Hej.
Ska bygga mitt garage de närmsta veckorna, min takstolsleverantör har angett att jag BÖR ha 7st takstolar, har jag 6st så blir det lite sådär med cc120, snarare cc 125-130.
Dock så blri jag mer frågande till hur jag ska göra nu.
Ska jag sätta övriga takstolar på cc 120 och den sista mycket tätare eller ska jag sprida ut dem till tex cc 100?
Känns egentligen som det vettigaste för hållfastheten vore att sprida ut dem jämt fördelade över garaget.
Ska isolera med lösull så måttet mellan takstolarna kan jag inte se påverkas av något.
På huset har man dock valt annat göra på andra sättet, de 2 yttre takstolarna har lägre cc och övriga normala 120.

Vad säger experterna?
 
Försök att sätta alla takstolar utom den sista med 120cc, det blir mycket enklare då standardmått utgår från 60cm
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag brukar fördela med jämna avstånd kan inte se några nackdelar med tex s1060 i stället för s1200
 
  • Gilla
Isacp
  • Laddar…
Detta är typisk tyckarfråga... De flesta har en åsikt men i verkligheten har det mindre betydelse...
dvs det blir bra oavsett hur du gör! :)

/ATW
 
Jag har 126 cm c-c mellan takstolarna på mitt garage och stall.
De är nio meter långa, och att sätta in en extra takstol verkade som en onödig kostnad.
Stallet är isolerat med lösull, så det spelar ingen roll att det inte är standardavstånd.
Och garaget skall bara isoleras en liten bit för en snickarbo, så där lägger jag isoleringsskivor "på tvären".

Men schhhhh! Säg det inte till någon. Jag vill inte komma med i fuskbyggarna ;)
 
swemake skrev:
Försök att sätta alla takstolar utom den sista med 120cc, det blir mycket enklare då standardmått utgår från 60cm

Jo men vad har jag för glädje av det?

Taket är ryggås med 16° lutning invändigt och sen sätter jag ju glespanel, utvändigt är det råspont.
Jag kan inte se var jag har nyttan av att ha cc120.
 
Jag håller med de övriga i frågan dvs man kan i princip göra lite som man vill, jag tänkte bara tillbaka på mitt eget garagebygge med inredd övervåning, där jag kompletterade med en extra regel mellan varje takstol, och då är det lättare att isolera mellanbjälklaget med standardskivor.
Däremot har jag inte köpt färdiga takstolar till gavlarna, de platstillverkar jag med reglar i samma dimension som takstolarna och fäster i väggreglarna.
 
Jag rekommenderar att du sätter C/C 1200 förutom i de två yttersta.
Det sämsta du kan göra är iallafall att börja med C/C 1200 och sen blir sista takstolen "som den blir". Ser för jävligt ut., om du nu har öppen takfot dvs.
 
En fördel med att hålla c-c 120 är att du kan placera dem så att du får en bärande väggregel precis under varje takstol. Så gjorde jag på mitt bygge och slapp därmed växla av i hammarbandet.
 
  • Gilla
swemake och 1 till
  • Laddar…
Väcker liv i en gammal tråd.

Sitter och ritar på hur jag ska renovera ett gammalt uthus. pulpettak ska det bli, likadant som det var innan, bara det att de murkna gamla takstolarna (nu bortrivna) var ena riktiga bjässar. Väggens bredd är 520 cm och tack vare deras tjocklek byggde de så mycket i bredd att facken blev cc 120, ungefär.

@KnockOnWood Nu läser jag om ditt upplägg och det känns ju inte heller så farligt med några cm extra över cc 120. eller är det ajabaja?

så läste jag ytterligare inlägg om det estetiska (S Lönn ovan om man har öppen takfot) och det håller jag verkligen med om. Så jag ritade med fem takstolar och satte cc 120 för de två facken i mitten, vilket ledde till cc 135 på de två yttre facken. estetiskt ser det ju bra ut, men är det riskfyllt / felaktigt?????


Min tidigare ritning med ytterligare en takstol och alla jämnt fördelade och det gav cc 85 ca.

