Har precis köpt ett hus i vitt tegel som går lite åt det ljusgrå hållet, ntaglige pga av ålder. Fönsterluckorna och vindskivorna är dystert bruna och taket har fullt med algbeväxning. När jag väl lyckas tvätta det så blir det terakottafärgat. Har nu "tvättat" taket i Photshop :p och sedan "målat" trädetaljerna i vitt. Hur ser det ut tycker ni? Skall man trots allt fortsätta i den bruna stilen eller är det någon annan nyans som ser fräsch ut? Fick förslag om duvblått, men det känns inte rätt.

Nuvarande + mitt förslag i vitt
 
Personligen hade jag plockat bort fönsterluckorna och satt dit snygga markiser istället. Vindskivorna +rest. snickerier hade jag målat vitt alt. ljust grått. Ytterdörren skulle även få sig uppfräschning med en röd kulör.
 
Linska skrev:
Personligen hade jag plockat bort fönsterluckorna och satt dit snygga markiser istället. Vindskivorna +rest. snickerier hade jag målat vitt alt. ljust grått. Ytterdörren skulle även få sig uppfräschning med en röd kulör.
Tack för ditt råd.
Min första tanke var att luckorna skulle åka ned men jag är rädd att det blir en nyanskillnad, att det är knallvitt pga väderkyddat område under alldessa år de suttit uppe.
 
T&H skrev:
Tack för ditt råd.
Min första tanke var att luckorna skulle åka ned men jag är rädd att det blir en nyanskillnad, att det är knallvitt pga väderkyddat område under alldessa år de suttit uppe.
Du kan inte prova att plocka bort några luckor bara för att se om det är någon nyansskillnad? Om du har tur kanske det inte är så farligt?! Ev. skulle kanske en tvätt av fasaden minimera problemet.
 
Linska skrev:
Du kan inte prova att plocka bort några luckor bara för att se om det är någon nyansskillnad? Om du har tur kanske det inte är så farligt?! Ev. skulle kanske en tvätt av fasaden minimera problemet.

Ja, det kanske jag får göra. Hursomhelst måste jag vänta tills jag får tillträde till kåken :p (tycker det bara är kul att sitta och planera vad jag skall göra)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.