Är det inte lite väl kaxigt att påstå att ens produkter håller i evighet i torr förvaring? - Jag menar, har dom kollat? - Om man sparar förpackningen med den texten så skulle de ju rent teoretiskt ha ett konstruktionsansvar om 100 år?? - Oftast brukar väl tillverkare friskriva sig så mycket det bara går, känns lite farligt att ha den texten på sina produkter..

MVH: Marcus

Ps. Använde en 2-3 år gammal öppnad fix-påse från bostik och mycket riktigt.. det tog typ 3-4 ggr så lång tid att härda men sedan var det stenhårt.. använde det till att fästa golvbrunnen i rätt läge innan gjutning så det var inte så kritiskt Ds.
 
avendere skrev:
Är det inte lite väl kaxigt att påstå att ens produkter håller i evighet i torr förvaring? - Jag menar, har dom kollat?...
Alla tillverkare som vill en specifik (lång) hållbarhetstid på sin produkt använder sig av Svante Arrhenius gamla formel. Man observerar och mäter på en kortare bestämd tid och kan sedan extrapolera fram ett önskat gränsvärde.
 
Gammal tråd, men hur gick det?
 
S Styx skrev:
Nej, resultatet verkar ha blivit bra, såvitt jag kan bedöma..
Men det är ju ett litet helvete att spackla fall när det inte stelnar fort nog....
Flytspacklat själv just med gammalt spackel, har inte torkat ännu, funderar på att skrapa bort det och hälla på nytt. Kan man göra så?
 
Höll på att slänga några säckar utgånget flyspackel efter att ha läst diskussionerna i den här tråden. Sen hittade jag den här artikeln: http://betong.se/2020/02/19/fraga-experten-anvanda-utgangen-combimix/

Som påpekats i tråden verkar alltså främst vara kromreduktionen samt risken för att gammalt flytspackel ger upphov till allergiska reaktioner som är anledningen till det korta utgångsdatumet och inte att spacklets egenskaper på något annat sätt snabbt försämras.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Gjorde precis ett experiment med finja avjämningsmassa som stått ett år över tiden.
Kan konstatera att det inte alls är självklart att den härdar som den ska.Även om det går mycket långsammare. I samma takt som det tar för vattnet att dunsta.
I mitt experiment tryckte vattnet i spacklet upp på ytan där det flöt likt ett lock för massan in under. När väl vattnet dunstat av, (Tar lång tid om du blandar en 20kg påse med 3,5L vatten.) var massan fortfarande mjuk samt gropig. Inte alls det jämna resultat vattenytan gav sken av. Det var bara att ta spaden och skyffla upp.
Lät dock en klump vara kvar för att torka helt. Men den saknade tillfredställande hållfasthet och smulade en hel del. Så med handen på hjärtat vet jag inte om jag ska våga tro på att det endast är den tillsatta sulfinsyran för att förhindra allergiska reaktioner som går ur. Det verkar vara annat som händer med hållfastheten och härdningen med.
Gjorde ett nytt försök med färskt flytspackel och fick en slät form som var gångbar på ca 1,5 tim. Dessutom gick den att forma i fall ca 15-20 min efter blandning utan att lämna ojämna spår efter sig.
För mig talar detta experiment sitt tydliga språk. Men det är ändå fy skam att slänga äldre påsar. Vet att i exempelvis betong tillsätter man härdningsmedel i samband med att man pumpar ut den för att betongen ska brinna.
Då skulle vara hoppfullt om det gick att återvinna gammal cement hos tillverkaren eller köpstället. men är osäker på om det går.
 
  • Gilla
Missionshuset Roslagen
  • Laddar…
Jag köpte Combimix CM920 flytspackel förra året från Bauhaus. Den har 6 månaders hållbarhet och var 6 månader för gammal när jag handlade och flöt golvet. Visste då förstås inte att den var utgången. :mad:
Det tog lång tid att bränna och gav stora färgvariatoner vilket inte var acceptabelt då det skulle bli slityta. Fick nytt spackel av Bauhaus, bilade bort och gjorde om och det blev jättebra.

/Höghus
Nyutgjutet flytspackel på golv med färgvariationer och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant att ta del av era erfarenheter. Tror att jag kör mina gamla säckar till tippen.
 
Spännande tråd
Vad tror ni om sättlim och silikon?
Jag har tuber med sättlim som är oöppnade med ngt år på nacken. Limmet har inte torkat i tuben.
 
i rumstemperatur
sättlimmet testa limma ihop ett par brädbitar med lite förskjutning och låt härda ett dygn och sen prova dela bitarna
silikon lägg ut en liten sträng och vänta ett dygn är det fortfarande klibbigt då så lämna tuben på återvinngen
 
S
B byggeskafram skrev:
Spännande tråd
Vad tror ni om sättlim och silikon?
Jag har tuber med sättlim som är oöppnade med ngt år på nacken. Limmet har inte torkat i tuben.
Lim brukar bli trögare att trycka ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.