Hade jag haft krypgrund, så hade jag dragit i krypgrunden, men jag hade sett till att isolera det ordentligt, om inte med rörisolering, så hade jag åtminstone isolerat in dem med vanlig isolering, nu hade jag platta så det fick bli synliga rör, men det stör mig inte, då de är vita.
 
  • Gilla
Grymlan
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det finns färdigisolerade "rör-i-rör" att köpa.
Måste man dra allt i krypgrund?
Energimässigt är det bättre att försöka dra så mycket som möjligt på den varma sidan av konstruktionen.
Det kanske går att dra lite synliga rör inomhus? Dessa behöver inte isoleras, och en skicklig rörmokare kan dra det snyggt.
Tack för tips! Enligt firman är de isolerade iochmed ”rör i rör”. Men inte en chans att lite plast har en isolerande effekt.
 
C
Grymlan Grymlan skrev:
Enligt firman är de isolerade iochmed ”rör i rör”.
Jobbar de "på känn" eller har det gjorts någon sorts projektering av installationen?
 
Grymlan Grymlan skrev:
Tack för tips! Enligt firman är de isolerade iochmed ”rör i rör”. Men inte en chans att lite plast har en isolerande effekt.
ok, då får du gå tillbaka till leverantören och fråga om det är i enlighet med deras monteringsanvisningar

RiR är inte isolerade rör men dock skyddade rör.

Ge dig inte in i diskussion med entreprenören på ett område där du inte behärskar frågeställningen. Skyll på leverantören av materialet.

”Tyvärr leverantören menar att RiR ska isoleras utöver skyddsröret”
 
C cpalm skrev:
Jobbar de "på känn" eller har det gjorts någon sorts projektering av installationen?
C cpalm skrev:
Jobbar de "på känn" eller har det gjorts någon sorts projektering av installationen?
jo det har gjorts en projektering. Firman uppfattas som bra, vi är nöjda med arbetet och hur det fortlöpt. Killarna som varit här har verkat kunniga.
 
Grymlan Grymlan skrev:
Tack för tips! Enligt firman är de isolerade iochmed ”rör i rör”. Men inte en chans att lite plast har en isolerande effekt.
Om man tätar ändarna på skyddröret så har det en liten isolerande effekt, men inte på långa vägar tillräckligt.
 
  • Gilla
Grymlan
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
ok, då får du gå tillbaka till leverantören och fråga om det är i enlighet med deras monteringsanvisningar

RiR är inte isolerade rör men dock skyddade rör.

Ge dig inte in i diskussion med entreprenören på ett område där du inte behärskar frågeställningen. Skyll på leverantören av materialet.

”Tyvärr leverantören menar att RiR ska isoleras utöver skyddsröret”
Tack för ytterligare bra tips! Gud vad jag lärt mig av dig och alla andra som svarat, uppskattas enormt. Ett genuint tack!

Vi har varit i kontakt med leverantören som säger att vattenrör inte får läggas i krypgrund. Montageanvisningen är densamma för isolerade/oisolerade rör. Så rören ska överhuvudtaget inte läggas i krypgrund. Hur ställer man sig till det? Vi vill ju dra i krypgrunden och har godkänt det. Vi har redan rör dragna där. (70-tals kåk).

Vi framförde detta för firman som menar att man visst får lägga rören, att det ”är såhär man gör”, och att energiförlusten är så pass liten att det inte är ekonomiskt försvarbart att isolera (har dock inte gått in på summor). De tar på sig allt ansvar för funktionen och driften och garanterar att vi visst kommer få den energibesparing som utlovats.

Eftersom min kunskap är begränsad är det, precis som du nämnt, totalt omöjligt att försöka argumentera mot.

Vi har framfört vad vi tycker och de vet att vi inte är nöjda. Det verkar dock inte som att de kommer isolera, utan står fast vid att deras arbete är korrekt utfört.

Vad ska jag göra, släppa det och lita på att hantverkarna kan sin sak? Isolera själv? Processa? Vad skulle ni gjort om ni var i min situation.
 
