LennartLampa LennartLampa skrev:
Han är fullt medveten om vad växten kan göra. Han som han fick plantorna av har haft stora problem. Men han går inte att resonera med alls utan nu är de där. Han tycker att det hela är överdrivet och att om han klipper de kontinuerligt så är det ingen fara.
LennartLampa LennartLampa skrev:
Han är fullt medveten om vad växten kan göra. Han som han fick plantorna av har haft stora problem. Men han går inte att resonera med alls utan nu är de där. Han tycker att det hela är överdrivet och att om han klipper de kontinuerligt så är det ingen fara.
Är det ett område med låga priser på fastigheter? Den enda gången man själv hade övervägt något såhär korkat var nog om husen i området kostade under miljonen och man verkligen hatade en granne. Annars kan man lika gärna plantera en thujahäck om det är insynsskydd man vill åt :thinking:.
 
Om det hela handlade om kostnaden, kan du eventuellt erbjuda honom att betala för någon ersättning till parksliden, thujor exempelvis? Det är en kostnad som du moraliskt inte skulle behöva ta, men som du kanske skulle kunna erbjuda dig att stå för ändå
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Heij83
B bearmaniac skrev:
Om det hela handlade om kostnaden, kan du eventuellt erbjuda honom att betala för någon ersättning till parksliden, thujor exempelvis? Det är en kostnad som du moraliskt inte skulle behöva ta, men som du kanske skulle kunna erbjuda dig att stå för ändå
Dessutom så är thujorna vintergröna, det är inte parkslide.
 
G GVR4 skrev:
Lär väl sänka värdet på erat hus om ni ska sälja nån gång så du får väl fråga om han är villig att betala det ni förlorar på det.
Jag hade inte köpt ett hus om grannen har parkslide på tomten
Fråga kan han, men det spelar ingen roll. Grannen som planterat har inga som helst skyldigheter att bry sig om sin grannes huspriser baserat på sin egen trädgård.

God grannsämja? Nej, knappast. Men helt lagligt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Informera kommunen. Många kommuner tar detta på allvar och har särskilda regler för Parkslide. Förhoppningsvis är din kommun en sådan.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Det skulle vara bra med ett par bilder av trådens växt!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tycker det är lite komiskt. Ursäkta.
Men kommer något skott upp på fel sida tomtgränsen är det ju bara att plocka dem. Det finns väl annat ogräs där som tas bort, eller?
 
Har du lagt fram förslaget att du kan bygga en spalje ? Det finns idioter överallt. Jag hade försökt förhandla med han. Det är värt en slant/tid att slippa skiten.

Försök erbjuda han en spalje eller ge han några andra plantor
 
Anna_H Anna_H skrev:
Informera kommunen. Många kommuner tar detta på allvar och har särskilda regler för Parkslide.
Har du någon länk till denna typ av regler? Lite nyfiken på vad en kommun kan anse i denna fråga.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Om det hela handlade om kostnaden, kan du eventuellt erbjuda honom att betala för någon ersättning till parksliden, thujor exempelvis?
Detta är nog bästa förslaget eftersom din granne inte verkar lyssna på sakliga argument. Sen är det rent formellt så att det egentligen inte angår dig vad din granne odlar och han är helt fri att göra det han gör. Korkat kan vi förvisso tycka men grannen gör inget "olagligt".
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
[länk]
Fast det där handlar om hur växtavfall ska hanteras i samband med återvinning och inte om några försök att reglera odlandet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Informera kommunen. Många kommuner tar detta på allvar och har särskilda regler för Parkslide. Förhoppningsvis är din kommun en sådan.
Det kanske dom har för kommunal mark men de kan inte göra något på privat mark.
 
Hade det varit jag så hade jag erbjudit mig att köpa växter som kan planteras där i den höjd han önskar.
Går han inte med på detta hade jag tittat på möjligheten att få det juridsikt bindande att det är hans ansvar om det växer in på din sida att få bort det.och att du får anlita nån att ta bort på hans bekostnad.
Tror inte det blir lätt men ...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tycker det är lite komiskt. Ursäkta.
Men kommer något skott upp på fel sida tomtgränsen är det ju bara att plocka dem. Det finns väl annat ogräs där som tas bort, eller?
Finns inget komiskt med parkslide förutom möjligtvis din okunskap om den.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.