Så vad gör man om man har golvvärmeplåtar på bjälklaget och sedan gips, ska det vara ångspärr ovanpå det känns det som att just gipsen får ta smällen?
 
  • Gilla
FredrikAnders
  • Laddar…
Jag tror i och för sig att det aldrig, med träbjälklag, kan bli fråga om sådana fukthalter att gipsen skadas, men tydligen tillräckligt för att golvet ska riskera sprickor och deformation. Man kan förstås också lägga plasten under gipsen.
 
Tar upp denna tråd efter 13 år i vila :)
Har betongbjälklag mellan uppvärmd källare och bottenvåning. Bör man även då ha ångspärren under golv av trämaterial?
 
losskägg losskägg skrev:
Tar upp denna tråd efter 13 år i vila :)
Har betongbjälklag mellan uppvärmd källare och bottenvåning. Bör man även då ha ångspärren under golv av trämaterial?
Sitter och söker på samma sak nu. Hur gjorde du? Jag ska lägga ett tarkett parkett golv ovanför tvättstuga och pannrum, läggningsanvisningen säger då att man ska ha ångspärr, en hantverkare jag frågade innan jag läst tillverkarens rekomendationer sa att han bara hade lagt lumppapp, annars kunde fukten fastna på något sätt... Nu sitter jag här och är osäker, att följa tillverkarens anvisningar verkar ju rimligast? Kan det bli skadligt ATT lägga ångspärren?
 
För Tarkett så behöver man endast ha ångspärr under värmegolv enligt golvleverantören jag köpte från i Malmö.
 
  • Gilla
konne
  • Laddar…
@konne Inte lagt golvet än men det kommer inte bli någon ångspärr. Kommer att limma stavparkett direkt i bjälklaget utan ångspärr. Har flytspacklat och slipat till ojämnheterna.
 
  • Gilla
konne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.