hejsan därute. Funderar på att installera solceller på mitt villatak,har cirka 75. kvm på varje sida. Ena sidan ligger fint till sydväst o jag bor i Skåne. Ni som har installerat vad kostar det vad sparar man har en förbrukning nu på cirka 17000 kilowatt per år. Hade tänkt mig cirka 20-30 profiler på taket. Obs jag har takbeklädnad av äldre takpannor asbetspannor.Mvh Bosse.
 
A Arnodt skrev:
se och få, idéer och tips
[länk]
Asbestsanering låter inte särskilt billligt. Ska då ha firma som sågar och borrar i dina asbetstakpannor?
Bättre att sanera bort alla asbetspannor och lägga TP20plåt.
Ja du har nog helt rätt där,finns inget företag som tar sådana jobb i asbets. Har du någon aning vad plåttak kan kosta per km/2 .
 
Det går bra att titta i tråden precis under din tråd, där står vad du efterfrågar.

Själv får man plocka ner asbetspannor från sitt eget tak. Sedan måste de tas till soptippen. Jag vet inte om det går att komma med hundratals. Avgifter? Kanske ta i portioner om ca 10 st.
 
A Arnodt skrev:
Det går bra att titta i tråden precis under din tråd, där står vad du efterfrågar.

Själv får man plocka ner asbetspannor från sitt eget tak. Sedan måste de tas till soptippen. Jag vet inte om det går att komma med hundratals. Avgifter? Kanske ta i portioner om ca 10 st.
Kostar 1000kr per ton i min kommun att deponera. Men man kan ju ta med tre fyra st när man kör till tippen då är det gratis.Men egentligen är 1000kr inte är så dyrt. Kan en eternitplattor väga 6 kilo ock man har cirka 70 plattor på var sida blir det ju knappt ett ton.
 
Sen har jag kollat på fiberskivor samma princip som asbetsskivor. Kostar 168kr st 2000x950 80kr kvadrat meter o går snabbt att lägga kan läggaspå befintliga reglar där asbetsskivorna legat. För mitt tak en kostnad på 30000kr inklusive spik med gummipackning billigt tak om man lägger det skälv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.