Hej

Luft / Vatten
Stiebel Eltron från 2006

Problem
Pannan stängs av när framledningstemperaturen uppnår 65 grader. Just nu är det drygt 12-13 grader utomhus och returtempen in i pannan är drygt 23 grader.
Elpatronen är INTE på.

Är det normalt att pannan ska göra så?? Värmer upp 23 gradigt vatten till 65+ när det är drygt 12-13 grader ute?
Jag kan inte ens värma upp varmvattnet ordentligt för pannan stängs av.

/ Robban
 
Har du något flöde ut till radiatorer/golvärme dvs går cirkulationspumpen?
 
dof dof skrev:
Har du något flöde ut till radiatorer/golvärme dvs går cirkulationspumpen?
Ja, det är flöde ut till radiatorerna... dock så hinner inte vattnet komma "hela varvet" i huset innan pannan stängs av. Har 1-rörs system.

Har 3 lägen på cirkulationspumpen i form av litet hus, mellan hus och stort hus. Jag har den på stora huset för mest flöde. Kan dock inte höra någon skillnad när jag byter mellan "Mellan" och "Stor".
 
något blockerar flödet
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Tomture61
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Hej

Luft / Vatten
Stiebel Eltron från 2006

Problem
Pannan stängs av när framledningstemperaturen uppnår 65 grader. Just nu är det drygt 12-13 grader utomhus och returtempen in i pannan är drygt 23 grader.
Elpatronen är INTE på.

Är det normalt att pannan ska göra så?? Värmer upp 23 gradigt vatten till 65+ när det är drygt 12-13 grader ute?
Jag kan inte ens värma upp varmvattnet ordentligt för pannan stängs av.

/ Robban
Har din Luft / Vatten värmepump ngn inbyggd vattentank ( varmvattenberedare )
Eller är det monoblock du har som värmepump .

Pannan , är det samma sak som LVVP (luft - vatten - värmepump)

Har du verkligen 65 gr värmevatten ut till värmesystemet !
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har din Luft / Vatten värmepump ngn inbyggd vattentank ( varmvattenberedare )
Eller är det monoblock du har som värmepump .

Pannan , är det samma sak som LVVP (luft - vatten - värmepump)

Har du verkligen 65 gr värmevatten ut till värmesystemet !

Pannan = LVVP. Den har ingen inbyggd vattentank.

När VP startar, så börjar framledningstempen ganska lågt, som returen. Men inom 1 minut är den uppe i säkert 50 grader. Och efter ytterliggare några minuter tickar den sakta mot 65 grader och sen stängs av.

LVVP värmepump utan inbyggd vattentank och kopparledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om så är fallet kan du inte ha något flöde. Kolla om cirkulationspumpen verkligen går.
 
D Daniel 109 skrev:
Om så är fallet kan du inte ha något flöde. Kolla om cirkulationspumpen verkligen går.
Jag är 100% säker på att den går. Jag känner på rören ut från VP att de blir sjukt varma. Så jag känner att värmen flyttar sig i rören.
Alla ventiler är öppna.
Det är ju klart möjligt att flödet är för lågt, det kan jag inte veta, men den går i alla fall.
 
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Jag är 100% säker på att den går. Jag känner på rören ut från VP att de blir sjukt varma. Så jag känner att värmen flyttar sig i rören.
Alla ventiler är öppna.
Det är ju klart möjligt att flödet är för lågt, det kan jag inte veta, men den går i alla fall.
Inget ovanligt att rören blir varma både före och efter cirkulationspumpen när den står still.
 
Lösning klar!

Guldstjärna till er som trodde på problem med flödet...
Jag öppnade VP och öppnade ett filter där från returen... kom ut stora bitar av skräp.

Nu får VP "kämpa" för att komma upp i 40 grader :D underbart
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Härligt att höra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.