Se rubrik! Ska ha 220-takstolar och takpanel följt av papptak (underlagspapp och ytpapp).

Om jag vill bygga tjockare isoleringsskikt genom att korsregla utvändigt med 45or, leder inte det till att jag måste lägga takpanelen på fel ledd?

Eller kan jag undvika detta genom att regla på takstolarna med 45or i samma riktning - men då får jag ju inte den eftertraktade effekten med att motverka köldbryggor. (Ska isolera med stenullsskivor.)

Tack alla kunniga för tips!

(Ps. mitt antagande är att 220 mm takisolering ej är tillräckligt för året-runt-standard? Minimum går väl någonstans kring 300?)
 
Det beror lite på vad du bygger också. Mer isolering är alltid trevligt. Mitt hus hade behövt mer av det, blir ap-varmt på sommaren och säkert svalare än vad det hade behövt bli på vintern.

Garaget som jag till stor del byggde själv har pulpettak med låg lutning. 220-reglar ligger vågrätt över (vågrätt tak på insidan). Sedan en 220 till ovanpå, som är snedsågad för att få lutningen på taket. Isoleringen efter luftspalt blev då c:a 400 i ena änden och 220 längst ut. Kanske inte så jag hade gjort idag, men det är varken kallt eller för varmt där.

I ditt fall hade jag spikat ihop reglarna ovanpå varandra med spikplåt till önskad tjocklek och isolerat inifrån.

Tilläggsisolerar man på insidan är det mer logiskt att regla på tvären. Då får man dessutom ett installationskikt. Diffussionspärren kan läggas innanför detta vilket också är bra ur täthetssynpunkt. Bra om man skall ha mycket spottar i taket då man kan hiva rör och slängar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.