Dom kan ju börja md att isolera sina jävla papplådor till hus. Maken till u-land vad gäller fastigheter har man sällan sett.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 14 till
  • Laddar…

Har inte kollat upp källor på det som sägs men det verkar ju inte ut att vara en succé direkt...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Dom kan ju börja md att isolera sina jävla papplådor till hus. Maken till u-land vad gäller fastigheter har man sällan sett.
Jag har för mej, att dom även har bidrag för tilläggsisolering.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag vet, visst är det sorgligt?

Tänk om vi tagit tag i problemet redan när oljebolagen fattade vad som höll på att hända, dvs i slutet av 50-talet... :cry:
Makabert, är ett ord som kommer till mig när jag tänker på det. :confused:
 
C
Till saken hör att det inte är särskilt ekonomiskt intressant med värmepumpar i Storbrittanien eftersom gasen kostar 1/3-1/4 av elen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Dom kan ju börja md att isolera sina jävla papplådor till hus. Maken till u-land vad gäller fastigheter har man sällan sett.
Min äldsta dotter flyttade för ett par månader sedan till Leeds för studier och hon har en del åsikter om deras husisolering och hur de kör bil (inte att de kör på fel sida),
 
Bott en 2 år i södra England och 2 år i scotland. Det stämmer de isolerade inte husen. Att isolera vinden var kraftigt rabatterat.
Många nybyggen av villor är nu modulhus i trä. Generellt sett är britterna mer öppna för ny tänk i hus byggnad etc, antar de inte har något val, avlopp på utsidan av hus som fryser på vintern.. Bra idé asa. men de gör gärna det på sitt sätt som ofta framstår som ganska lustigt för oss.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Läste ju en artikel om att de brittiska husen är så dåligt isolerade att när dom för flera år sen provade med värmepumpar där, köpta från Sverige, så räckte dom inte till för att hålla värmen i huset och folk var allmänt negativa till dom p.g.a. detta.
 
Bra plan och viktig förändring. Men vem ska köra ut materialet och vem ska installera grejerna efter Brexit? VVS’ aren på mitt kontor just nu talar med östbrytning. Just sayin’.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Dom kan ju börja md att isolera sina jävla papplådor till hus. Maken till u-land vad gäller fastigheter har man sällan sett.
Sant men å andra sida är det rätt mycket varmare där än här!
 
Ulltand Ulltand skrev:
Sant men å andra sida är det rätt mycket varmare där än här!
Det är väl en väldig tur så de inte fryser ihjäl då kolet och torven tar slut?
Hur de ska få el till att driva flera värmepumpar tycker jag inte framgår.
 
Jag förstår att de flesta britter går i sina hus och fryser på vintern och släpar med sig hot water bottles, elektriska filtar, tjocka kläder, tofflor inomhus och andra lösningar.

Jag tyckte det var lite småroligt då jag läste artikeln om värmepumparna att britterna med sitt mildare klimat inte lyckades hålla värmen i huset men samma pump i ett svenskt hus skulle förmodligen funkat helt fint.
 
F fribygg skrev:
Det är väl en väldig tur så de inte fryser ihjäl då kolet och torven tar slut?
Hur de ska få el till att driva flera värmepumpar tycker jag inte framgår.
Kolkondens ger ju också el men man får väl hoppas att de bygger ut vind och kärnkraft istället...
 
Är denna ide verkligen genomtänkt? Klarar elnätet detta om många byter? Klarar det egna elskåpet detta? Det finns stora likheter med Provence där jag bor. Jag aldrig huttrat så mycket under vintrarna som här. Detta begrep jag inte alls innan jag flyttade hit. Jag flyttade till södern. Tänk då UK med atlantväder och 80 mil norrut?
Ett rejält tänk och isoleringsbidrag borde väl vara bättre ? Jag har byggt nytt hus här. Slut med huttrandet tänkte jag. Isolerade med 300 polystyren i vägg ( R7 ) och 500 i tak ( R12 ). I Oktober, solen står på ( det gör den 300 dagar om året ) 25 grader inomhus. Nattemperatur just nu +6. På morgonen har vi 23 grader. Den har alltså sjunkit 2 grader under natten. Enda värmekälla en stationär dator som står på dygnet runt, samt lite matlagning. Värmepump är bra men kräver isolering för att komma till sin rätt. Att luften cirkulera gör också att man behöver lite varmare lufttemp.
 
E Etho1 skrev:
Bott en 2 år i södra England och 2 år i scotland. Det stämmer de isolerade inte husen. Att isolera vinden var kraftigt rabatterat.
Många nybyggen av villor är nu modulhus i trä. Generellt sett är britterna mer öppna för ny tänk i hus byggnad etc, antar de inte har något val, avlopp på utsidan av hus som fryser på vintern.. Bra idé asa. men de gör gärna det på sitt sätt som ofta framstår som ganska lustigt för oss.
Avlopp på utsidan fryser väl inte? Det står ju inget vatten i dom? Tvärtom, praktiskt tycker jag, lätt att koma till. Så har vi det i Frankrike också.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.