Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Vad menar du, du verkar ju helt bortse från att miljoner människor dog.

Berör det dig ingenting?
Jag beskriver fakta, det är ju så verkligheten ser ut.
Det var ett resonemang kring ett läkarutlåtande " medicin botar ingen, dom lindrar symtomen" som jag skrev att det kanske ligger nåt i det och slutade med att du påstod, med ett frågetecken: "Men det rör inte dig att människor stryker med i onödan?" och fortsätter med citatet ovan.
 
F frasen_36 skrev:
Ni har medvetet träffat infekterade och sjuka
och handlat i affärer som du säger "som vanligt". Då har du ingen som helst aning om hur många ni kan ha fört smittan vidare till.
Om ni känt er friska själva säger inget.
Det låter högst oansvarigt.
Eftersom jag testat mig så vet jag att jag inte har haft eller har smittan. I övrigt så har vi tagit vårt ansvar o följt de rekommendationer myndigheterna gett då man vistas ute. Tvätta händer, håll avstånd mm
P pmd skrev:
Det tycks inte vara en klinisk studie, utan laboratorieförsök med SARS-CoV-2 och ivermektin (men rätta mig om jag har missförstått artikeln; den är tämligen tät med data och referenser inbäddade i texten så den är lite svårgenomtränglig).

I artikeln står att "This Brief Report raises the possibility that ivermectin could be a useful antiviral to limit SARS-CoV-2", dvs den påstår inget om ivermektins effektivitet mot covid-19 utan föreslår att det skulle kunna vara effektivt.

Läkemedelsverket (som hänvisar till EMA) avråder från användning av ivermektin mot covid‍-‍19, utom i kliniska studier, eftersom det inte finns tillräckligt vetenskapligt stöd för det och det finns risk för allvarliga biverkningar i de höga doser som behövs för att få effekt mot viruset.
Det finns en länk till EMA, på nedanstående sida, med mer information.
[länk]
De länder och läkare som har använt och använder Ivermektin har lyckats väldigt bra med det.


H HåkanM676 skrev:
Vi har varken varit eller blivit smittade. Ingen av de vi umgås med har blivit sjuka i vår omgivning, de vi känner som blivit sjuka har blivit smittade på resa och varit isolerade den första tiden då de kommit hem. Man kan träffa smittade människor och ändå hålla hygien, se till så man själv inte blir smittad. Det gäller andra sjukdomar också.
F frasen_36 skrev:
Ni har medvetet träffat infekterade och sjuka
och handlat i affärer som du säger "som vanligt". Då har du ingen som helst aning om hur många ni kan ha fört smittan vidare till.
Om ni känt er friska själva säger inget.
Det låter högst oansvarigt.
Eftersom jag testat mig så vet jag att jag inte har haft eller har smittan. I övrigt så har vi tagit vårt ansvar o följt de rekommendationer myndigheterna gett då man vistas ute. Tvätta händer, håll avstånd mm
F frasen_36 skrev:
Ni har medvetet träffat infekterade och sjuka
och handlat i affärer som du säger "som vanligt". Då har du ingen som helst aning om hur många ni kan ha fört smittan vidare till.
Om ni känt er friska själva säger inget.
Det låter högst oansvarigt.
 
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
De flesta som dött i sverige hade underliggande sjukdomar och var över 80 år gamla, jag tillhör inte den kategorin.
Det må vara att det är de flesta, men långt ifrån alla.
Kring 15 % av de som avlidit har inte haft någon sjukdom som påverkar förloppet av covid.
Det har dött över 3200 i åldersgruppen 70-79 år och kring 1500 ändå yngre.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Du kan inte veta hur din kropp kommer att reagera om/när du blir sjuk. Du hävdar att ditt immunsystem är bra, i så fall kanske du tillhör gruppen vars immunsystem överreagerar och därför behöver sjukhusvård.

Du låter ungefär som de där amerikanska vaccinvägrarna som har dött av covid.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
F
H HåkanM676 skrev:
Eftersom jag testat mig så vet jag att jag inte har haft eller har smittan. I övrigt så har vi tagit vårt ansvar o följt de rekommendationer myndigheterna gett då man vistas ute. Tvätta händer, håll avstånd mm

De länder och läkare som har använt och använder Ivermektin har lyckats väldigt bra med det.




Eftersom jag testat mig så vet jag att jag inte har haft eller har smittan. I övrigt så har vi tagit vårt ansvar o följt de rekommendationer myndigheterna gett då man vistas ute. Tvätta händer, håll avstånd mm
Du/ni kan mycket väl ha fört smitta vidare utan att vara sjuka själva.
Ditt agerande under den svåraste delen av pandemin - du raljerade ju om att "ni levde som vanligt när andra isolerade sig" var ju emot de rekommendationer som gällde och vittnar egoism och oansvarighet.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Finns nog många som får sitt anslag från läkemedelsbolagen i sverige med.

Det där med att vaccintillverkarna slipper ta ansvar för biverkningar tror jag bara gäller i USA.
I alla publicerade studier står det varifrån pengarna kommer och kommer de från läkemedelsföretag som kan tänkas påverka eller bli påverkade av resultatet så kommer andra vetenskapsmän att vara ytterst skeptiska. I forskarvärlden är man van att vara källkritisk och en enda studie anses aldrig räcka utan ett resultat ska alltid bekräftas av en annan forskargrupp någon annanstans.

Ja, och därför är det väldigt irrelevant att ta upp det i diskussionen här.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Eftersom jag testat mig så vet jag att jag inte har haft eller har smittan.
Menar du att du har PCR-testat dig varje vecka?
Alla bildar inte mätbara nivåer antikroppar så ett sånt test kan aldrig användas som ett bevis för att man inte har varit sjuk.

