Hej,

jag har precis bytt ut vår låskista som är en assa 2002.
Dock har jag fått ett problem: det går inte att låsa upp med nyckel inifrån. Nyckeln fastnar precis efter att den har börjat lyfta låshaken.
Jag har hållit på en bra stund och vet att man ska ha polen nedåt när låset är öppet.
Själva låscylindrarna går runt jättebra, helt utan problem. Jag har provat att lossa på skruvarna som håller cylindrarna, men det gör ingen skillnad.
Jag har haft problem med utsidan också, men nu verkar den funka.

Är det någon som vet varför det krånglar såhär?

Tack på förhand

Erik
 
Fungerar det att låsa/låsa upp med vredet?
Om pilen varit neråt när du monterat låscylindrarna samt att låscylindrarna fungerar så bör felet ligga i låshuset.
Börja med att skruva loss låscylindrarna helt och testa deras funktion när dom är lösa.
När låscylindrarna är lösa så kan du kontrollera att pilarna pekar nedåt på båda sidor.
Testa sedan låshusets funktion med dörren på vid gavel så bör du kunna konstatera vad som felar.
Om det fungerar med öppen dörr men inte med stängd dörr så går kolven inte in rätt i slutblecket.
 
Ja, det fungerar att låsa med vredet, även när dörren är stängd.
Har stått med dörren på vid gavel och provat och det funkar lika dåligt med nyckeln på insidan då.
Jag är ganska säker på att pilarna är nedåt.
 
E erik8308 skrev:
Ja, det fungerar att låsa med vredet, även när dörren är stängd.
Har stått med dörren på vid gavel och provat och det funkar lika dåligt med nyckeln på insidan då.
Jag är ganska säker på att pilarna är nedåt.
Skruva bort låscylindrarna och kontrollera att pilarna pekar nedåt.
Ha ingen nyckel i låscylindrarna när du monterar dom för då kan dom vara i fel läge.
Kontrollera även låshusets och låscylindrarnas funktion när låscylindrarna är bortmonterade.
 
Assa hade problem med "bortasäkert" funktionen i de låshusen, åker din "knapp" upp/ner som den ska ?
 
1 123abc skrev:
Skruva bort låscylindrarna och kontrollera att pilarna pekar nedåt.
Ha ingen nyckel i låscylindrarna när du monterar dom för då kan dom vara i fel läge.
Kontrollera även låshusets och låscylindrarnas funktion när låscylindrarna är bortmonterade.
Hur ska funktionen vara utan cylindrarna? Ska man kunna trycka en skruvmejsel och dra runt låset?
 
E erik8308 skrev:
Hur ska funktionen vara utan cylindrarna? Ska man kunna trycka en skruvmejsel och dra runt låset?
Ja om pilarna pekar nedåt på båda sidor så kan du manövrera låset med en skruvmejsel.
Om du endast manövrerar ena roddaren så ska den andra peka nedåt, om du manövrerar båda samtidigt så måste båda vara i samma position (pilen peka lika).
Tänk på att det ska gå lätt, du ska aldrig behöva ta i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.