Hej, vi är snart färdiga med köket, har en bänkskiva från ikea med utsågning för 80häll. tänkte först ha en 80 häll men funderat nu på om det går med en 90 häll? Hur mycket extra behöver jag göra? Såga i stommen? Fräsa i skivan? Ge mig tips! Vill gärna inte behöva såga i stommen
 
Det beror på vilken häll du tänkt dig och hur tjock bänkskivan är.
 
zarkov zarkov skrev:
Det beror på vilken häll du tänkt dig och hur tjock bänkskivan är.
häll är inte bestämt än, skivan är 38!
 
A
F Fredrik Christensen skrev:
Hej, vi är snart färdiga med köket, har en bänkskiva från ikea med utsågning för 80häll. tänkte först ha en 80 häll men funderat nu på om det går med en 90 häll? Hur mycket extra behöver jag göra? Såga i stommen? Fräsa i skivan? Ge mig tips! Vill gärna inte behöva såga i stommen
allt går
det är bara att ta ut hålet
 
electroluxaren skrev:
allt går
det är bara att ta ut hålet
men hur mycket behöver man göra? Tänker att jag bara behöver fräsa ut i hörnen, eller måste jag ta på skåpet också? Känns som det blir ostadigt isåfall
 
BirgitS
Olika hällar är olika tjocka i kanterna så du får kolla upp vad för hällar du vill ha och hur de ser ut undertill.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
A
F Fredrik Christensen skrev:
men hur mycket behöver man göra? Tänker att jag bara behöver fräsa ut i hörnen, eller måste jag ta på skåpet också? Känns som det blir ostadigt isåfall
Det står i installationbeskrivningen hur mycket och du behöver ta ut. Men troligen får du ta lite i stommarna
 
Vad är problemet att ta ur stommarna?
Tunn racklig spånskiva.
Jag skulle vara mer orolig för bänkskivan.
Kanske kanten måste förseglas på nytt.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vad är problemet att ta ur stommarna?
Tunn racklig spånskiva.
Jag skulle vara mer orolig för bänkskivan.
Kanske kanten måste förseglas på nytt.

Protte
just av den anledningen jag inte vill såga? Det blir ju ännu mer tunnt o ranglingt då…
O varför behöver kanten förseglas på nytt? Där är ju ingen försegling när du köper den utsågad?
 
F Fredrik Christensen skrev:
just av den anledningen jag inte vill såga? Det blir ju ännu mer tunnt o ranglingt då…
O varför behöver kanten förseglas på nytt? Där är ju ingen försegling när du köper den utsågad?
OM du behöver kapa ur lite i skåpen så påverkar det inte stabiliteten. Om jag tolkar dig rätt behöver du kapa ur bänkskivan 5 cm åt vardera håll. Sen avgör valet av häll om du måste ta något från stommarna.

Att försegla den sågade ytan med tex silikon eller vad man nu väljer kan vara bra om någon vätska lyckas ta sig in mellan håll och bänkskiva. Det är inget måste runt hällen men en billig försäkring om vätska skulle tränga in.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
just av den anledningen jag inte vill såga? Det blir ju ännu mer tunnt o ranglingt då…
O varför behöver kanten förseglas på nytt? Där är ju ingen försegling när du köper den utsågad?
Skåpstommen kommer inte att ramla omkull om du kapar ett hack på 2-3 cm, never.
Men om det är så motigt att såga lite så går du på ursprungsplanen med en 80 cm häll.
Vi klarar en 5 personers familj med en 60 cm häll.

Protte
 
Vi fick tips av snickaren som byggde vårt hus att använda Latex ist för silikon , för det är mkt bättre att foga med.
 
S
Jag tror det kan vara samma hålstorlek i bänkskivan för en 90 häll som en 80 häll. På vår spishäll är det iallafall så. Det är bara själva glashällen som sträcker sig mer ut åt sidorna. Elbiten (som ska ner i hålet i bänkskivan) är så den passar ner i ett 80 skåp.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.