nizzehult
Jag har renoverat ett av mina badrum (tråd finns på detta forum) och nu funderar jag på att renovera nästa.
Det är betydligt mindre, ca 170 x 190 cm och jag blev lite sugen på att även försöka knö in en liten bastu för två pers där men frågan är om det öht ryms?
Det utrymme som jag kommer att förfoga över när WC och handfat är på plats är ca 90x190 cm. Duschhörnan "offrar" jag.
Jag vill ha en traditionell bastu med stenar och inget som värms med infrarött eller annat konstigt men det behöver alltså bara rymmas 2 personer där. Gamla badrummet kommer att rivas helt när det gäller väggar, dessa kommer att ersättas med fibergips och det blir klinker på golvet men jag slipper ju kakla in själva bastudelen om jag bygger en sån.
Har byggt en bastu tidigare när jag byggde hus 1999 och det var inte så svårt. Men det var i ett nytt hus. Är detta öht görbart?
 
För referens:

Den här bastun är 140 bred vid lavarna. Aggregatetet sitter vid sidan av i en 40cm djup nisch. Djupet på 90 är svårare, men med glas så att man inte känner sig så instängd och en dörr som öppnas utåt, varför inte?

Bastuinteriör med träbänkar och plastdunkar; ett bastuaggregat syns i nischen till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en bastus hörna med ett måttband som visar bredden på 140 cm vid lavarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en pyttebastu på 120x145 så man måste sitta/halvsitta på den enda, förhöjda laven. Trots litenheten används den varannan dag pga att den har en rasande grann utsikt med hela väggen som fönster.

Det är en nackdel att man inte kan ligga ner (blev alltför dyrt att förlänga huset med 50 cm) och även om man kan sitta 2 i bastun gör inte jag så (men barn & barnbarn sällskapar).

Dusch i anslutning är ju ett måste! Snörika vintrar (sällan här i skåneland) använder vi trädäcket utanför.
 
Pyttebastu, men det går in 2 ( möjligen 3) personer om man är vänner ;).
Innermått : 100 cm bred och 175 cm djup (tog en bit av klädkammaren). Litet elektriskt aggregat med kokränna och några stenar. Glasdörr.
Liten hemmabyggd bastu med två träbänkar, elektriskt aggregat och kopparhink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten bastu med träpaneler, elektrisk aggregat med stenar och kopparhink, avsedd för 2-3 personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
Tack för svar. Ja det är på gnället att det skulle gå. Läste att en WC behöver 70 cm i bredd och då återstår ca 100 cm. Men det är yttermått...Har man sen glasad framsida - eller iaf dörr - så upplevs det nog inte klaustrofobiskt och en lav får räcka.
Dusch har jag i ett annat badrum bara två dörrar bort så det får i så fall bli den man använder, det här är främst en gästtoa. Att det blir ett pytteaggregat hör till sakens natur men det vore ändå skönt att kunna köra det på trefas för att få snabb uppvärmning.
Hur gör du @HasseTeknik kör du enfas och är det good enough i så fall?

Kan inflika att jag redan har en vedeldad bastu på gården men det är inte så festligt att skotta sig fram dit i djupsnön när det ska bastas på vintern så jag ville ha en mera bekväm lösning. Har även en duschhörna i garaget och den använde förra ägarna när dom skulle basta där men det är väl runt 30-40 m att gå och det kan vara lite vanskligt vissa årstider...
 
nizzehult
Här har jag använt IKEA:s planeringsverktyg för att visa vilken yta jag disponerar. Det som inte framgår här är att det också finns ett ventilationsschakt som är ca 26 x 17 precis vid toan till vänster på denna bild men det skulle inte inkräkta på "sittutrymmet" när toan används. Finns inga fönster. Det går rent teoretiskt att flytta avloppen då det är träbjälkar men frågan är om det skulle hjälpa, finns inte så många sätt disponera ytan. Att få handfatet lite mera till vänster är dock rätt enkelt.