Jag har tänkt isolera med paroc stenullskivor och alltså ha öppen takfot.

Hur ska jag tänka? Hur hade ni gjort!?
 
Börja med att räkna ut vilket avstånd som gäller för att klara integriteten i konstruktionen. Det finns program för det. När du vet vilka dimensioner och avstånd du minst behöver skulle jag försöka placera takstolarna så att det blir så lite arbete med att skära till isoleringen som möjligt när den ska på plats och fortfarande klara konstruktionskraven.

I princip gör jag ett fack i varje ända med avvikande storlek så att det blir symmetriskt. Alternativt om skillnaden inte är så stor blir det ett fack med avvikande storlek i mitten. Det syns mer vid pulpettak som har så kraftiga takstolar. Vid sadeltak och öppen takstol tycker jag inte att det spelar så stor roll om det blir avvikande avstånd.
 
Bart Bart skrev:
Börja med att räkna ut vilket avstånd som gäller för att klara integriteten i konstruktionen. Det finns program för det. När du vet vilka dimensioner och avstånd du minst behöver skulle jag försöka placera takstolarna så att det blir så lite arbete med att skära till isoleringen som möjligt när den ska på plats och fortfarande klara konstruktionskraven.

I princip gör jag ett fack i varje ända med avvikande storlek så att det blir symmetriskt. Alternativt om skillnaden inte är så stor blir det ett fack med avvikande storlek i mitten. Det syns mer vid pulpettak som har så kraftiga takstolar. Vid sadeltak och öppen takstol tycker jag inte att det spelar så stor roll om det blir avvikande avstånd.
Ok tack för svar! Vilket program ska jag använda för detta? Jag har försökt mig på en del enklare online, som tex Svenskt Träs - men de ger inte det upplägget som jag har på min (alltså pulpettak med hjärtvägg). Så istället får jag räkna på massa olika "carports" och andra inte helt jämförbara strukturer, och då får jag alltid beskedet att jag behöver väldigt grova limträbalkar...
 
Bart Bart skrev:
Det här från Beijer är populärt.
[länk]
'

Bart Bart skrev:
Det här från Beijer är populärt.
[länk]
Ja just det - detta har jag testat redan. Men jag kan inte ställa in de måtten som min konstruktion har - hjärtväggen är inte i mitten och de olika pelarna är inte jämnt fördelade.

Så när jag gör ett exempel som liknar mitt bygge så mycket som möjligt så får jag hela tiden beskedet att varken byggvirke eller lättbalkar funkar och att tjocka limträbalkar kommer att deformeras väldigt mycket. Jag kan helt enkelt inte tro på detta för ett mindre enplanshus med pulpettak i södra Sverige. Den längsta spännvidden jag ska ha (på en enda av de sex balkarna) är ca 4,8 m. De övriga har en spännvidd på någonstans kring 4 m.

Hur kan detta vara ?
 
Antingen är dagens dimensioneringskrav extremt överdrivna eller så är dagens balsaträ avsevärt mkt sämre än vad det var på 1900-t...

Bara som exempel så har vi en vedbod med låglutande pulpettak (lutning 14 grader gissningsvis). L=7 m, B=6 m (spännvidd). 45x195 fingerskarvat med cc 120 cm. Lätt tak bestående av hängande masonit (kondensskydd), bärreglar 45x70 och trp-plåt.
Ja, det är klart underdimensionerat, men har trots det överlevt i 30-40 år nu. Det hänger som en hängmatta när det är 30 cm blötsnö, (om jag inte varit förutseende och stagat upp balkarna temporärt med stöttor).

Kör man det i ett beräkningsprogram på nätet så har jag för mig att de tycker att det behövs några alldeles otroligt biffiga limträbalkar. Jag hade känt mig komfortabel med 100x200 mm sågat på cc 120 cm.
Visst hade man med fördel kunnat gå upp ytterligare i dimension till t ex 150x200 eller 125x250 eller rent av extrembiffat med 150x300 mm, men det är inte nödvändigt baserat på de senaste 30 vintrarna iaf.

Så, min rekommendation är att beställa riktigt virke, dvs massivträ, grovt, sågat i lämplig dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.