Sonen är flygfärdig och vi pratar om att köpa en bostadsrätt. Jag tänker då att jag ska passa på att flytta till mindre samtidigt. Jag tänker att om jag kontaktar mäklaren jag köpte genom för ca 2 år sedan och både frågar om han/de vill sälja min nuvarande 4:a och sen leta upp en 1:a/2:a till sonen och en 3:a till mig så får han ju en grymt fin deal tänker jag...

Hur kan jag tänka och argumentera runt arvodet för försäljningen tycker ni? Vad kan vara ett rimligt avtal?

(Och det är en stor firma i Göteborg som har rätt många försäljningar i vårt område och vi trivs här.)
 
Nu är inte jag mäklare, men jag ser att mäklaren fortfarande kommer ha precis lika mycket jobb med era försäljningar och köp som om det vore med helt enskilda aktörer. Var är tidsvinsten för mäklaren?
 
Mäklaren tjänar inget på att du köper, säljaren betalar arvodet.
Det förekommer att mäklare ”hjälper” en köpare att få köpa till ett bra pris. Mot att köparen anlitar mäklaren för sin försäljning. Då blir ju första säljaren lurad. Mäklaren gör sig skyldig till ”otrohet mot huvudman” som går under allmänt åtal.
Men vem skulle vilja anlita en mäklare som ”hjälper till” på det viset. Lurar han en säljare så får man räkna med att samma sak händer i nästa led.
 
H hempularen skrev:
Mäklaren tjänar inget på att du köper, säljaren betalar arvodet.
Det förekommer att mäklare ”hjälper” en köpare att få köpa till ett bra pris. Mot att köparen anlitar mäklaren för sin försäljning. Då blir ju första säljaren lurad. Mäklaren gör sig skyldig till ”otrohet mot huvudman” som går under allmänt åtal.
Men vem skulle vilja anlita en mäklare som ”hjälper till” på det viset. Lurar han en säljare så får man räkna med att samma sak händer i nästa led.
Bra kommentar! Nu är jag inte ute efter att köpa "till bra pris" utan att göra det smidigt att hitta bra objekt och kunna köpa till "rätt pris"!
Mäklaren är ju tänkt att vara neutral och se till både säljares och köpares bästa...
 
P pappaM skrev:
Bra kommentar! Nu är jag inte ute efter att köpa "till bra pris" utan att göra det smidigt att hitta bra objekt och kunna köpa till "rätt pris"!
Mäklaren är ju tänkt att vara neutral och se till både säljares och köpares bästa...
Om inte du betalar mäklaren ett särskilt arvode bara för att leta objekt till er — vilket jag gissar ska hamna någonstans i provisionsnivåer för att mäklaren ens ska säga ja till ett sådant uppdrag — så kommer han/hon bara erbjuda sådana objekt som han/hon själv säljer och där hans/hennes intresse ligger i att få så mycket som bara möjligt för objekten.

Att ha en ”egen” mäklare är mer av en utomlands-grej. I Sverige säger ju lagen å ena sidan att en mäklare ska tillvarata både säljarens och köparens intressen, men å andra sidan ställs också ett särskilt krav att det är uppdragsgivarens ekonomiska intressen som ska beaktas. Vissa mäklare erbjuder iofs gratis/halvgratis ”rådgivning” till köpare, men de gör det inom ramen för sitt ordinarie förmedlingsuppdrag och med säljarens ekonomiska intresse som grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.