Isolera själv och slipp problem och ovänner….
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Minskar ju risken för fukt och mögel om inte annat, så det kanske är värt lite värmespill där:thinking:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Minskar ju risken för fukt och mögel om inte annat, så det kanske är värt lite värmespill där:thinking:
Ja det är faktiskt en poäng! Kika till exempel på trygghetsvakten (för krypgrunder med fuktproblem) så går det systemet just ut på att tillföra värme nära trossbotten. Så det minimala värmespillet i detta fall är troligtvis inte helt bortkastad värme.

Ni har godkänt en avvikelse (dragning i krypgrund) men det innebär inte att monteringsanvisningarna i övrigt inte ska följas.

Fråga är om det står i monteringsanvisningen till rören att de ska isoleras för det fall de dras i ett utrymme som är kallare än bodelen?
 
D Derbyboy skrev:
Ja det är faktiskt en poäng! Kika till exempel på trygghetsvakten (för krypgrunder med fuktproblem) så går det systemet just ut på att tillföra värme nära trossbotten. Så det minimala värmespillet i detta fall är troligtvis inte helt bortkastad värme.

Ni har godkänt en avvikelse (dragning i krypgrund) men det innebär inte att monteringsanvisningarna i övrigt inte ska följas.

Fråga är om det står i monteringsanvisningen till rören att de ska isoleras för det fall de dras i ett utrymme som är kallare än bodelen?
Sitter det redan en avfuktare där kanske det t.o.m blir en vinst att läcka lite värme istället
 
Jag antar att kostnaden för isoleringen på rören är en relativt liten del av hela installationskostnader. Jag hade nog valt att lita på firman och bibehålla en god relation.

Det är liksom inte värt att bli ovänner för några tusenlappar eftersom du kan komma att bli tvungen att anlita firman för service, annan reklamation eller liknande. De tycks ju dessutom ha gjort någon form av utfästelse kring den faktiska besparing du ska komma att åtnjuta genom investeringen.
 
  • Gilla
Grymlan
  • Laddar…
C
Grymlan Grymlan skrev:
jo det har gjorts en projektering. Firman uppfattas som bra, vi är nöjda med arbetet och hur det fortlöpt. Killarna som varit här har verkat kunniga.
Kunniga? Pratar vi om samma killar som menar att rör-i-rör inte behöver isoleras här?

Jag tänker att en montör kan tro sig, men inte nödvändigtvis ha koll på vad de pratar om när det gäller sådana tekniska detaljer. Vi hade t.ex. en entreprenadfirma som grävde ner vattenrör i våras som gladeligen menade att de kunde gräva 80 cm istället för 150 cm eftersom de lade 10 mm isolering på rören.

Är det från projekteringen det framkommit att rören inte behöver isoleras?

Tänkte nämna detta med vattenrör i krypgrund, men har själv tolkat det som att det inte gäller värmeledningar. Men av de "stora" pex-tillverkarna är det bara Uponor tror jag som inte inte yttryckligen säger nej till vattenrör i krypgrund i sina projekteringsanvisningar.
 
D Derbyboy skrev:
Ja det är faktiskt en poäng! Kika till exempel på trygghetsvakten (för krypgrunder med fuktproblem) så går det systemet just ut på att tillföra värme nära trossbotten. Så det minimala värmespillet i detta fall är troligtvis inte helt bortkastad värme.

Ni har godkänt en avvikelse (dragning i krypgrund) men det innebär inte att monteringsanvisningarna i övrigt inte ska följas.

Fråga är om det står i monteringsanvisningen till rören att de ska isoleras för det fall de dras i ett utrymme som är kallare än bodelen?
det är sant! Blir det mycket spill blir det ju nästan som golvvärme med! :rofl:skämt åsido. Ska kika närmare på monteringsanvisningen!
 
D Derbyboy skrev:
Jag antar att kostnaden för isoleringen på rören är en relativt liten del av hela installationskostnader. Jag hade nog valt att lita på firman och bibehålla en god relation.

Det är liksom inte värt att bli ovänner för några tusenlappar eftersom du kan komma att bli tvungen att anlita firman för service, annan reklamation eller liknande. De tycks ju dessutom ha gjort någon form av utfästelse kring den faktiska besparing du ska komma att åtnjuta genom investeringen.
du har en vettig poäng där helt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.