Hej,
Köpte ett hus för 3 år sedan (Villa från 1929) ett gediget renoveringsjobb är gjort i huset och vi tog därför hjälp av en extern besiktningsman vid köpet. Nu har det visat sig (3 år senare) att ett element är urkopplat (på ovanvåningen) rören är kapade och pluggade för detta i källaren. Kan man åberopa detta som dolt fel, då elementet sitter på sin plats och ser ut att fungera och när frågan ställts om det är något som inte fungerar har de fd ägarna sagt nej.
 
Nej skulle jag säga.
 
  • Gilla
Malmzten
  • Laddar…
Inte dolt när Ni upptäckt det och en väldigt liten sak som inte är värd att dras vidare heller…
 
  • Gilla
Malmzten
  • Laddar…
harry73
Min gissning är att det inte är ett fel eftersom kostnaden för att återställa det är för liten. Så även om det är dolt och inte gick att upptäcka, kommer det inte att räknas som fel
 
  • Gilla
Malmzten
  • Laddar…
M Malmzten skrev:
Hej,
Köpte ett hus för 3 år sedan (Villa från 1929) ett gediget renoveringsjobb är gjort i huset och vi tog därför hjälp av en extern besiktningsman vid köpet. Nu har det visat sig (3 år senare) att ett element är urkopplat (på ovanvåningen) rören är kapade och pluggade för detta i källaren. Kan man åberopa detta som dolt fel, då elementet sitter på sin plats och ser ut att fungera och när frågan ställts om det är något som inte fungerar har de fd ägarna sagt nej.
Du får väl testa. Skriv till säljaren att du hittat ett fel som inte kunnat upptäckas eller förutses och att du nu vill att de i första hand rättar till felet eller i andra hand betalar dig för vad det kostar att rätta till det.

För det var väl så, att de kapade och pluggade rören var omöjliga att se både för er och besiktningsmannen?
 
  • Haha
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
Har ni inte haft på värmen på tre år?
 
  • Gilla
wildeside och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Felet kanske kan ha uppstått under dom 3 år ni inte använt elementet, kanske någon som kopplat ur det?
 
Lär ju räcka att öppna luftskruven för att se om det funkar...
Så nej inget dolt fel
 
A andersmc skrev:
Du får väl testa. Skriv till säljaren att du hittat ett fel som inte kunnat upptäckas eller förutses och att du nu vill att de i första hand rättar till felet eller i andra hand betalar dig för vad det kostar att rätta till det.

För det var väl så, att de kapade och pluggade rören var omöjliga att se både för er och besiktningsmannen?
Givetvis inte, däremot antar väl de flesta att saker och ting som är på sin ”plats” fungerar om inte annat. Speciellt när frågan ställs. Men tacksam för de svar jag fått i tråden. Tack tack
 
Düsseldorff
Haha va? Nej inte dolt fel.
 
S
M Malmzten skrev:
Givetvis inte, däremot antar väl de flesta att saker och ting som är på sin ”plats” fungerar om inte annat. Speciellt när frågan ställs. Men tacksam för de svar jag fått i tråden. Tack tack
Det är ju egentligen din tankegång som är största felet här. Du hittar ett pyttelitet problem efter TRE år i huset. Varför är din första tanke att säljaren ska lösa det åt dig istället för att du tar ansvar för ditt hus?
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.