H HåkanM676 skrev:
De länder och läkare som har använt och använder Ivermektin har lyckats väldigt bra med det.
Var är forskningsresultaten?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, under förutsättning att man överlever sjukdomen och tycker om att vara sjuk.
Det är väl alltid bättre att slippa bli sjuk än att bli sjuk och behöva behandling?
De flesta kommer inte att bli sjuka eller dö av covid, de få jag känner som blivit sjuka har kurerat sig själva hemma. Personer över 80 kommer att dö inom 6 år oavsett covid eller inte, där nånstans ligger genomsnittsåldern för oss i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men jag har för mig att staten (regeringen) sagt att de tar ansvar om det blir problem med vaccinerna mot Covid i Sverige.

Edit: hittade info på nätet:
[länk]

Den kommer även att gälla retroaktivt…

Så snart finns inte det argumentet heller, vad skall du hitta på härnäst?
Det jag sa från början var att Pfizer inte tar ansvar för vaccinet själva, vilket är korrekt. Det är regeringen och läkemedelsverket som gör det så då är vi överens ? eller?
 
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
De flesta kommer inte att bli sjuka eller dö av covid, de få jag känner som blivit sjuka har kurerat sig själva hemma. Personer över 80 kommer att dö inom 6 år oavsett covid eller inte, där nånstans ligger genomsnittsåldern för oss i Sverige.
Men väldigt många har blivit allvarligt sjuka, så många att det har påverkat operationsköerna och folk har varit plågade i väntan på operationer som har skjutits upp många gånger.

Nej, så kan du inte räkna. Har man väl blivit 80 år så är den förväntade kvarvarande livstiden längre än till tidpunkten för medellivslängden.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Det jag sa från början var att Pfizer inte tar ansvar för vaccinet själva, vilket är korrekt. Det är regeringen och läkemedelsverket som gör det så då är vi överens ? eller?
Det är läkemedelsförsäkringen i första hand och dess kostnader betalas av bland annat Pfizer så Pfizer får betala, vilket väl är just att ta ansvar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det må vara att det är de flesta, men långt ifrån alla.
Kring 15 % av de som avlidit har inte haft någon sjukdom som påverkar förloppet av covid.
Det har dött över 3200 i åldersgruppen 70-79 år och kring 1500 ändå yngre.
[länk]

Du kan inte veta hur din kropp kommer att reagera om/när du blir sjuk. Du hävdar att ditt immunsystem är bra, i så fall kanske du tillhör gruppen vars immunsystem överreagerar och därför behöver sjukhusvård.

Du låter ungefär som de där amerikanska vaccinvägrarna som har dött av covid.
Ja det är många vaccinerade som också dött i covid, att EN som vägrat vaccin dött är ju värre. Att skrämma folk med gamla som dör och hota med avstängningar för att få dom att ta vaccin är ju inte särskilt demokratiskt eller rättvist. Nu har sverige förhandlat fram ytterligare 40 miljoner doser för kommande 2 år, dom doserna måste man nu hitta folk som är villiga att ta. Hjälper inte normal övertalning så kommer ny statistik upp som "bevisar" att vaccin är enda utvägen. Hemskt.
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H HåkanM676 skrev:
Ja det är många vaccinerade som också dött i covid, att EN som vägrat vaccin dött är ju värre. Att skrämma folk med gamla som dör och hota med avstängningar för att få dom att ta vaccin är ju inte särskilt demokratiskt eller rättvist. Nu har sverige förhandlat fram ytterligare 40 miljoner doser för kommande 2 år, dom doserna måste man nu hitta folk som är villiga att ta. Hjälper inte normal övertalning så kommer ny statistik upp som "bevisar" att vaccin är enda utvägen. Hemskt.
Det där känns verkligen inte som ett svar på mitt inlägg.

Många vaccindoser behöver köpas in av länder som har råd för att folk i länder som inte har råd ska kunna bli vaccinerade. Vaccineringen förhindrade att flera tusen dog i förtid under tredje vågen i våras.

Vaccinering är enda utvägen om inte onödigt många ska dö och sjukvården inte ska överbelastas än en gång.

Jag har aldrig hotat någon med någon avstängning så det känns väldigt irrelevant.

Har du känt dig gammal i flera årtionden eftersom även det man brukar kalla för unga vuxna har dött?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Jag misstänkte det på din kommentar.
Vad jag menar är att du tycks argumentera för att vaccinet inte har någon större påverkan på smittspridningen eftersom du stadigt lägger in kommentarer om att det är så osäkert. Du slår in öppna dörrar om att det inte stoppar något, vilket absolut ingen heller påstår. Visst kan du hålla på så, men vad vill du ha sagt? Att vi alla kan lägga ner diskussionen och återkomma sedan? Om ett år har ju något nytt dykt upp.
 
J Jocke Best skrev:
Vad jag menar är att du tycks argumentera för att vaccinet inte har någon större påverkan på smittspridningen eftersom du stadigt lägger in kommentarer om att det är så osäkert. Du slår in öppna dörrar om att det inte stoppar något, vilket absolut ingen heller påstår. Visst kan du hålla på så, men vad vill du ha sagt? Att vi alla kan lägga ner diskussionen och återkomma sedan? Om ett år har ju något nytt dykt upp.
Du måste leva ett rikt inre liv. Det enda jag har sagt är att jag avvaktar en slutlig undersökning i hur stor grad vaccinet har stått för smittspridningen. Jag har inte antytt att någon har påstått att vaccinet stoppar smittspridning.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.