D Dan Mårgård skrev:
Så 5 år är bra för en mellanprismaskin menar du? Tror de får stoppa säljsnacket om hållbar framtid i vrångstrupen. Eller jobbar du för Bosch?
Det jag säger är att Bosch / Siemens bättre serier är bra grejor. Tex har vi en inbyggnadsugn pyrolys från Siemens, får ses som ”gammal” ca 9 år eller så. Som ny, perfekt funktion, tyst. Eller en Bosch diskmaskin i litet bättre serie, även den tillverkad i tyskland. Perfekt funktion, supertyst, iofs bara fyra år eller så men den tror jag kommer att funka fint många år framöver pga bra materialval och allmän gedigenhet i konstruktioner.

Jag jobbar givetvis inte för Bosch / Siemens eller någon annan tillverkare, detta är ett konsumentforum där vi konsumenter upplyser varandra om bra och dåliga prylar. Detta är min erfarenhet, du har dina erfarenheter som du får berätta om.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bosch såväl som många andra tillverkare har olika serier med olika kvalitetsstandards. Personligen tycker jag det är en obetänksam affärsstrategi att låta undermåliga serier skita ner varumärket men jag bara konstaterar att det är så de valt att göra.

Mina erfarenheter av de litet mer premium-orienterade serierna som är tillverkade i Tyskland är mycket goda, detta oavsett om de heter Siemens eller Bosch. Mycket bra maskiner funktionellt och med lång livslängd.
H Harald Blåtumme skrev:
Bosch såväl som många andra tillverkare har olika serier med olika kvalitetsstandards. Personligen tycker jag det är en obetänksam affärsstrategi att låta undermåliga serier skita ner varumärket men jag bara konstaterar att det är så de valt att göra.

Mina erfarenheter av de litet mer premium-orienterade serierna som är tillverkade i Tyskland är mycket goda, detta oavsett om de heter Siemens eller Bosch. Mycket bra maskiner funktionellt och med lång livslängd.
”Tillverkade i Tyskland” skriver du. Snarare i sweatshops i Filippinerna.
 
Nja, vi har två Bosch, 12 år och 7 år, ännu inga problem. Men det säger inte allt utan antal körda diskar, vilka diskprogram och även vattentyp påverkar, antal år är bara en parameter.
 
A AndersS skrev:
Nja, vi har två Bosch, 12 år och 7 år, ännu inga problem. Men det säger inte allt utan antal körda diskar, vilka diskprogram och även vattentyp påverkar, antal år är bara en parameter.
Värmepaketet/zeolith raserar efter mycket måttlig användning i enpersonshushåll, som dessutom skött den enligt punkt och pricka i en i ort där salt inte rekommenderas. Felet är att
Bosch alltid skyller på kunderna/användarna när derad filippinok
 
D Dan Mårgård skrev:
Värmepaketet/zeolith raserar efter mycket måttlig användning i enpersonshushåll, som dessutom skött den enligt punkt och pricka i en i ort där salt inte rekommenderas. Felet är att
Bosch alltid skyller på kunderna/användarna när derad filippinok
-tillverkade appatater går sönder, långt tidigare än branschstandard.
 
D Dan Mårgård skrev:
-tillverkade appatater går sönder, långt tidigare än branschstandard.
 
Bitter ?
 
  • Haha
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 2 till
  • Laddar…
D Dan Mårgård skrev:
”Tillverkade i Tyskland” skriver du. Snarare i sweatshops i Filippinerna.
Kollar jag på min diskmaskin Bosch så är tillverkningslandet etsat med laser i den rostfria plåten till luckan: Made in Germany. Möjligt att du har evidens för att detta är falskt, då får du redovisa det.

Egentligen vill jag inte alls generalisera om koppling tillverkningsland-kvalitet men just på vitvaror har jag tyckt mig se ett mönster: vi gjorde bra frysar, kylskåp, spisar etc i Sverige tills för ca 15-20 år sedan och det började läggas ut produktion österut över hela produktlinjerna med kraftigt försämrad kvalitet och livslängd på prylarna som följd. Husqvarna/Electrolux ett exempel. Tysklands producenter har hållit kvar premiumserierna längre för produktion i just Tyskland och har bibehållit en högre kvalitet på så vis i dessa segment.

Sedan finns ingen naturlag att det inte skulle kunna produceras mycket hög kvalitet i tex Kina, här har vi tex Milwaukee elverktygsproducent som kör merparten av sin tillverkning där med mycket hög kvalitet. Men nu pratar vi inte skrymmande vitvaror längre med all loigistik kring detta.

Det är nog bara att slicka i sig detta att ska du ha bra kvalitet från tillverkare typ Bosch / Siemens (och troligen alla större Europeiska tillverkare) så får du investera litet mer pluring i deras premiumserier som tenderar att produceras i länder som Tyskland.
 
Kan du ge dig fan på. Aldrig mer Bosch, oavsett produkt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kollar jag på min diskmaskin Bosch så är tillverkningslandet etsat med laser i den rostfria plåten till luckan: Made in Germany. Möjligt att du har evidens för att detta är falskt, då får du redovisa det.

Egentligen vill jag inte alls generalisera om koppling tillverkningsland-kvalitet men just på vitvaror har jag tyckt mig se ett mönster: vi gjorde bra frysar, kylskåp, spisar etc i Sverige tills för ca 15-20 år sedan och det började läggas ut produktion österut över hela produktlinjerna med kraftigt försämrad kvalitet och livslängd på prylarna som följd. Husqvarna/Electrolux ett exempel. Tysklands producenter har hållit kvar premiumserierna längre för produktion i just Tyskland och har bibehållit en högre kvalitet på så vis i dessa segment.

Sedan finns ingen naturlag att det inte skulle kunna produceras mycket hög kvalitet i tex Kina, här har vi tex Milwaukee elverktygsproducent som kör merparten av sin tillverkning där med mycket hög kvalitet. Men nu pratar vi inte skrymmande vitvaror längre med all loigistik kring detta.

Det är nog bara att slicka i sig detta att ska du ha bra kvalitet från tillverkare typ Bosch / Siemens (och troligen alla större Europeiska tillverkare) så får du investera litet mer pluring i deras premiumserier som tenderar att produceras i länder som Tyskland.
 
Ok. Men då ska det framgå av marknadsföringen att lägger man 9000:- på Elgiganten på en Boschprodukt så får man räkna med att den nog måste skrotas inom 5 år.
 
Registrerade dig idag bara för att i en rad kommentarer spy galla över Bosch :D
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
@Dan Mårgård , ser att du verkar vara arg. Jag kan förstå detta och kommenterade tidigare detta med att en del varumärken beter sig oklokt i mitt tycke, prånglar ut undermåliga produktserier vilket har som följd att skita ner varumärket.

Det du skriver borde ta skruv förr eller senare men tills dess kan man bara göra vad man kan som konsument, välja grejer så gott man förmår efter vad det är för information som finns att tillgå.
 
Keiller Keiller skrev:
Registrerade dig idag bara för att i en rad kommentarer spy galla över Bosch :D
Konsumentupplysning skulle jag kalla det för. Googlar man ”Vilken diskmaskin är bäst i test?” så hamnar Bosch ofta högt upp i skattningarna. Hur har dessa betyg satts över huvud taget? Har någon verkligen testat maskinerna? Har kundnöjdhet mätts? Eller betalar tillverkarna för de höga betygen? Det är som att påstå att en bil är bäst för att den har höga prestanda. Ska den skrotas inom 5 år vill ingen vanlig kosument ha den ändå.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.