Som rubriken lyder! Vi har gamla el element som är totalt livsfarliga då de blir ordentligt varma. Vi har emellanåt barn i huset så det är dags för ett byte.

Men vad ska jag byta till? Direktverkande nya el-element eller oljefyllda?

kan jag göra bytet själv?

Det viktigaste är att det inte finns en risk för barnbarnen att de bränner sig.
Vi har en luftvärmepump i nedre delen men det är inget alternativ på övervåningen av olika anledningar.
 
Det finns element som är begränsade så att de inte blir mer än 60º på ytan. Men de blir rejält stora. Oljefyllt eller inte fungerar båda bra. Jag föredrar de oljefyllda där de får plats. Direktverkande är de båda. Om de är överdimensionerade blir de inte lika varma heller.
 
A Avemo skrev:
Det finns element som är begränsade så att de inte blir mer än 60º på ytan. Men de blir rejält stora. Oljefyllt eller inte fungerar båda bra. Jag föredrar de oljefyllda där de får plats. Direktverkande är de båda. Om de är överdimensionerade blir de inte lika varma heller.

Tack för svar ! Mmm verkar vara många som tycker oljefyllda är det bättre alternativet. Det får bli sådana.

Det är begränsat med utrymme uppåt men kanske får ta större på längden. Det kanske inte blir så estetisk tilltalande men det viktiga är att det är säkert.

Kan man byta ut dom själva eller behöver man ta in någon tro?
 
Är de gamla kopplade för 230 eller 400V ? Om man kan göra det själv är ju beroende på om det är stickpropp( = lagligt och lätt) eller fast inkoppling ( olagligt för lekman, men inte svårt). Är de nya 230V och de gamla bara har 2 faser utan " nolla" ( = 400V ), så blir det ju till att dra en ny ledare och då blir det lite mer komplicerat ( och fortfarande olagligt att göra för en lekman).
 
LennartLampa LennartLampa skrev:
Mmm verkar vara många som tycker oljefyllda är det bättre alternativet.
Det finns många som tycker att öppna konvektorelement är det bättre alternativet också. Båda fungerar utmärkt. Skillnaden skall inte överdrivas.

LennartLampa LennartLampa skrev:
Det kanske inte blir så estetisk tilltalande men det viktiga är att det är säkert.
Elementen skall ju inte täckas över. Men ett nytt element är inte en farlig produkt. Ger det full effekt är det inte skönt att peta på. Men inte heller något som ger brännskador.

LennartLampa LennartLampa skrev:
Kan man byta ut dom själva eller behöver man ta in någon tro?
Det beror på dig. Det är inte speciellt svårt. Se till så att du köper nya element med samma spänning som de gamla. Det kan vara antingen 230 eller 400V. Är det riktigt gamla så står det 220 eller 380V i stället.
 
  • Gilla
LennartLampa och 1 till
  • Laddar…
En gissning är att dagens element är mera barnsäkra än gårdagens ur skållningssynpunkt. Det är väl nya bestämmelser att de ska vara energisnålare med nattsänkning osv. Jag har bytt några oljefyllda till adax neo utan olja i fritidshuset. De är möjliga att fjärrstyra vilket var främsta orsaken till byte. Smarta inställningar med automatisk tempinställning över dygnet. De är betydligt mindre än de gamla elementen men har högre effekt. De blir varma på framsidan men jag tycker inte de blir heta. Har iofs inte känt på dem en kall vinterdag ännu.
 
Som sagt det finns element med begränsad yttemperatur (60 grader). Dessa används främst där barn vistas, t.ex. förskolemiljö. Kolla på Nobö, de har bra grejer och bra information på sin hemsida.
 
  • Gilla
LennartLampa
  • Laddar…
galento
Vi haft både flera oljefyllda och konvektortyp och föredrar konvektorelement
framför oljefyllda tunga och klumpiga element , har Tego element i huset
nu och de har fungerat utmärkt. Lätta och bra storlek och med den elektroniska
termostaten har de en jämn temp utan att bli så varma som äldre element.

Kommer nog inte att köpa nåt oljefylld element igen efter att ha haft dessa.

Roundline - tego.se
 
  • Gilla
LennartLampa
  • Laddar…
LennartLampa LennartLampa skrev:
Vi har emellanåt barn i huset så det är dags för ett byte.
Jag är säkert en forntida dinosaurie med dagens "barnhanteringsmått" mätt men personligen hade jag aldrig bytt element enbart av denna orsak utan lärt ungarna att hålla tassarna borta.

Min minnesbild från barndomen var att världen var full av såväl tokvarma element, skållheta kaminer och en massa andra farligheter. Har dock inga minnen av att det ställde till några större problem.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är säkert en forntida dinosaurie med dagens "barnhanteringsmått" mätt men personligen hade jag aldrig bytt element enbart av denna orsak utan lärt ungarna att hålla tassarna borta.

Min minnesbild från barndomen var att världen var full av såväl tokvarma element, skållheta kaminer och en massa andra farligheter. Har dock inga minnen av att det ställde till några större problem.
Så är det. Men barn verkar vara ömtåliga idag. Eller är det de vuxna? ;)
 
  • Haha
LennartLampa och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns många som tycker att öppna konvektorelement är det bättre alternativet också. Båda fungerar utmärkt. Skillnaden skall inte överdrivas.


Elementen skall ju inte täckas över. Men ett nytt element är inte en farlig produkt. Ger det full effekt är det inte skönt att peta på. Men inte heller något som ger brännskador.


Det beror på dig. Det är inte speciellt svårt. Se till så att du köper nya element med samma spänning som de gamla. Det kan vara antingen 230 eller 400V. Är det riktigt gamla så står det 220 eller 380V i stället.

Tack det står 400v på dom! Jag tror jag har hittat en bra lösning nu.

Fick tips kring att sätta såna elemenstkydd i trä över för det ska bli lite snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.