:confused: Någon som har någon som helst uppfattning om hur lång tid det tar att måla ett lager färg på en träfasad i storleken 30 kvm med ett fönster på? Vi har fått ett timpris och vill få en ungefärlig uppfattning om kostnaden...
 
Ett lager färg antar jag innebär att det inte behöver skrapas eller grundas utan bara tvätta och måla.

30kvm är inte så himla mycket och det sprutar man bara med amoniak eller målartvätt och går över det hela med antingen högtryckstvätt eller borste och rinnande vatten. Förstnämnda tar väll ett par timmar med allt och sistnämnda tar väll någon timme till.

Målningen sedan borde inte ta mer än typ 3-4h.

Mina 5 cent
 
Så här skulle min worst case scenario-kalkyl se ut, efter att ha lästa alla problemtrådar här på forumet: Först så ska målaren ha betalt för att åka dit, på lunch och åka hem. För hem måste han åka då han inte kan måla samma dag som han tvättade fasaden. Så dag två ska han åka o kolla att fasaden verkar ok, då åker han o köper färg sen... osv etc. Jag gissar på att han kommer fakturera 10h.

Återkom sen med utfallet!
 
30 kvm är som sagt inte mycket. Risken finns ju att målaren försöker tänja ut jobbet så att det ska bli nån förtjänst på det.
Fasta priser är inte så dumt.
 
Tack för era svar! Killen som ville måla påstod att det skulle ta 19,5 timme så han försökte säkert tänja ut jobbet! ;-) Förstod att något var galet...
 
Englabacken skrev:
Tack för era svar! Killen som ville måla påstod att det skulle ta 19,5 timme så han försökte säkert tänja ut jobbet! ;-) Förstod att något var galet...
Tar jobbet 19,5 timmar :eek: , då måste han vara konstnär och använda mycket små penslar. :) Om du anlitar honom, så får du "hämnas" genom att ta ut en ordentlig P-avgift för bil och stege mm. :p
 
:-D Eller hur!!
 
Englabacken skrev:
Tack för era svar! Killen som ville måla påstod att det skulle ta 19,5 timme så han försökte säkert tänja ut jobbet! ;-) Förstod att något var galet...
Och då bor han 50 mil bort så eller så restiden blir 10 h av den tiden ? :)

En 30 kvm fasad utan speciella underarbtene skulle jag personligen tippa på tar ca en dag - men visst skall man tvätta och låta den torka så kanske det blir 0.5 + 0.5 dagar dvs med restid kanske 10 h ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.