Nissens Nissens skrev:
All elektronik lär behöva saneras eller ersättas också. Dammet lär förkorta livslängden på all elektronik det kommer in i…
ja det var det jag var rädd för… :/
 
Nissens
Roco91 Roco91 skrev:
ja det var det jag var rädd för… :/
Ja, det borde finnas experter som kan det där. Det är liknande problem med rök/sotskadad elektronik efter eldsvådor. Det måste saneras…
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det borde finnas experter som kan det där. Det är liknande problem med rök/sotskadad elektronik efter eldsvådor. Det måste saneras…

Ja jag måste ta tag i detta. Försöka få tag på någon här omkring som kan de där. Ska ringa försäkringsbolaget imorgon och höra med dem.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Nissens
Roco91 Roco91 skrev:
Ja jag måste ta tag i detta. Försöka få tag på någon här omkring som kan de där. Ska ringa försäkringsbolaget imorgon och höra med dem.
Ja, försäkringsbolaget är nog en bra början.
Hittade detta på nätet:
https://sanmix.se/tjanster/elektroniksanering/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, försäkringsbolaget är nog en bra början.
Hittade detta på nätet:
[länk]

Tack! Läste lite om dem. Kanske kan nämna de för mig hyresvärd
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Roco91 Roco91 skrev:
Tack! Läste lite om dem. Kanske kan nämna de för mig hyresvärd
Kan ju vara värt att kontakta dem eller liknande företag för att få en bild av problemet.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan ju vara värt att kontakta dem eller liknande företag för att få en bild av problemet.
Exakt. Jag har ju ingen aning. Bara att jag fattar ju att det försämrar livskvalitén på grejerna..
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nä, det där var inte snyggt.
Alla är vi olika, men själv hade jag plockat undan o plastat in alla saker innan hantverkarna kom, varit förutseende.
Högtalaren kommer inte gå sönder.
Nu har TS redan varit förutseende och *frågat* om vad som behövs göra. Inte alla är insatta i hur stambyte fungerar. Som hyresgäst ska man inte behöva vara det, det ska "bara fungera" dvs man ska få rätt information och tydlig plan.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
För mig är det helt omöjligt att förstå att någon kan acceptera att vilja bo i något som är en byggarbetsplats. Hade själv vattenskada i köket och försäkringsbolaget försökte först med att jag skulle bo där blad mögelsporer och ev kvartsdamm. Med mat som lagas i vardagsrummet och tvungen att ha 3st luftslussar. Stor risk. Nä vart hotel i 3 mån. Och är sjukt att inte alla blir erbjudna det när det vankas någon form utav ingrepp i lägenheten
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte självklart att en vanlig konsumentdammsugare, om det ens finns en tillgänglig, mår bra av betongdamm
Det är snarare troligt att den tar skada av det. Jag har en dammsugare som jag använde till att dammsuga ett garagebetonggolv innan jag skulle flytta ut, och den dammsugaren låter så här cirka 10 år senare fortfarande plågad. Men den fungerar! Jag vågar dock inte använda den några längre stunder. :)

En kortare dammsugning, som jag uppfattar att lat gjorde, bör dock inte medföra någon allvarlig skada, men jag håller med om att det inte är så lyckat att använda hyresgästens dammsugare för att dammsuga betongdamm.
 
Dammigt blir det nog alltid. När vi bodde i hyresrätt fick vi badrumsgolvet uppbilat för att vaktmästaren råkade ha sönder vattenlåset när han skulle åtgärda stopp i avloppet. De plastade för dörröppningarna ”noga”, men vi fick ändå damm överallt och fick bl.a tvätta alla kläder trots att de låg i en garderob utanför det inplastade området

Däremot höll de sig till badrummet och max 1-2 kvm av hallen utanför när de jobbade. Det är oacceptabelt att de är i ditt vardagsrum och stökar sådär Och nån form av plast hade de ju kunnat kosta på sig hos dig, lite hjälper det ju. Lycka till med saneringen, hoppas att du kan få ersättning om något är förstört!
 
  • Gilla
Roco91
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med tanke på vilka billiga ytskikt de väljer så lär inte val av entreprenad vara bättre
Parkettgolv från tarkett, köksinredning från marbodal, bänkakivor i Silestone eller virrvarr laminat, badrumsinredning från ifö eller inr? Kvalitet lönar sig i längden, sen görs det inte hypermodernt utan mer avskalat och tidlöst då det är en långsiktig investering.

Men som vanligt uttalar du dig om sånt du inte har en susning om för att vinna internetpoäng...
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Parkettgolv från tarkett, köksinredning från marbodal, bänkakivor i Silestone eller virrvarr laminat, badrumsinredning från ifö eller inr? Kvalitet lönar sig i längden, sen görs det inte hypermodernt utan mer avskalat och tidlöst då det är en långsiktig investering.

Men som vanligt uttalar du dig om sånt du inte har en susning om för att vinna internetpoäng...
Ingen stoppar in hyreslägenhet parkett i en privat bostad, ingen. Marbodal, marbodal är ett mellansegment kök, samma kvalitet som Ikea men lite dyrare. Jag är ingen expert på de där kompisitskiverna, det finns ju dyra idag. Tvivlar på de är dessa man stoppar in. Personligen gillar jag inte materilet, men som sagt poppis i även i privat idag. Ifös man hittar i hyresrätter ser inte roligt ut. INR har bra grejer men minimala beslag, typ

duschbyggarna-duschhorn-twin-design-krom-stonefactory.se.jpg

Men det är inte dessa man ser i hyresrätter, utan man ser fula klumpiga beslag, typ
duschhorn-inr-linc-angel__54ea2c81-d140-4009-a7fe-4e2eb7dffd11.jpg
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen stoppar in hyreslägenhet parkett i en privat bostad, ingen.
Vad menar du? När vi bytte parkettgolv valde vi ett mellanklassgolv från Beijers som enligt dem var standardvalet hos det relativt stora kommunala bostadsbolaget. Vi ansåg att detta golv verkade hålla fullgod kvalitet till ett lämpligt pris. Kändes lite som vi köpte parkettgolvens Volvo, vilket var det vi önskade.

Sisådär tio år senare tycker vi fortfarande att vi valde rätt. Att det antagligen ligger likadant golv i tusentals hyresrätter kan vi faktiskt leva med...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? När vi bytte parkettgolv valde vi ett mellanklassgolv från Beijers som enligt dem var standardvalet hos det relativt stora kommunala bostadsbolaget. Vi ansåg att detta golv verkade hålla fullgod kvalitet till ett lämpligt pris. Kändes lite som vi köpte parkettgolvens Volvo, vilket var det vi önskade.

Sisådär tio år senare tycker vi fortfarande att vi valde rätt. Att det antagligen ligger likadant golv i tusentals hyresrätter kan vi faktiskt leva med...
Om man ändå ska lägga energi på ett golvbyte kan man väl köpa ett massivt golv? Varför snåla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.