Vår billiga Electrolux från 2009 tuffar på utan minsta problem, tror den kostade 3500 kr
 
  • Gilla
Dan Mårgård
  • Laddar…
Düsseldorff
Miele och Gaggenau.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
D Dan Mårgård skrev:
Konsumentupplysning skulle jag kalla det för. Googlar man ”Vilken diskmaskin är bäst i test?” så hamnar Bosch ofta högt upp i skattningarna. Hur har dessa betyg satts över huvud taget? Har någon verkligen testat maskinerna? Har kundnöjdhet mätts? Eller betalar tillverkarna för de höga betygen? Det är som att påstå att en bil är bäst för att den har höga prestanda. Ska den skrotas inom 5 år vill ingen vanlig kosument ha den ändå.
Finns inget bättre än bosch
 
@Dan Mårgård. I ljuset av diskussionen så vore det bra om du kunde berätta exakt vad det är för modell du haft problem med, ange gärna tillverkningsland också eftersom detta verkar ha viss påverkan på produktkvalitet vad gäller bla produkter från Siemens / Bosch.

Tillverkningsland verkar numera vara laseretsat på tex sargen på diskmaskinsluckan, tidigare kan de ha angivits på en klart synlig produktskylt/etikett. Bara att läsa av modelldata och tillverkningsland, rapportera. På så vis bidrar du till kunskapen som lagras upp på detta forum i synnerhet om du även kompletterar med vad det var för problem du upplevt med din maskin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Vonelffors Vonelffors skrev:
Finns inget bättre än bosch
Miele och Gaggenau.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Finns inget bättre än bosch
Tidiga Bosch var nog bra, men numera är det skräp. En lite använd diskmaskin håller inte ens 5 år utan att behöva repareras för 7000:-
 
B
D Dan Mårgård skrev:
Konsumentupplysning skulle jag kalla det för. Googlar man ”Vilken diskmaskin är bäst i test?” så hamnar Bosch ofta högt upp i skattningarna. Hur har dessa betyg satts över huvud taget? Har någon verkligen testat maskinerna? Har kundnöjdhet mätts? Eller betalar tillverkarna för de höga betygen? Det är som att påstå att en bil är bäst för att den har höga prestanda. Ska den skrotas inom 5 år vill ingen vanlig kosument ha den ändå.
Jag har ett tips i all välmening. Köp Bosch eller Siemens. De grejerna som har fem års fabriksgaranti. De är inte de coolaste och har kanske inte alltid de mest underliga finesserna men du får en tysk stridsvagn. Nu vet jag att du inte vill köpa Bosch/Siemens - men tänk om du gör det - den har precis den dåliga kvalité du hävdar att den har - deras servicetekniker behöver gång på annan komma hem till dig och laga pga den (från dig förväntade) låga kvaliten… då kommer ju Bosch/Siemens gå med värsta förlusten på den affären ;)
ELLER så får du en riktigt bra vitvara. Oavsett vinner du :cool:
Jag jobbar inte på Bosch/Siemens men jag köper deras stridsvagnar med fem års garanti. Jag köpte en gång en Ikea-vitvara som också hade fem års garanti. Där förstår jag precis hur Ikea tänkte för den funkade kass från början = svårt att avgöra när den de facto är sönder… smart det med…
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
5 års garanti? Dröm vidare. Du får inte ens två år på en Bosch.
 
