Såg att detta projekt vart dagens bild, vilken heder på denna fina byggahus!
Rusade ut och plockade ned ställningen,då denna sida är färdigskiffrad. Husvägg med ny färdigskiffrad mörk ytterbeklädnad och utan byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HHHGF och 31 till
  • Laddar…
Jäklar vad snyggt.
Påminner om förrådet som jag gjorde för 2 år sedan, jag fick takpannor från grannen som han skulle köra till tippen med, fanns bara till framsidan, resterande blev stående panel.
Förråd med ena sidan täckt av återanvända takpannor och resten i stående vit panel, två vita dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När en annan granne såg detta tog han det till en annan nivå, där satte vi på hela nybyggnaden.
Husgavel med takpannor på väggen, stående panel, och en vit dörr med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgavel med takpannor på nedre delen och stående grå panel på övre, dekorativ vindskiva och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tips på vad man kan göra med takpannor förutom att lägga på taket.
Än en gång, jäkligt snyggt, mkt liv i den gaveln.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Jag hängde skiffer på mina väggar förra sommaren med ganska bra resultat. En vit husfasad med skiffertak under en sommarhimmel, framför grönska och en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med skifferklädda väggar, garageport och stenlagd uppfart omgiven av gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
InsidersUnited och 25 till
  • Laddar…
Har du någon uppfattning om minska energiförbrukning och kostnad per m2.
 
I mitt fall så köpte jag ett färdigt system med hattprofiler och rostfria krokar som plattorna hänger på. Materialet kostade då ca 1100:- per 2m. Men monterade det själv. Jag tror inte att energiförbrukningen minskade överhuvudtaget. Husfasad under renovering med synliga hattprofiler och krokar för plattmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klasrebecka och 3 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Jäkligt snyggt ja! Jag hade nog satt plattorna på andra ledden men det är ju en smaksak. Här är en länk till en Google streetview med ett hus med liknande skifferfasad. (Synd bara med det tryckta virket på översta balkongerna.)
3 Affärsvägen
[länk]
(Edit: glömde länken...)
:rofl: Går väl inte! De är för borrade och huggna konisk för vattenavrinning samt kunna passa inunder vid över lappning. Men jag fattar din tanke med att de blev bredare på andra ledden.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Gor10 Gor10 skrev:
Jag hängde skiffer på mina väggar förra sommaren med ganska bra resultat.[bild] [bild]
nice. Svarta dörrar så är du hemma sen.
 
Hipp Hipp skrev:
Såg att detta projekt vart dagens bild, vilken heder på denna fina byggahus!
Rusade ut och plockade ned ställningen,då denna sida är färdigskiffrad.[bild]
Snyggt !
Vad använde du för skruvar ?
Finns det inte en risk/ spill att plattan spricker om man drar skuven aningen för hårt eller skuvar man bara så djupt att det finns rörelsemån kvar ?
 
H hyggabus skrev:
Snyggt !
Vad använde du för skruvar ?
Finns det inte en risk/ spill att plattan spricker om man drar skuven aningen för hårt eller skuvar man bara så djupt att det finns rörelsemån kvar ?
Jag har använt 4,2mm skruv C4, skruvat med lätt nyp så att de inte skallrar men inte mer..
Räknar med att det ska sitta min tid ut+
Har spräckt ett par eftersom jag kör på hög växel. Men de har nog haft någon inneboende spricka.
 
Hipp Hipp skrev:
Har jobbat under sommaren med detta. Spikpluggade Läkt med 20cm cc. Beställde en kraftig duk från Amazon som jag häftade på läkten. Beställde även skifferhammare, tång och krysslaser därifrån.
Sedan var det bara att skruva skiffer. Accepterar en glipa för att snåla med skifferåtgången samt för att få ett mindre plottrigt utseende. Köpte även en byggställning efter att jag satt läkten, bättre sent än...

Fick vänta på plåtslagaren för att kunna fortsätta ut i hörn samt sätta runt fönstret. [bild][bild][bild]
Mycket snyggt och dessutom för min smak så är vitt mexitegel det fulaste som finns. Ett otroligt lyft ;)
 
  • Gilla
Hipp
  • Laddar…
Det kommer nog bli riktigt snyggt
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 1 till
  • Laddar…
Hipp Hipp skrev:
Såg att detta projekt vart dagens bild, vilken heder på denna fina byggahus!
Rusade ut och plockade ned ställningen,då denna sida är färdigskiffrad.[bild]
Jäklar vad snyggt det blev!!
 
  • Gilla
Hipp
  • Laddar…
Efter att ha förträngt hur mycket jobb det var med att skiffra. Så gick tankarna till att det nog blir snyggast med skiffer på hela huset.
Ett restparti köptes skäligt från Nordskiffer och bygglov söktes.
I höstas vart det klart
Använde större plattor med en jämnare ton och annat mönster i sättningen.
Tack för råd i tråden, bifogar bilder på resultatet.
 
  • Modernt hus med fasad klädd i skifferplattor i jämn ton och varierande mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad klädd i jämn tonad skiffer med större plattor, grön växtlighet i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd fasad av större skifferplattor med jämn ton och oregelbundet mönster, resultatet av ett husrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med skiffertak och skifferklädd fasad i vinterlandskap, snö på marken och stentrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Henningelvis och 8 till
  • Laddar…
Mycket snyggt!
 
Tackar tackar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.