Hejsan,

jag har ett relativt nyrenoverat och stambytt badrum (bostadsrätt) men duschtrycket är väldigt dåligt.

Föreningen har nyss installerat en tryckstegringspump men den hjälpte inget.

Kan det vara så att de som installerade badrummet använde sig av fel rörtjocklek?

Jag kan se att rören ut från väggen mot handfat är av smalare tjocklek jämfört med rören mot duschen. Trycket i handfatets blandare är väldigt bra men duschtrycket är väldigt dåligt. Har ingen erfarenhet av att installera duschblandare men misstänker att problemet ligger där eller vad tror ni?

Jag har bifogat bild på där rören ut från väggen delar sig till handfat och blandare.
 
  • Vattenrör i krom som delar sig mot handfat och dusch, monterade på en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du dåligt tryck i handfatet med?
Är blandaren ny?
 
Är det samma dåliga tryck oberoende om du spolar bara kallvatten eller bara varmvatten?
 
Kan ha kommit smuts i antingen blandaren eller duschhandtaget. Prova att skruva bort slangen från handtaget och kolla om det är där begränsningen sitter ( kan sitta en sil på ingången).
 
A
J JoeJoeJoe skrev:
Hejsan,

jag har ett relativt nyrenoverat och stambytt badrum (bostadsrätt) men duschtrycket är väldigt dåligt.

Föreningen har nyss installerat en tryckstegringspump men den hjälpte inget.

Kan det vara så att de som installerade badrummet använde sig av fel rörtjocklek?

Jag kan se att rören ut från väggen mot handfat är av smalare tjocklek jämfört med rören mot duschen. Trycket i handfatets blandare är väldigt bra men duschtrycket är väldigt dåligt. Har ingen erfarenhet av att installera duschblandare men misstänker att problemet ligger där eller vad tror ni?

Jag har bifogat bild på där rören ut från väggen delar sig till handfat och blandare.
har de monterat en flödesreducerare i blandaren där slangen till munstycket är skruvat?
följer ju med i vissa paket, eller om det är standard idag.. :thinking:
 
Det är standard hos de stora tillverkarna sedan några år tillbaka, ca 8 liter/minut i duschblandare.
 
tensiden tensiden skrev:
Har du dåligt tryck i handfatet med?
Är blandaren ny?
Trycket är bra i handfatet. Jag vet faktiskt inte hur pass ny blandaren är för det installerades innan jag flyttade in men stambytet var för ett år sedan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det samma dåliga tryck oberoende om du spolar bara kallvatten eller bara varmvatten?
kallvatten och varmvatten verkar ju samma dåliga tryck, när man har hälften varmt och hälften kallt så kanske det ger ifrån sig några droppar extra men fortfarande dåligt tryck
 
A
J JoeJoeJoe skrev:
Trycket är bra i handfatet. Jag vet faktiskt inte hur pass ny blandaren är för det installerades innan jag flyttade in men stambytet var för ett år sedan.
Kolla under där slangen är monterad..
på vissa så har man satt en reduceringsring mellan blandaren och slangen för att spara på vatten...
 
Maskintok skrev:
har de monterat en flödesreducerare i blandaren där slangen till munstycket är skruvat?
följer ju med i vissa paket, eller om det är standard idag.. :thinking:
är det här en flödesreducerare? om det är det, hur tar man bort den? :D
 
  • Kromad duschanslutning med potentiell flödesreducerare och vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja - Pilla ut den.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja - Pilla ut den.
hitta följande i handtaget. betyder det att jag har dubbla reducerare?
 
  • Närbild på en hand som håller ett rörformigt handtag med synlig inre komponent som kan vara en reducerare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

KAN vara så, men prova du att ta bort den vid blandaren först, så gissar jag att det räcker och blir bra.
 
Jag fattar inte dessa begränsningar på blandare idag. Man måste ju bara spola längre så inte sparar man vatten på det.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått? Har samma här med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.