Gammal t-krök med misstänkt asbest och nät runt ändarna, i behov av sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsmaterial runt rörkrök som kan innehålla asbest, med frågeställning om sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med en synlig rörkrök och tecken på tidigare renovering, potentiell asbestexponering är en oro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad T-krök på ett rör i taket med tecken på tidigare ingrepp och möjlig asbestexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Ja, min fråga är egentligen om det finns nån chans alls att det inte är asbest i denna t-krök? Om det nästan garanterat är asbest är det kanske bäst att skippa provtagning och bara täcka över direkt.

Det var de förra ägarna som kapade vid renovering av badrummet för tio år sen. Far det omkring asbest i källaren sen dess tro? Hur får jag isåfall rent?

Med vänlig hälsning,
Nojig
 
Jag skulle nog dessvärre säga att det är stor sannolikhet med tanke på utseendet.
Mvh
 
M Matte84 skrev:
Jag skulle nog dessvärre säga att det är stor sannolikhet med tanke på utseendet.
Mvh
M Matte84 skrev:
Jag skulle nog dessvärre säga att det är stor sannolikhet med tanke på utseendet.
Mvh
Tack för svaret! Är det utseendet generellt på rören eller såg du nåt specifikt på nån av bilderna?

Och en dum fråga kanske, men utanpå rören finns ingen asbest väl? Har tänkt att de är klädda i gipsbindor?
 
Det vita som är är direkt innanför yttersta lagret (som ser ut som gips) är garanterat asbest.
 
Som jag minns det så är asbestullen ungefär som bomull när man tar i den. Min far hade en påse.
Den var lätta att forma till och sen lindade man gasbinda doppad i gips utanpå.
 
N Nummer18 skrev:
Det vita som är är direkt innanför yttersta lagret (som ser ut som gips) är garanterat asbest.
Tack för svaret! Vet du hur flyktigt denna asbest är? Får lite lätt ångest över att det varit öppet på detta sätt i tio år... läge att hyra dammsugare för sanering av källaren för 6 papp? (När vi kapslat in skiten ordentligt då)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Som jag minns det så är asbestullen ungefär som bomull när man tar i den. Min far hade en påse.
Den var lätta att forma till och sen lindade man gasbinda doppad i gips utanpå.
Tack för svaret! Jag ställer samma fråga till dig: minns/vet du hur flyktigt denna asbest är? Får lite lätt ångest över att det varit öppet på detta sätt i tio år... läge att hyra dammsugare för sanering av källaren för 6 papp? (När vi kapslat in skiten ordentligt då)
 
Det är ju bara om du rör vid det som det kan lossna fibrer.
Fibrerna är inte vattenlösliga eller lossnar av sig själva så flyktiga är de inte, men är så små att de kan sväva i luften som damm.

Fibrerna består av mineral, berg, som gjorts till tunna korta trådar.
Dessa små fibrer av sten/berg förekommer även naturligt i uteluft.
Hur mycket fiberdamm kan finnas kvar i källaren efter 10 år?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är ju bara om du rör vid det som det kan lossna fibrer.
Fibrerna är inte vattenlösliga eller lossnar av sig själva så flyktiga är de inte, men är så små att de kan sväva i luften som damm.

Fibrerna består av mineral, berg, som gjorts till tunna korta trådar.
Dessa små fibrer av sten/berg förekommer även naturligt i uteluft.
Hur mycket fiberdamm kan finnas kvar i källaren efter 10 år?
Tusen tack för snabbt svar, jag nojar en del som du kanske märker! Rören har varit som på bilderna i tio år, alltså med eventuell asbest väl synlig. Ingen har dock rört vid den (förrän vi kände försiktigt med fingertopparna häromdagen). Finns det stor risk för att den virvlat runt vid vinddrag?
 
Dränk trasor, tex remsor av ett gammalt lakan, i tapetklister och linda runt så försluter du det och kan sedan måla om du vill.
 
E Eld skrev:
Dränk trasor, tex remsor av ett gammalt lakan, i tapetklister och linda runt så försluter du det och kan sedan måla om du vill.
Tack för tipset!
 
Saneringsfirmor använder en "binder" som stryks på sådant som inte går att ta bort. Exakt vad det är vet jag inte men liknar primer till gipsskivor. Det ska hålla fibrerna på plats.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Saneringsfirmor använder en "binder" som stryks på sådant som inte går att ta bort. Exakt vad det är vet jag inte men liknar primer till gipsskivor. Det ska hålla fibrerna på plats.
Tusen tack för tips!
 
Uppdatering: det var mycket riktigt asbest innanför den innersta vita bindan. Enligt hon som utförde analysen finns det ingen risk att fiber smiter om gipset längst ut är intakt.
För närvarande är de exponerade ställena iklädda fryspåsar i väntan på snyggare lösning...

Jag våttorkade golven i källaren och vädrade en dag och hoppas att de fibrer som smet när jag tog testet är borta nu... men det är som kbt att tvätta nuförtiden
 
L Lillsnigel skrev:
Uppdatering: det var mycket riktigt asbest innanför den innersta vita bindan. Enligt hon som utförde analysen finns det ingen risk att fiber smiter om gipset längst ut är intakt.
För närvarande är de exponerade ställena iklädda fryspåsar i väntan på snyggare lösning...

Jag våttorkade golven i källaren och vädrade en dag och hoppas att de fibrer som smet när jag tog testet är borta nu... men det är som kbt att tvätta nuförtiden
Nog för att asbest kan ställa till skada. Men om du ska oroa dig för den mängd asbest som eventuellt lossnar när du tog ett prov ska skada dig, så är det nog lika bra att hoppa i sjön direkt. Hela världen är full med faror !
Det blir lite väl "sila mygg och svälja kameler" om man t.ex. nojar sig över denna mängd asbest men typ, kör bil, äter processad mat, duschar eller lever som en vanlig människa i övrigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.