Hej! Har nu bott ett år i vårt hus från mitten på 1800-talet. Huset är ordentligt renoverat med nytt tak, takfönster, inredd vind (åtgärder på bärande konstruktioner), alla fönster utbytta, fasad, plank runtom hela huset m.m. Vi var lite sugna på att bygga ut och få lite större så jag kontaktade kommunen om att få ut alla handlingar som finns på huset (bygglov m.m.) och fick som svar att det inte fanns något. Inte en enda handling. I frågelistan från mäklaren har säljaren fyllt i att ”bygglov finns” vilket uppenbarligen är falskt.

Vad rekommenderas att göra nu?
Det äldsta som gjorts av förra ägaren har ej preskriberats ännu och flesta åtgärderna är ca 5 år gamla.
 
Maolino Maolino skrev:
.

Vad rekommenderas att göra nu?
En tanke är kanske att fråga mäklaren vad som menades med "bygglov". Troligen en blankett han kryssat i på slentrian men, det kan ju vara intressant att höra vad vederbörande tänkt när bygglov nämndes.

Att gamla hus inte har nån dokumentation hos kommunen är inte så konstigt. Sällan gamla hus har det om de inte hamnat på detaljplanerade områden. Är det "ute på vischan" så går nog devisen mer åt håller, "det de inte vet har de inte ont av" ;-)

Kvarstår väl isf att faktiskt först tala med kommunens bygghandläggare och fråga vad som gäller, Utifrån deras information, kan man fundera över hur man kan och får bygga och söka bygglov.
 
Det är inte ovanligt att man inte hittar gammalt underlag.
Dessutom har det varit kommunsammanslagningar och att gammalt underlag ska ha hamnat rätt är inte helt säkert eller bara försvunnit.
Dessutom har det funnits rätt att bygga ut utanför detsljeplsnelagt område utan att be om lov.
 
Ligger huset i detaljplanerat område alltså?

Jag är rätt säker på att det inte fanns krav på bygglov på 1850-talet, så det kan du lämna därhän. Vad gäller tidigare ägares förändringar, vad är problemet, rent konkret?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ligger huset i detaljplanerat område alltså?

Jag är rätt säker på att det inte fanns krav på bygglov på 1850-talet, så det kan du lämna därhän. Vad gäller tidigare ägares förändringar, vad är problemet, rent konkret?
Hej! Stora renoveringar på huset har skett de senaste 8-9 åren. Alltså bygglovspliktiga förändringar. Huset ligger i tätbebyggt område och tillhör en detaljplan från 80-talet då det byggdes massor av hus runtomkring. Jag är rädd att när jag väl ska sälja huset så kommer jag hamna i kläm om förra ägaren har utfört flera svartbyggen. Sen vill jag inte öppna Pandoras ask och påpeka detta för SBK.
 
S saltet skrev:
Det är inte ovanligt att man inte hittar gammalt underlag.
Dessutom har det varit kommunsammanslagningar och att gammalt underlag ska ha hamnat rätt är inte helt säkert eller bara försvunnit.
Dessutom har det funnits rätt att bygga ut utanför detsljeplsnelagt område utan att be om lov.
Problemet som jag ser det är att det utförts fasadförändringar, byte av fönster (listan är lång) m.m.utan att söka bygglov för detta. Allt sånt är ju bygglovspliktigt. Eller?
 
H hilife skrev:
En tanke är kanske att fråga mäklaren vad som menades med "bygglov". Troligen en blankett han kryssat i på slentrian men, det kan ju vara intressant att höra vad vederbörande tänkt när bygglov nämndes.

Att gamla hus inte har nån dokumentation hos kommunen är inte så konstigt. Sällan gamla hus har det om de inte hamnat på detaljplanerade områden. Är det "ute på vischan" så går nog devisen mer åt håller, "det de inte vet har de inte ont av" ;-)

Kvarstår väl isf att faktiskt först tala med kommunens bygghandläggare och fråga vad som gäller, Utifrån deras information, kan man fundera över hur man kan och får bygga och söka bygglov.
Det är en frågelista där första frågan lyder: ”Har huset alla erforderliga bygglov för de renoveringar bla bla” och där har säljaren svarat ”Bygglov finns”.

Huset ingår i en detaljplan som togs fram på 80-talet. Och fasadförändringar m.m är ju bygglovspliktigt, samma med när man gör ingrepp i bärande konstruktion som jag förstått det.
 
Du kan ju fråga mäklaren efter byghlovshandlingarna då du ser att det gjorts ändringar.
Om han säger att inget är sparat skulle jag bli misstänksam
 
H
Vårat hus är byggt 1930 tal.
Det finns det inga papper på heller hos kommunen då det är så gammalt.

prata med kommunen om bygglov för att byta fönster och dörr, montera en altan dörr.

då jag hade vita fönster och skulle byta till nya med samma färg så sa dom att du byter utan något bygglov.
Så gjorde dom en skrivelse i datorn att detta datumet var jag in och fråga muntligt och dom sa ja.
Även byte av färg på vindskivor och sockel skrevs in då.

enkelt och bra.
Men dom har fortfarande inga bygglovs papper om mitt hus bara en notis.
 
Maolino Maolino skrev:
Hej! Stora renoveringar på huset har skett de senaste 8-9 åren. Alltså bygglovspliktiga förändringar. Huset ligger i tätbebyggt område och tillhör en detaljplan från 80-talet då det byggdes massor av hus runtomkring. Jag är rädd att när jag väl ska sälja huset så kommer jag hamna i kläm om förra ägaren har utfört flera svartbyggen. Sen vill jag inte öppna Pandoras ask och påpeka detta för SBK.
Jag tror att din bästa taktik vid ett bygglovsärende är att spela dum. Byggförvaltningen (eller motsvarande) har ju inga ritningar från när huset byggdes att jämföra med, och har därmed ingen grund att försöka sätta dit dig för de åtgärder tidigare ägare utfört. Eventuella avvikelser från detaljplan på husets nuvarande utformning kan förklaras med att huset är från seklet före detaljplanens tillkomst.
Om du gör dina tänkta förändringar på huset med ordentliga bygglov, är risken att du ska få skit från en framtida köpare pga tidigare ägares bygg-som-du-vill minimal.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Mmm, tror du byggnadsnämnde köper att aluminiumfönstren är från 1850-talet? :p
 
  • Haha
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Fönsterbyte är inte alltid lovpliktigt. Fasadförändringar beror ju lite på vad det är. Sådant kan säljaren mycket väl ha gjort i god tro, och alltså inte varit medveten om att han ljugit i frågelistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.