att det borde räcka med det som hamnar i voten med korgarna.
Men nyfiken, den sida som hamnar mot huset som du inte kommer sätta en vot i, varför gör du det valet?

Som sagt, jag ska bygga till huset med en vinkel och står inför den tanken huruvida det behövs en vot eller ej i den kanten. Jag kommer inte ha någon vägg på den sidan så pga det tänkte jag att man kan slopa vot där, men å andra sidan om plattan rör sig behöver den kanske ha extra hållfasthet med en vot ändå för att inte spricka!?
 
M moken skrev:
MIssade att det är ett garage du ska ha ovanpå :)
Som sagt, jag är glad amatör, minns att när jag gjorde min platta för garaget så la jag inget speciellt vid portarna, hade en vot, 12mm kamstål i den och armeringsmatta.
Nu kör jag inte in och ut i garget, så jag vet inte om jag i långa loppet annars hade behövt göra något extra där, rent krasst tycker jag (återigen som glad amatör) att det borde räcka med det som hamnar i voten med korgarna.
Men nyfiken, den sida som hamnar mot huset som du inte kommer sätta en vot i, varför gör du det valet?

Som sagt, jag ska bygga till huset med en vinkel och står inför den tanken huruvida det behövs en vot eller ej i den kanten. Jag kommer inte ha någon vägg på den sidan så pga det tänkte jag att man kan slopa vot där, men å andra sidan om plattan rör sig behöver den kanske ha extra hållfasthet med en vot ändå för att inte spricka!?
Jag frågade i en tidigare tråd här på forumet om att gjuta mot befintlig grund. Och svaren jag fick var att det gick bra att lägga cellplast mot befintlig grund och gjuta plattan mot grunden, eventuellt använda takpapp-remsa som rörelsefog.
Ingen extra armering här.
Vet dock inte om det är att rekommendera eller ej. Men väggen som finns bärs av befintlig grund. Och stabiliteten måste väl komma från befintlig grund så ingen extra kantbalk lär ju behövas?
 
J jockebq skrev:
Jag frågade i en tidigare tråd här på forumet om att gjuta mot befintlig grund. Och svaren jag fick var att det gick bra att lägga cellplast mot befintlig grund och gjuta plattan mot grunden, eventuellt använda takpapp-remsa som rörelsefog.
Ingen extra armering här.
Vet dock inte om det är att rekommendera eller ej. Men väggen som finns bärs av befintlig grund. Och stabiliteten måste väl komma från befintlig grund så ingen extra kantbalk lär ju behövas?
Precis, jag tänkte samma som dej, enda är som sagt om plattan skulle sätta sig där den inte har vot och då spricker pga det, men med ett korrekt utfört underarbete ska ju inte det hända
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.