Hej,
Hur får man bäst (enklast) bort gammal linoljefärg från en träfasad?
Vilket verktyg ska man ha?

det är bara några mindre delar som ska rensas, så det blir nog ingen speedheater.

Tack
Olivier
 
Speedheater finns att hyra för ca en hundring per dygn. Överlägset bäst om du ska skrapa rent.
Ska du istället måla med ny linoljefärg behöver du bara ta en vanlig färgskrapa och skrapa bort det som sitter löst.
 
Hej ,

jag ska bara ta bort färg från min takfot (gesims).
Det blir nog bara krångligt med en speedheater.

Så länge har jag kört med en el-hyvel på 1 mm (funker utmärkt) och en handskrapare med varmluftspistol. Jag har också försökt med en sådan stålborste man sätter på en borrmaskin, men min maskin klarade nog inte tillräklig med varv/sekund.
Finns det ingen kemiskt medel man kan pensla på? den till Latex färg funker inte....
 
oderooy skrev:
Hej ,

jag ska bara ta bort färg från min takfot (gesims).
Det blir nog bara krångligt med en speedheater.

Så länge har jag kört med en el-hyvel på 1 mm (funker utmärkt) och en handskrapare med varmluftspistol. Jag har också försökt med en sådan stålborste man sätter på en borrmaskin, men min maskin klarade nog inte tillräklig med varv/sekund.
Finns det ingen kemiskt medel man kan pensla på? den till Latex färg funker inte....
med tanke att den gamla färgen verkar ju sitta så bra ....
måste den verkligen tas bort totalt? Ofta räcker det att skrappa det som sitter löst och kanske matta av ytan med sandpapper så nästa lagger färg fastnar bra.
Eller ska du måla med en annan färg som inte fäster på linoljefärgen?
gaia
 
med stålborste är det stor risk att du lämnar fula märken i bräderna som du senare måste kitta igen, eftersom de syns väldigt bra då du målat om.
Skrapa bort det som sitter löst, gå över med sandpapper så du mattar ner ytan (som antagligen är ganska matt) och måla på med ny linoljefärg. I färgaffären försöker de antagligen sälja på dig modernare färger och försöker övertyga dig om att linoljefärg är så jobbig att stryka ut. Färgaffärsinnehavaren konstaterade: det är klart att linoljefärg är bäst, men det kan jag inte säga till alla kunder eftersom du klarar dig på 1-2st 10liters burkar till ditt hus, medan det skulle gå åt ca 7st latex/alkydfärgburkar. (mitt hus var senast målat år -52, så på solväggen fanns inte mycket färg kvar)
Jag målade mitt 1,5 plans hus förra sommaren med linoljefärg och det var inte jobbigare än annan färg, man måste bara kolla väderleksrapporten så de inte väntar regn till samma dag man målar. Regnet förstör inte färgens skyddseffekt, men regndropparna kan lämna matta märken i målfärgen.
Det som grämer mig är de ställen där jag försökte skrapa för rent och istället åstadkom märken av skrapan i form av sönderrivet trä. det bör jag nu kitta igen inför nästa ommålning. En kompis testade stålborste på borrmaskin och jag är bara glad att han gjorde det på en vägg man sällan ser på.
Köp den bästa naturborstpensel de har i affären och märk att den fungerar som bäst de sista kvadratmetrarna innan borsten är helt slutsliten. Linoljefärgen skall ju arbetas ut i tunna skikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.