  • Haha
Keiller
  • Laddar…
B
Aha! Då tror jag du skall satsa på att ta med dig en läskunnig polare nästa gång du skall köpa vitvaror så kan hen peka ut för dig vilka varor som har fem års fabriksgaranti. Det står mycket tydligt utmärkt. Men är du nu bara ute efter att sänka dessa märken utan att ha någon form av koll på läget så går jag vidare och drömmer. Inte om fem års garanti. Men om folk som inte öppnar munnen/hamrar på tangentbordet innan de har läst på minsta lilla inom ämnet.
För er andra som inte är faktaresistenta så tipsar jag tex om denna
https://www.elon.se/vitvaror/diskmaskiner/diskmaskiner/bosch-diskmaskiner/bosch-smu4eci15s
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Jag har ett tips i all välmening. Köp Bosch eller Siemens. De grejerna som har fem års fabriksgaranti. De är inte de coolaste och har kanske inte alltid de mest underliga finesserna men du får en tysk stridsvagn. Nu vet jag att du inte vill köpa Bosch/Siemens - men tänk om du gör det - den har precis den dåliga kvalité du hävdar att den har - deras servicetekniker behöver gång på annan komma hem till dig och laga pga den (från dig förväntade) låga kvaliten… då kommer ju Bosch/Siemens gå med värsta förlusten på den affären ;)
ELLER så får du en riktigt bra vitvara. Oavsett vinner du :cool:
Jag jobbar inte på Bosch/Siemens men jag köper deras stridsvagnar med fem års garanti. Jag köpte en gång en Ikea-vitvara som också hade fem års garanti. Där förstår jag precis hur Ikea tänkte för den funkade kass från början = svårt att avgöra när den de facto är sönder… smart det med…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Jag har ett tips i all välmening. Köp Bosch eller Siemens. De grejerna som har fem års fabriksgaranti. De är inte de coolaste och har kanske inte alltid de mest underliga finesserna men du får en tysk stridsvagn. Nu vet jag att du inte vill köpa Bosch/Siemens - men tänk om du gör det - den har precis den dåliga kvalité du hävdar att den har - deras servicetekniker behöver gång på annan komma hem till dig och laga pga den (från dig förväntade) låga kvaliten… då kommer ju Bosch/Siemens gå med värsta förlusten på den affären ;)
ELLER så får du en riktigt bra vitvara. Oavsett vinner du :cool:
Jag jobbar inte på Bosch/Siemens men jag köper deras stridsvagnar med fem års garanti. Jag köpte en gång en Ikea-vitvara som också hade fem års garanti. Där förstår jag precis hur Ikea tänkte för den funkade kass från början = svårt att avgöra när den de facto är sönder… smart det med…
Jag hade tre veckor olika Boschtekniker på plats hemma under en 30-dagarsperiod innan de kunde hitta det troliga felet. Packningar byttes, ventiler byttes, ledningar mättes och kretskortet byttes. Till slut sa de zeoliten/värmeväxlaren kostnad 7000:-
 
D Dan Mårgård skrev:
5 års garanti? Dröm vidare. Du får inte ens två år på en Bosch.
Sluta trolla
 
D Dan Mårgård skrev:
5 års garanti? Dröm vidare. Du får inte ens två år på en Bosch.
Du menar att dom ljuger?
Skärmbild av tre Bosch diskmaskiner med betyg och energiklasser, 5 års garanti-symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Är det någon diskmaskinstillverkare som har 100% nöjda kunder?
Inte ens Miele, som många lovordar, är helt problemfria. Går att läsa både positivt och negativt i Mieletråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-diskmaskin-miele-eller-annan.263096/

Själv har jag en tysktillverkad Bosch, serie 6, som jag är nöjd med. Och skulle den haverera inom fem år så gäller garantin :D:D
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Aha! Då tror jag du skall satsa på att ta med dig en läskunnig polare nästa gång du skall köpa vitvaror så kan hen peka ut för dig vilka varor som har fem års fabriksgaranti. Det står mycket tydligt utmärkt. Men är du nu bara ute efter att sänka dessa märken utan att ha någon form av koll på läget så går jag vidare och drömmer. Inte om fem års garanti. Men om folk som inte öppnar munnen/hamrar på tangentbordet innan de har läst på minsta lilla inom ämnet.
För er andra som inte är faktaresistenta så tipsar jag tex om denna
[länk]
Upplysningsvis är 8-10 år livslängd branschstandard för en enklare diskmaskin. Boschen som jag tyvärr köpte kostade 9000:- och krävde reparation för 7000:- efter knappt 5 år. Grundlurad.
 
D Dan Mårgård skrev:
Jag hade tre veckor olika Boschtekniker på plats hemma under en 30-dagarsperiod innan de kunde hitta det troliga felet. Packningar byttes, ventiler byttes, ledningar mättes och kretskortet byttes. Till slut sa de zeoliten/värmeväxlaren kostnad 7000:-
 
Bosch är skit. Härmed avslutas debatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.