Min kommun nöjer sig med en provgrop när jag ska anlägga enskilt avlopp. Snål som jag är funderar jag på att gräva den för hand... Det känns lite onödigt att leja en entreprenör som kör ut en maskin för att gräva ett två meter djupt hål i den åker som jag ska bygga på.

Erfarenheheter? Ställer kommunen några krav på hur det görs?
 
Mattias_K skrev:
Min kommun nöjer sig med en provgrop när jag ska anlägga enskilt avlopp. Snål som jag är funderar jag på att gräva den för hand... Det känns lite onödigt att leja en entreprenör som kör ut en maskin för att gräva ett två meter djupt hål i den åker som jag ska bygga på.

Erfarenheheter? Ställer kommunen några krav på hur det görs?

Vad har du för mark ? Sjösand eller? Att gräva en 2 m djup grop för hand är jävligt jobbigt. Har du pinnmo eller liknande så är det ett stort projekt.
 
Var det gäller den provgrop jag grävde (dvs lät gräva) var det ingen som brydde sig om hur den grävdes. Det var faktiskt ingen som brydde sig alls; jag hade lika gärna kunna strunta i gropen. Tekniskt sett hade det inte varit några problem att gräva för hand, men fy 17 vad jobbigt.
 
Är det pinmo är ett ett rent H-E. Hela tomten här är pinmo och de mest använda grävverktyget är korpen och pärhackan. spadar används bara för att skyffla upp löshackat matrial
 
Vi har pinnmo blandat med sten på 0,5 till 2 kubikmeter inget man tar med spaden precis.
Här var man noga med att titta i gropen så att den var fri från vatten.
Tänk på att täcka gropen om det regnar.
Om du gräver för hand med spade eller om du gräver med bara händerna skiter kommunen i.
Bara den är 2 m djup.
 
Om det bara gäller att komma ner och att det inte ska finnas vatten i gropen så använd en jordborr. De kostar 600 spänn om du köper den och den går även att hyra. Själva hålet tar inte lång tid att borra.
Kolla efter jordborr på Allt för ditt lantbruk, jordbruk och skogsbruk hittar du på LantbruksNet Sverige AB. Jag har själv testat en jordborr från Börje Gustavsson, miljöinnovatör Det var relativt enkelt att komma ner, men det beror ju på vilken typ av mtrl du har att borra i.
 
Borrar den genom sten också?

Prototypen
 
Den flyttar på stenar upp till en knytnäves storlek, men den borrar inte igenom nåt annat än jord.
 
Förra sommaren grävde jag två provgropar för hand i lerhaltig jord. Det gick bra, men var ett riktigt skitgöra... Det tog 1-1,5 dag ungefär. Samtidigt hade jag inte så mkt val eftersom vår tomt ligger på en ö. Jag grävde runda gropar med dimension 45-50 cm och den ena var drygt 140 cm djup och den andra ca 180 cm djup.

Jag tror inte att din kommun ställer några direkta krav på hur du gräver eller hur gropen ser ut. Det viktiga är att du kan göra ett perkolationsprov i gropen, d.v.s. mäta jordens genomsläpplighet av vatten. Du gör helt enkelt som så att du fyller upp gropen till en viss nivå med vatten och sedan mäter du vattennivån regelbundet och antecknar djupet. På så sätt får du viktig information om hur du skall utforma din infiltrationslösning för att den skall fungera tillfredsställande.

Jag har för mig att Indrän har bra information om detta på sin hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.