Hej! Vi har en gammal hydroforpump i vår källare. Huset är byggt 1939 och det står 39 på pumpen så gissar att den är lika gammal.

Vi har bott i huset ett år och aldrig använt den vad jag vet. Hur vet jag det?
Förra ägaren sa att den inte var i bruk, men han kunde knappt använda plugga i vägg så litar inte fullt på hans ord. Det står en sån gammal gårdspump i gräsmattan men den fungerar inte. Vi har kommunalt vatten.
Jag är inte så berest i vatten/brunn/avloppslandet så jag kan inte mycket. När jag börjar läsa trådar här så verkar det dock som att folk fortfarande har användning utav dom här i nutid i sina hus? Hur tar man reda på om den behövs? Vi önskar att få bort pumpen då den står dåligt till och vad vi vet inte används. Bifogar lite bilder. Till vänster fortsätter ett plaströr (ca 5 cm tjock) 2 m bredvid en vägg och sen rakt ut genom väggen.

Är det nån som jag hjälp mig nysta i detta?
 
  • En gammal hydroforpump från 1939 i en källare, kopplad till rörledningar och en motor, tänkt att tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla hydroforpump i källare med rost och kopplingar, samt plaströr och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Något rostig hydroforpump med inskription 'SG 2001' och '39' i en dammig källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre hydroforpump i en källare, märkt med '39', bredvid rör och leksaksbilar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slang in från vänster kommer troligen från en brunn ( "inkommande vatten") . Sedan pumpen med sin tryckströmbrytare och efter det en hydrofor. Ut från hydroforen går det väl ett rör någonstans.
Gärna en utkastare utanpå huset.
Om anläggningen tar vatten från egen brunn, så kan det vara idé att ha den kvar för trädgårdsbevattning, eftersom det börjar bli vanligt med " bevattningsförbud" med kommunalt vatten. Om man tycker att det är gammalt skräp, som tar för stor plats, så kan man ersätta hela paketet med en liten " pumpautomat", som i princip gör jobbet, men tar betydligt mindre plats.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Slang in från vänster kommer troligen från en brunn ( "inkommande vatten") . Sedan pumpen med sin tryckströmbrytare och efter det en hydrofor. Ut från hydrofor en går det väl ett rör någonstans.
Om anläggningen tar vatten från egen brunn, så kan det vara idé att ha den kvar för trädgårdsbevattning, eftersom det börjar bli vanligt med " bevattningsförbud" med kommunalt vatten.

nu
Vi bor nära en Å och vår tomt ihop med typ 50 andra är kopplad till den så vi har trädgårdsvatten därifrån.

Behöver vi ha hit någon som kollar om det här används och eller hur det kopplas ut? Det tar ju en del plats i källaren så vi vill verkligen ha bort det om det inte används.
 
Kolla vart "utloppet" från hydroforen ( tanken ) tar vägen. Om den inte är ansluten ( troligt då mätaren står på 0 ), så är det väl bara att koppla ut och plugga inkommande vatten ( ev. kapa slangen en bit ), koppla bort elen och skruva bort alltsammans.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kolla vart "utloppet" från hydroforen ( tanken ) tar vägen. Om den inte är ansluten ( troligt då mätaren står på 0 ), så är det väl bara att koppla ut och plugga inkommande vatten, koppla bort el och skruva bort alltsammans.

Nej det är varken vatten eller el inkopplat. Vi oroar oss mest över röret som löper ut ur huset till vänster. Hur mycket vatten finns där? Hur tätar man på ett bra sätt. Är svara att kapa den?
 
Om man är orolig för inträngande vatten, så är det bästa att kapa, så att det blir en liten bit kvar och sedan sätt dit en ändplugg på den stumpen.
 
  • Gilla
Lowa Holmberg
  • Laddar…
Såhär ser vattenröret som kommer ur tanken ut. Ingen el inkopplad nånstans heller. Det ser ut som att det stått och dammat länge.
 
  • Oanvänt vattenrör som kommer ur en tank, med synliga dammskikt och ingen elektrisk anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att plocka bort .
 
  • Gilla
Lowa Holmberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.