Hej,

jag hade lite tråkigt och drog igång ett projekt att bygga en egen pizzaugn i garaget. Planen är att den ska flyttas ut i trädgården till våren. Som person, oavsett projekt, jobbar jag ofta så att jag ”lägger rälsen medan tåget rullar”. Planering är bra, en handlingskraft är bättre (eller…?)

Nåväl, jag har nu gjutit upp fundament och själva ugnskupolen enligt bild. Kvar är att isolera med stenull och på med puts- och antikbruk samt fästa kaminröret. Inser dock nu att jag skulle önska en ugnslucka att kunna reglera värme och syretillförsel med. Helst skulle jag så klart ha kommit på detta innan så jag kunde gjuta valvet efter luckan. Men nu är jag där jag är, och frågan är alltså om någon har förslag på material eller tillvägagångssätt?

Estetiken är inte så viktig, jag är nu ute efter funktion. Inte heller att den går att sätta fast. Det kan vara en lös lucka med handtag som jag bara ställer på plats vid behov. Kalciumcilikatskiva känns för bräcklig, måttbeställa härdad glasskiva för omständigt. Vad skulle ni göra?

tacksam för idéer!
 
  • Hembyggd pizzaugn under konstruktion i garage, gjuten kupol ovanpå grund av lecablock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
billigt (och bra)
Blånerat järn, 4-5mm tjockt
Alternativt lackat med värmefärg

Snyggare
Rostfri plåt 1mm
Snyggt om det inte blir för varmt och plåten skiftar färg. Måste rengöras emellanåt

Bäst?
Nr 1

man kan ha glas också, men det kommer bara sota igen o ha sig...
 
Vad har du gjutit kupolen i för material?
Är det något isolerande material (vermiculit/perlite) i större utsträckning så är det troligen så att du har för lite massa för att baka bröd i alla fall....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du gjutit kupolen i för material?
Är det något isolerande material (vermiculit/perlite) i större utsträckning så är det troligen så att du har för lite massa för att baka bröd i alla fall....
Jag har använt Fescon eldfast gjutmassa till kupolen. 55 mm tjockt. Jag gissade att det skulle hålla för höga temperaturer, eller har du annan input? Vermiculite har jag använt tillsammans med betong (proportionen 3:1) som isolerande skikt under det eldfasta teglet i bottenplattan. Men alltså, inte i kupolen.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
billigt (och bra)
Blånerat järn, 4-5mm tjockt
Alternativt lackat med värmefärg

Snyggare
Rostfri plåt 1mm
Snyggt om det inte blir för varmt och plåten skiftar färg. Måste rengöras emellanåt

Bäst?
Nr 1

man kan ha glas också, men det kommer bara sota igen o ha sig...
Stort tack! Mycket bra input. Förslag nummer 1 kommer jag i nuläget gå vidare och utvärdera. Lät smidigt!
 
Tobbelobben Tobbelobben skrev:
Jag har använt Fescon eldfast gjutmassa till kupolen. 55 mm tjockt. Jag gissade att det skulle hålla för höga temperaturer, eller har du annan input? Vermiculite har jag använt tillsammans med betong (proportionen 3:1) som isolerande skikt under det eldfasta teglet i bottenplattan. Men alltså, inte i kupolen.
Då har du i alla fall förutsättningar att baka bröd, dvs behålla låg temperatur längre... (y)

Jag har bara en lös plåt som jag ställer för öppningen, det funkar helt ok...

Har du kalciumsilikat-skiva över kan du ju göra en "sandwich" med sådan och tunnplåt...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då har du i alla fall förutsättningar att baka bröd, dvs behålla låg temperatur längre... (y)

Jag har bara en lös plåt som jag ställer för öppningen, det funkar helt ok...

Har du kalciumsilikat-skiva över kan du ju göra en "sandwich" med sådan och tunnplåt...
Nu rullar de goda förslagen in…. En sandwich blir det! Då slipper jag även bränna barnen eller mig på ytterplåten på luckan. Tack Dan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.