Hej,

Vi bygger med ett av de större husföretagen i landet och i morgon bittie kommer de och gjuter plattan.

Problemet (om det nu är ett problem) är att de har lagt varm- och kallvatten rören bredvid varandra. Vi har idag fått informationen från bekanta att så kan man inte ha det. Detta pga. av att betongen kommer att rinna ner mellan rören och värmas upp av varmvattenröret vilket leder till att kallvattenröret kommer att värmas upp (vi ska ha golvvärme oxå) Detta kan ev. leda till legionella tillväxt i kallvattenröret, samt att man kan behöva spola en lång stund innan man får kallvatten då varmvattenröret har värmt upp vattnet i kallvattenledningen.

Stämmer det att man ska lägga kallvattenrören under isoleringen alt. att man använder fogskum för att isolera rören ifrån varandra?

Är det godkännt/ok att man lägger kall och varmvatten rören bredvid varandra i plattan utan ngn isolering emellan?

kvalitetsansvarig har inte själv varit på plats och tittat vilket han tydligen inte behöver heller.....

Ngn som kan hjälpa oss med information??
 
Mikael_L
Nu förstod jag det som att rören ligger ovanpå isoleringen och alltså blir ingjutna i betongen i själva plattan!

Jo, rören kommer värma/kyla varandra, vilket inte leder till längre tid för att få varm eller kallvatten men däremot leder det till kortare tid innan det varma vattnet blivit kallt och vice versa (och då blir det att spola ett tag för att få fram varmt/kallt igen).
Legionella är givetvis också en aspekt, särskilt när det är gjutet tillsammans med golvvärme så kommer ju kallvattnet kunna stå i dagar och veckor i 28-30° C om ni t.ex. reser bort under vintern.

Jag tror att någon skrev i någon tråd här att om man vill överarbeta det lite så lägger man kallvattnet under isoleringen (så det aldrig blir varmare än marktemp) och varmvattnet i isoleringen. Lägga båda i isoleringen fungerar säkert jättebra det med.

Jag vet inte hur allvarligt det är om det blir gjort som på er platta, men som den pedant jag själv är skulle jag nog försökt få ner rören i isoleringen lite.

Nu är väl allt utlagt och färdigt för gjutning så det är väl lite svårt att rodda om det nå mycket. Kan man möjligen skära ner ett v-format spår i frigoliten så det går att sänka ner rören en 4-6 cm, och sen "fylla" igen spåret igen med fogskum (så plattan inte blir tunnare där)

Men jag har tyvärr ingen riktig yrkesmanna-information att bidra med, men det här är mina tankar iaf.
 
Mikael_L
mikmik skrev:
Stämmer det att man ska lägga kallvattenrören under isoleringen alt. att man använder fogskum för att isolera rören ifrån varandra?

Är det godkännt/ok att man lägger kall och varmvatten rören bredvid varandra i plattan utan ngn isolering emellan?
Det är nog inte speciellt stor vinst med fogskum/isolering endast mellan rören, det måste nog omsluta rören för att ge rätt effekt.
 
Snailman
http://www.uponor.fi/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/HS_Archive/Utg%C3%A5ngna%20broschyrer%20-%20Tappvattensystem%20PEX/6012_04_1999_tappvattenhandbok.pdf

citat 'Wirsbo-PEX-rör typ RIR (rör i skyddsrör) används för dold dragning obrutet från fördelare till varje tappställe, varm och kallvatten monteras åtskilda.

'Vid platta på mark med golvvärme bör tappvattenrören ligga under golvvärmerören, vid långa rördragningar skall Wirsbo-PEX-rör RIR PLUS användas på kallvattnet. Alternativt kan tappvattenrören ligga under isoleringen. Då används Wirsbo-PEX-rör RIR PLUS till varmvattnet.'


Här syns några som dragit rör - bilder från husbygget, sida 10 - [/FONT]

De här kör med kallvatten under isoleringen: http://hem.passagen.se/grenen1/dagbok.html [/LEFT]
[/FONT]
 
Mikael_L
Med RIR så blir det väl i alla fall lite isolerat från omgivningen?
I och med att det blir lite luft emellan på de flesta ställen...

eller...
 
Snailman
Om det står RIR PLUS på wirsbos RIR, så är de även isolerade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.