3D-modell av ett litet badrum med toalett och handfat, inget fönster, ventilationsschakt ej synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult nizzehult skrev:
Jag har renoverat ett av mina badrum (tråd finns på detta forum) och nu funderar jag på att renovera nästa.
Det är betydligt mindre, ca 170 x 190 cm och jag blev lite sugen på att även försöka knö in en liten bastu för två pers där men frågan är om det öht ryms?
Det utrymme som jag kommer att förfoga över när WC och handfat är på plats är ca 90x190 cm. Duschhörnan "offrar" jag.
Jag vill ha en traditionell bastu med stenar och inget som värms med infrarött eller annat konstigt men det behöver alltså bara rymmas 2 personer där. Gamla badrummet kommer att rivas helt när det gäller väggar, dessa kommer att ersättas med fibergips och det blir klinker på golvet men jag slipper ju kakla in själva bastudelen om jag bygger en sån.
Har byggt en bastu tidigare när jag byggde hus 1999 och det var inte så svårt. Men det var i ett nytt hus. Är detta öht görbart?
Tror du kommer uppleva det som för litet. Lavarna måste ju bli på den breda sidan och då får du ju nästan glaset i ansiktet. Kan nog kännas som man kompromissar för mycket. Du kan inte skippa toan och försöka få in den där du har duschen? För samma peng kan du ju annars köpa en fyrhjuling och massa öl så kan du lätt ploga fram till den vedeldade bastun.
 
nizzehult
Ja, jo, det blir gränsfall. Visserligen skulle det nog gå att göra den någon dm djupare men då inkräktar man rätt mycket på utrymmet i intilliggande rum och det blir även ett rätt stort ingrepp där.
När gamla väggskivorna försvinner ökar man utrymmet med 12 mm åt alla håll. Sen ska det på en läkt på det och sen själva panelen (även på andra sidan) så då ryker ca 32 mm till. Väggen måste vara 45 mm och med läkt och panel så blir då det totala innermåttet på djupet i själva bastun då ca 915 mm. Snävt...har sett färdiga basturum som man kan köpa som är ca 1100-1200 men det är då yttermått så jag misstänker att dom kan vara runt 1000 invändigt. Kanske måste bygga en liten modell så man får en uppfattning om måtten? Svårt att se sånt på papper.
En lav behöver bara vara 400 mm om man bara ska sitta på den och då har man alltså 500 mm tillgodo för benen. Kan det funka?

Den vedeldade versionen är rätt omständligt att använda, inte minst när man ska till/från den. Det ska eldas i flera omgångar innan den är varm osv.
Jag har redan ett komplett badrum till med WC och bad men jag vet av erfarenhet att det kan vara bra med två WC. Däremot klarar man sig med en dusch.
Detta badrum står ändå inför en renovering så om jag gör det med eller utan bastu är egentligen egalt men det vore smutt att göra två flugor på smällen så att säga...
 
nizzehult nizzehult skrev:
Hur gör du @HasseTeknik kör du enfas och är det good enough i så fall?
Det är nog kopplat 2-fas 5 kW (finns 2st 10 A säkringar ).
Etikett på en Tylö bastuugn som visar modell Compact 2/4 med specifikationer för anslutning och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
nizzehult
Anse denna tråd som avslutad då jag skapat en ny här som avser andra frågor i själva bastubyggandet. Anser nu att utrymmet räcker för en tvåmansbastu, tack för svar!
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Jag har renoverat ett av mina badrum (tråd finns på detta forum) och nu funderar jag på att renovera nästa.
Det är betydligt mindre, ca 170 x 190 cm och jag blev lite sugen på att även försöka knö in en liten bastu för två pers där men frågan är om det öht ryms?
Det utrymme som jag kommer att förfoga över när WC och handfat är på plats är ca 90x190 cm. Duschhörnan "offrar" jag.
Jag vill ha en traditionell bastu med stenar och inget som värms med infrarött eller annat konstigt men det behöver alltså bara rymmas 2 personer där. Gamla badrummet kommer att rivas helt när det gäller väggar, dessa kommer att ersättas med fibergips och det blir klinker på golvet men jag slipper ju kakla in själva bastudelen om jag bygger en sån.
Har byggt en bastu tidigare när jag byggde hus 1999 och det var inte så svårt. Men det var i ett nytt hus. Är detta öht görbart?
Blir det inte väldigt konstigt att inte ha dusch intill bastun?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.