Undrar om det finns några årtal att förhålla sig till när det gäller införandet av elkablar med pvc-isolering i bostäder i Sverige.
Om någon säger att "elen är omdragen 1957", kan man då förvänta sig att det ligger kabel med säker isolering i väggarna eller är det dags att dra om igen?
 
Om allt du vet är att elen är dragen 1957 skulle jag säga att skicket bör kontrolleras. Kanske är allt bra. Mer troligt är någonting slitet eller sämre än man förväntar sig idag.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Även plastisolering kan ha passerat bäst före. Jag bytte nyligen en kabel inomhus med plastisolering som sprack när ledarna böjdes. Utomhus tar de ännu mera stryk.
 
Jag har också stött på kablar där plastisoleringen har spruckit (inomhus). Jag har ingen aning om när man drog elen så jag kan inte säga om det var före eller efter 1957 men jag hade i alla fall inte räknat med att en så gammal anläggning skulle vara fläckfri.

Men det är väl framförallt när man börjar röra i det som främst riskerar att hända saker med isoleringen antar jag.
 
Min elinstallation har kvar delar från byggåret 1969 och i en del kopplingsdosor har isoleringen hårdnat, troligen på grund av varmgång i toppklämmorna som i flera fall var dåligt monterade. Så även PVC-isolerad FK kan bli dålig.
 
Normalt är det inga problem med FK som härstammar från den tid då FK började användas dvs slutet av 40-talet. Där det kan bli problem är där det har varit varmt så att mjukgöraren har försvunnit, tex i takdosor där det suttit armaturer eller där trådarna utsatts för UV-ljus. Jag har varit med och renoverat hundratals lägenheter byggda från slutet av 40talet och framåt men aldrig upplev problem med FK UTOM på dom ställen där det suttit armaturer som avgett mer eller mindre värme.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vår gamla el är från 57 och jag som lekman tycker att kablarna ser helt ok ut och elektrikerna som varit här har heller inte sagt något om det.

Däremot är hälften av uttagen mer eller mindre utdömda som jag ser det. Sprucken plast och glappande kontakter. Så kolla på helheten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
OK tack för svaren. Jag tror det är lugnt då. Bytt brytare o uttag sedan länge och det verkade mjukt och fint i isoleringen överallt i princip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.