Någon som kan ge oss tips och råd när det gäller lösningen på plattan/golvvärmen?
Vi planerar bygga ett etagehus i 3 plan, vad är smidigast/enklast och minst kostsamt, alt 1 eller 2?

Hur fungerar ALT 1 med golvvärmen? hur löser man det smidigt? Det går ju inte att gjuta in den under "lådan", den måste ju upp under golvet.....

Se bifogad bild!

ALT 1. 2 plattor och en "låda" för mittenetaget istället för att göra 3 plattor

ALT 2. 3 plattor
 
  • platta_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställer jag svåra eller knepiga frågor eftersom det aldrig är någon som ens ger ett försök till svar :-/ ?
 
Bygg huset som det konstruktionsmässigt blir bäst. Därefter löser man golvvärmen. Ska ni ha trä på lådan kanske det inte är så viktigt med golvvärme just där och då kan ni ju låta rören ligga kvar på nivå 1 även under lådan. Ska ni ha sten som beklädnad på lådan och gå på den vill man ju ha värme där och då får man väl helt enkelt dra upp rören dit. Hur ni än gör antar jag att man måste dra rören i väggen mellan etagen.

Om det är berg/jord under plattan vill man säkerligen ha golvvärme överallt i den, oavsett etage eller lådor.
 
Tack för svaret! :D

Det blir trägolv i mittensektionen och inte stengolv. Men vintertid kan det ju vara skönt om man känner av golvvärmen där... Och när man ändå lägger golvvärme i plattan så vill man ju ha ut något av det...

Ang ALT 1. ("lådan") Om man låter golvvärmen ligga i plattan och bygger lådan därpå, tappar man inte mycket av uppvärmningen av hela huset då?
 
Hur mycket du tappar beror ju på hur lådan utformas och hur stor den är. Några kvm golvvärme hit eller dit spelar ju ingen roll.
 
Hej

Jag har en granne som skall bygga som ni, bor ni i norrland?

//Pastorn
 
pastorn skrev:
Hej

Jag har en granne som skall bygga som ni, bor ni i norrland?

//Pastorn
Ja, vi bor i Norrland. Ni då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.